تیروئید غده ای به شکل پروانه است که در زیر حنجره قرار دارد. این غده یکی از غدد درون ریز بدن است یعنی مواد ترشح شده از آن وارد بدن و خون می شود.
کد خبر: ۱۳۲۷۸۳۴

به گزارش جام جم آنلاین، غده تیروئید دو هورمون به نام های T3و T4 را تولید می کند. وظیفه این هورمون ها کنترل سوخت و ساز بدن است.

میزان ترشح این غده، توسط غده هیپوفیز مغز کنترل می شود. کمبود و یا مازاد ترشح این هورمون ها می تواند منجر به ایجاد مشکلاتی در بدن ما شود. درباره این غده و بیماری کم کاری آن، باورهای غلطی در بین مردم شایع است که در اینجا به تصحیح چند باور غلط می پردازیم:

تنها افراد مسن به کم کاری تیروئید مبتلا نمی شوند

کم کاری تیروئید منحصر به سنین بالا نیست. گرچه کم کاری تیروئید از بیماریهای شایع در سنین بالای ۶۰ سال است اما این بیماری می تواند در هر سنی در افراد ایجاد شود.

خانم های جوان در دوران بارداری و پس از زایمان بیشتر به این بیماری دچار می شوند. تنها به دلیل جوان بودن نمی توانید از سلامتی خود مطمئن باشید.

پس شما خانم، آقای جوان هر چند سال یکبار تحت نظر پزشک متخصص از سلامت کار غده تیروئید خود مطمئن شوید.

ممکن است سالها متوجه کم کاری غدۀ تیروئید خود نشوید

اکثر افراد تصور می کنند کم کاری تیروئید دارای علائم آشکاری است و می توانند آنها را تشخیص دهند. این تصور اشتباه است زیرا کم کاری تیروئید در اغلب موارد، علائم مشخص و آشکاری ندارد.

به همین دلیل حدود ۶۰ درصد افراد مبتلا، از بیماری خود خبر ندارند. علائم آشکار کم کاری تیروئید مانند خستگی، افسردگی، افزایش وزن، یبوست، درد مفاصل و خشکی پوست و مو ممکن است با بیماری های دیگر اشتباه گرفته شوند بنابراین برای تشخیص به موقع کم کاری تیروئید با پزشک متخصص مشورت کنید.

فقط خانم ها به کم کاری تیروئید دچار نمی شوند

با وجود اینکه این بیماری در زنان ۵ برابر بیشتر از مردان شایع است اما مردان نباید خود را از خطر ابتلا به این بیماری مصون بدانند.

پس هم خانم ها و هم آقایان باید تحت نظر پزشک متخصص با انجام آزمایشات دوره ای از سلامت خود اطمینان حاصل نمایند.

افراد مبتلا به کم کاری تیرویید هم می توانند وزن خود را کاهش دهند

خیلی از افراد تصور می کنند به دلیل کنترل سوخت و ساز بدن توسط هورمون های تیروئید، کمبود این هورمون ها موجب چاقی می شود و این افراد نمی توانند وزن خود را کاهش دهند.

برای همه افراد سالم یا مبتلا به کم کاری تیرویید کاهش وزن در سنین سی تا چهل سالگی به دلیل کاهش متابولیسم بدن سخت تر از قبل خواهد بود.

در صورتی که میزان هورمون تیروئید دریافتی فرد مبتلا به کم کاری تیرویید کافی باشد فرد مبتلا هم می تواند کاهش وزن داشته باشد.

از طریق رژیم غذایی نمی توان بیماری همه افراد مبتلا به کم کاری تیروئید را کنترل کرد

در گذشته در ایران یکی از دلایل بیماری گواتر و کمبود هورمون تیروئید، کمبود ید در غذای مصرفی ما ایرانیان بود زیرا ید در ساختار هورمون های T3 و T4 بکار می رود.

به همین دلیل بنا به توصیه وزارت بهداشت و درمان نمک مصرفی ما ایرانیان باید غنی سازی شد و بدین ترتیب شیوع این نوع از کمبود هورمون تیروئید بشدت کاهش یافت.

این نوع از کمبود هورمون تیرویید در گذشته با تغییر رژیم غذایی و افزودن مصرف ید قابل برطرف شدن بود اما امروزه بیشتر کم کاری تیروئید عللی به جز تغذیه دارد و نمی توان آن را با تغییر رژیم غذایی کنترل نمود.

خستگی دائمی تنها به دلیل کم کاری تیروئید ایجاد نمی شود

بیماری های بسیاری هستند که می توانند ایجاد خستگی دائمی کنند. لذا تنها با دیدین خستگی مستمر نباید نتیجه گرفت که فرد مبتلا به کم کاری تیروئید است. در صورتی که با رعایت خواب و استراحت کافی و تغذیه مناسب ، پس از چند روز همچنان احساس خستگی می کنید برای فهمیدن علت، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

جهت بررسی کلی و انجام آزمایشات لازم برای تشخیص کم کاری تیروئید و اطمینان از سلامتی خود بایستی در اولین فرصت به پزشک متخصص داخلی مراجعه نمایید. پزشک با معاینه، بررسی شرح حال و انجام آزمایش در صورت نیاز شما را به فوق تخصص غدد ارجاع خواهد داد.

منبع: درمانکده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها