تحلیلگر جهان عرب با اشاره به رسوایی برنامه جاسوسی پگاسوس اسرائیلی از رژیم صهیونیستی به عنوان طرفی که بیشترین استفاده را می برد و طی روزهای آتی اسرار دوستان خود را هم فاش خواهد کرد، نام برد.
کد خبر: ۱۳۲۷۸۵۳

به گزارش جام جم آنلاین، عبدالباری عطوان در مطلبی با اشاره به جاسوس افزار پگاسوس اسرائیل آورده است: رسوایی جاسوسی پگاسوس اسرائیل مطرح است و عرش اعراب به سبب تبعات آن به لرزه درآمده است. چرا عملیات سایبری سلاحی دو لبه است و اسرائیل استفاده کننده بزرگ از آن است؟ چگونه اسرار مخالفان در مقایسه با اسرار شخصی حاکمان و اطرافیان آنها کم اهمیت است؟ آیا سحر به ساحر بازخواهد گشت؟

وی می نویسد: تصادفی نیست که دولت های عربی که توافقات سازش آبراهام در ماههای اخیر با رژیم صهیونیستی به امضا رسانده اند در رسوایی پگاسوس که دنیا را به لرزه درآورده است، بیشتر دخیل هستند.

عطوان نوشت: هماهنگی امنیتی در جنبه کلاسیک و سایبری، ستون فقرات این توافقات سازش است زیرا بیشتر کشورهای عربی به ویژه در منطقه خلیج فارس در نگرانی امنیتی به سر می برند و این به سبب شکاف گسترده میان آنها و مردمانشان است و از این رو به راحتی به دام حمایت امنیتی خیالی اسرائیل می افتند و برای خرید برنامه سایبری جاسوسی برای استفاده علیه مخالفان و سازمان های حقوق بشری و روزنامه نگارانی که خواهان اصلاحات و آزادی و ریشه کنی فساد هستند، وسوسه می شوند.

عطوان تصریح کرد: کشورهایی که این جاسوس افزار را از شرکت اسرائیلی مادر خریده اند، شاید اطلاعاتی از مخالفان خود به دست آورده باشند مانند عربستان، مغرب، امارات و بحرین و تحرکات مخالفان خود را رصد کرده باشند؛ اما اسرائیل استفاده کننده اصلی است زیرا طبق اطلاعات اولیه، اسرار بسیار مهمی به دست آورده است و شاید تصاویر و موارد دیگری که از آنها برای باج گیری به منظور هیمنه و مهار قربانیان استفاده خواهد کرد و آنها را به تن دادن به خواسته های اسرائیل وادار خواهد کرد.

این تحلیلگر می نویسد: تحقیقات اولیه روشن کرده است که عملیات جاسوسی شامل کار گذاشتن ویروس در تلفن افراد مورد هدف به منظور کنترل دوربین و دستگاههای ثبت کننده آن است تا همه تحرکات صاحبان آن در اتاقهای بسته و حتی در اتاق خواب آنها رصد کند.

عطوان نوشت: این برنامه سایبری سلاح دو لبه است که در وهله اول معارضان و روزنامه نگاران و تحرکات آنها را رصد می کند و در وهله دوم به کارگیرندگان آن. سحر به ساحر به نحوی باز می گردد. درست است که بیشتر حکام عرب از تلفن های قدیمی نوکیا استفاده می کنند و از استفاده از تلفن های هوشمند خودداری می کنند زیرا از نگاه آنها کمتر قابل نفوذ است اما این نظریه قدیمی شده است و سیستم های جاسوسی جدید توان هک این تلفن ها را هم دارند و این را یکی از کارشناس خبره سایبری به ما گفته است.

وی می افزاید: در جهان غرب غوغایی به پاست زیرا این جاسوسی پایه های دموکراسی و آزادی شخصی را هدف قرار داده است و اسرار سیاستمداران و روزنامه نگاران را آشکار کرده است و از این رو همه به دستگاه قضایی برای محاکمه عاملان دخیل در این عملیات جاسوسی روی آورده اند و در راستای اصلاح قوانین به منظور مصون ماندن شهروندان و اسرار آنها حرکت می کنند.

عطوان گفت: طبیعی است که سرویس های اطلاعاتی جهان عرب این اتهامات را منکر شوند و بیانیه محکومیت صادر کنند بدون اینکه سرزنشی متوجه اسرائیل و شرکت تولید کننده این برنامه جاسوسی متوجه کنند؛ اما این انکار هیچ اعتباری نخواهد داشت، زیرا کسانی که این حقایق را فاش کردند و تحقیقات مستند را با مدارک انجام دادند؛ روزنامه نگارانی هستند که نمایندگان بیش از ۳۷ موسسه رسانه ای جهانی هستند و تلاشها و اهتمامات قوی آنها در مراحل ابتدایی قرار دارد.

وی در پایان می نویسد: روزها و هفته های آتی اسرار بسیاری را آشکار خواهد ساخت نه فقط از ابعاد شخصی و سیاسی معارضان سیاسی و اصحاب رسانه و سیاستمداران مورد هدف، بلکه از برخی حکام عرب و خانواده های آنها و همواره باید به یاد داشته باشیم که دشمن اسرائیلی اسرار را حفظ و کتمان نمی کند و اولین طرفی است که اسرار دوستانش را فاش می کند و باید منتظر ماند.

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها