حفظ گنجینه های ورزشی؛ چراغ راه آیندگان

شصت پیشکسوت وتدوین تاریخ شفاهی

روسای سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و پژوهشگاه فقه معاصر، چندی پیش در شهر قم تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند و مسئولان این پژوهشگاه نیز با حضور در اصفهان از سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری بازدید کردند.
کد خبر: ۱۳۲۷۴۴۵

موضوع تفاهم‌نامه‌ شهرداری اصفهان و پژوهشگاه فقه معاصر قمبه گزارش جام جم انلاین اصفهان ؛حقوق شهرنشینی؛ موضوع تفاهم‌نامه‌ شهرداری اصفهان و پژوهشگاه فقه معاصر قم
روسای سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و پژوهشگاه فقه معاصر، چندی پیش در شهر قم تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند و مسئولان این پژوهشگاه نیز با حضور در اصفهان از سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری بازدید کردند.
قائم‌مقام پژوهشگاه فقه معاصر درباره مفاد این تفاهم‌نامه اظهار داشت: در پی حضور معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و همراهان ایشان در پژوهشگاه فقه معاصر، تفاهم‌نامه‌ای برای انجام همکاری‌های پژوهشی متقابل به امضای دو طرف رسید.
حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی دُری افزود: در پژوهشگاه فقه معاصر از منظر فقهی و حقوقی به مسائل نوپدید جامعه در سطح ملی و بین‌المللی می‌پردازیم که یکی از این مسائل که توسط یک گروه بررسی می‌شود، موضوعات مربوط به شهر و شهرنشینی است که شامل مسائل فرهنگی، عمران و شهرسازی، حمل‌ونقل و ترافیک، خدمات شهری و سایر مسائلی است که مدیریت شهری و عموم شهروندان با آنها مواجه هستند.
وی ادامه داد: چهار سال گذشته نیز تجربه مشابهی داشتیم و با همکاری مرکز مطالعات شهرداری تهران پژوهشی انجام دادیم که در مجموعه هفت جلدی فقه مدیریت شهری منتشر شد که نشان داد میان مراکز اجرایی مانند شهرداری‌ها و مراکز حوزوی مانند پژوهشگاه فقه معاصر امکان انجام همکاری‌های متقابل و مطلوبی وجود دارد. در تفاهم‌نامه اخیر نیز مقرر شد در پژوهشگاه فقه معاصر درباره مسائلی که شهرداری اصفهان در حوزه حقوقی و فقهی با آنها مواجه می‌شود پژوهش انجام دهیم و شهرداری اصفهان نیز در حوزه موضوع‌شناسی یاری‌گر پژوهشگاه فقه معاصر باشد.
قائم‌مقام پژوهشگاه فقه معاصر درباره ضرورت پژوهش در حوزه فقه حقوق شهروندی گفت: کلان‌پروژه‌ای تحت عنوان «فقه حقوق و تکالیف شهروندی» داریم که در این پژوهش حدود 500 مسئله ذیل 80 عنوان کلی شناسایی کرده‌ایم که به‌صورت برون‌سپاری در حال انجام است.
دری تصریح کرد: آنچه شهرداری با آن مواجه بوده حقوق شهروندی نیست بلکه حقوق شهرنشینی است، چون حقوق شهروندی حقوقی است که حاکمیت باید در قبال شهروندان رعایت کند اما حاکمیت محدود به مدیریت شهری نیست و شامل تمام دستگاه‌های دولتی و اجرایی می‌شود؛ بنابراین آنچه از نهاد شهرداری انتظار می‌رود رعایت حقوق شهرنشینی است.
وی افزود: از طرفی دیگر حقوق شهروندی منوط به تابعیت است یعنی افرادی که تابعیت کشور ایران را دارند از حقوق شهروندی ایران برخوردارند در حالی که ممکن است اصلاً ساکن ایران نباشند یا روستانشین یا جزء عشایر باشند، اما حقوق شهرنشینی منوط به سکونت است و افراد ساکن در شهرها از حقوق شهرنشینی برخوردارند حتی اگر تابعیت جمهوری اسلامی ایران را نداشته باشند. بنابراین آنچه بر عهده شهرداری‌ها بوده رعایت حقوق شهرنشینی است و البته به‌عنوان یکی از دستگاه‌های مدیریتی کشور باید حقوق شهروندی را نیز رعایت کند.
وی درباره فعالیت‌های پژوهشگاه فقه معاصر تصریح کرد: این پژوهشگاه از چند سال پیش کار طراحی و برنامه‌ریزی را آغاز و از سال گذشته با اخذ مجوز از مرکز مدیریت حوزه علمیه قم به‌صورت رسمی آغاز به‌کار کرد.
قائم‌مقام پژوهشگاه فقه معاصر گفت: این پژوهشگاه دارای سه پژوهشکده و 9 گروه پژوهشی است که وجه اشتراک آنها، پرداختن به مباحث فقه‌های معاصر و مسائل جدیدی است که فرا روی انسان و جامعه معاصر قرار دارد. همچنین در کنار پژوهشکده‌ها چند مرکز شامل مرکز دانشنامه فقه معاصر، کتابخانه دیجیتال فقه‌های معاصر و مرکز آموزش‌های آزاد را داریم. مرکز دانشنامه فقه معاصر که به‌صورت آنلاین است مدخل‌های فقه‌های معاصر را بر اساس استانداردهای دانشنامه‌نویسی مورد بررسی قرار می‌دهد. در کتابخانه دیجیتال فقه‌های معاصر نیز قرار است تمام کتاب‌ها، مقالات، پایان‌نامه‌‌ها، پادکست، کلیپ، یادداشت و گزارش و تولیدات چندرسانه‌ای درباره فقه‌های معاصر قرار داده شود.
دری فقه تربیت و فرهنگ، محیط زیست، منابع طبیعی و انرژی، شهرنشینی و گردشگری، سیاست و حکومت، هنر و رسانه، خانواده، تربیت و زنان و اقتصاد و مدیریت را از جمله عناوین گروه‌های پژوهشی این پژوهشگاه دانست که وظیفه تولید محتوا در حوزه فقه‌های معاصر را بر عهده دارند.
وی خاطرنشان کرد: گروه فقه حقوق شهروندی کلان‌پروژه‌ "فقه حقوق و تکالیف شهروندی" را از سال گذشته آغاز کرده که به‌صورت ریزپروژه‌هایی در حال انجام است و نتیجه آن مجموعه کتاب‌های فقه حقوق شهروندی خواهد بود که برای نخستین بار به صورت فقهی و حقوقی به مباحث حقوق شهروندی می‌پردازد.
گفتنی است؛ آیت‌اله سیدکاظم نورمفیدی نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان و امام‌جمعه گرگان موسس پژوهشگاه و آیت‌اله سیدمجتبی نورمفیدی ریاست آن را بر عهده دارد. آیت‌اله ابوالقاسم علیدوست مدیر انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه قم، آیت‌اله سیدهاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌اله محمدجواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه ‌اطهار(ع) و آیت‌اله احمد مبلغی عضو مجلس خبرگان رهبری نیز اعضای هیئت‌امنای این پژوهشگاه هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها