«لیوژن فارمد» اولین و تنها شرکت دانش‌بنیان ایرانی است که با استفاده از توان و دانش بومی بسیاری از خدمات کنترل کیفیت داروهای بیوتکنولوژی و دیگر خدمات پیشرفته آزمایشگاهی را ارائه می‌دهد

کنترل کیفی داروهای نوترکیب با لیوژن فارمِد

کارشناسان شرکت دانش‌بنیان «سکوی کسب‌ و کار الکترونیک» تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط را تسهیل می‌کنند

مدیریت مالی زنجیره تأمین با سککوک

کارشناسان می‌گویند کاهش توان خرید مردم با افزایش تورم رابطه دارد و یکی از بهترین و سریع‌ترین راهکارها برای برون‌رفت از این وضعیت، استفاده از اعتبار به‌جای وجه نقد است.
کد خبر: ۱۳۲۵۲۸۱

این اعتبار می‌تواند در قالب کارت‌ های اعتباری در اختیار مردم قرار بگیرد. برای تأمین مالی مولد غیرتورمی، به مدیریت مالی زنجیره تأمین نیاز است؛ موضوعی که کارشناسان شرکت «سکوی کسب‌ و کار الکترونیک» در آن تبحر دارند.

این شرکت در سال 94 و با هدف مدیریت مالی زنجیره تأمین، به‌صورت رسمی تأسیس شده است و در سال 98 با طراحی و ساخت پلتفرم «سککوک» موفق به اخذ گواهی دانش‌بنیانی از سوی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری شده است.

مدیرعامل شرکت «سکوی کسب‌ و کار الکترونیک» در خصوص نحوه شکل‌گیری پلتفرم «سککوک» به جام‌جم می‌گوید: «سککوک برپایه مطالعات انجام شده و احساس نیاز به ایجاد بستری الکترونیک برای ایجاد ارتباط میان داده‌های مالی، کالایی و لجستیکی در سطح ملی ایجاد شده است. رشد پیچیدگی عملیات اقتصادی در این سه چرخه، استفاده از ابزار و فناوری‌های مدرن را برای پوشش به‌موقع و کارآمد حجم فعالیت و همگام‌سازی آنها برای بنگاه‌های کوچک، متوسط و حتی کلان را ناگزیر کرده است. در دنیای شدیدا رقابتی اقتصاد جهانی، بهره‌نبردن از فناوری‌های نوین توان رقابت را کاهش می‌دهد و منجر به خروج یک بنگاه یا حتی یک صنعت از گردونه رقابت برای بقا خواهد شد.»

فردوس باقری ادامه می‌دهد: «به‌کارگیری ابزار و فناوری‌های مدرن در چرخه‌های مختلف هر فعالیت اقتصادی، بر روی صرفه اقتصادی بیشتر آن فعالیت، افزایش بازدهی و ایجاد تناسب بیشتر میان کیفیت و بهای محصولات تأثیرگذار خواهد بود که همگی مقرون‌به‌صرفه بودن و پایداری آن فعالیت را تضمین می‌کند.»

مدیریت مالی زنجیره تأمین با سککوک

به گفته او، پلتفرم سککوک با هدف ایجاد یک زیست‌بوم پویا برای کسب‌وکارهای مدل B2B ایجاد شده و در ساخت آن بهبود فاکتورهای اقتصادی در سطوح محلی، منطقه‌ای و ملی مدنظر قرار گرفته است؛ به این ترتیب پلتفرم سککوک گامی مؤثر و اساسی در تحقق این 7 هدف محسوب می‌شود: 1- ارتقای آموزش. 2-گسترش و بهبود سرعت در تعامل بین اعضا. 3-هم‌افزایی. 4- صرفه‌جویی در هزینه‌ها. 5- دسترسی به ابزارهای مالی پیشرو. 6- تولید، خرید و فروش بهینه و سریع‌تر. 7- افزایش صادرات.

اجزای تشکیل‌دهنده پلتفرم «سککوک»

به گفته باقری، نرم‌افزار اصلی عملیات سامانه امکان ارائه خدمات تعریف شده در پلتفرم را برای اعضا فراهم می‌کند. این نرم‌افزار دارای قابلیت‌ها و امکاناتی به شرح زیر است:

1- ثبت‌نام و پذیرش عضو در سطوح تعریف شده و تخصیص کارتابل (با پیام‌هایی از نوع عمومی یا حفاظت شده) به هر واحد کسب‌وکار و افراد مؤثر در آن واحد.

2- ایجاد صفحه فروش اینترنتی (ویترین) برای اعضا.

3- انجام معامله نقدی و اعتباری یا ترکیبی (با امکان برگزاری مناقصه و مزایده در آینده‌ای نه‌چندان دور).

4- پرداخت الکترونیکی از طریق کارت بانکی یا نرم‌افزارهای کاربردی (QR Code) و همچنین با سایر روش‌های الکترونیکی تعریف شده در کشور.

5- ایجاد قالب مدیریت زنجیره تأمین (B2B) و اتصال زنجیره تا مصرف‌کننده (B2C).

6- استفاده از اسناد تجاری (برات و شبه برات) در معاملات، براساس مقررات مالی داخلی و بین‌المللی و همچنین با دارابودن امکاناتی مانند صدور، پایش شرایط تحقق معامله، نگهداری حساب، تسویه، اخطار و ...

7- بهره‌گیری از ابزار نوین مدیریت مالی زنجیره تأمین (SCF) مانند پته الکترونیکی، برات الکترونیکی و تعهد پرداخت بانکی با استفاده از فناوری زنجیره بلوکی.

8- امضای الکترونیکی قراردادهای تجاری، براساس قوانین داخلی تجارت الکترونیک و با رعایت استانداردهای بین‌المللی.

9- استفاده از ابزار نوین مدیریت لجستیک (LM) مانند تدارکات هوشمند (E-Procurement)، اینترنت اشیا (IoT) و ... در قالب سرویس‌های دریافتی از یک یا چند شرکت تخصصی (در آینده و درصورت اجرایی شدن طرح «بارنامه آنلاین» از طرف دولت و رگولاتور).

10- گزارش‌گیری در سطوح تعریف شده برای اعضا، مدیران و سایر دست‌اندرکاران مرتبط.

زیرسامانه‌های پلتفرم «سککوک»

سازوکار کاهش ریسک اعطای تسهیلات، از طریق «توزیع ریسک نکول»: سککوک با هدف ارتقا و تسهیل تعاملات تجاری داخلی و بین‌المللی راه‌اندازی شده است که شامل توسعه فضای کسب‌وکار، گسترش تعاملات بین واحدهای عضو، توسعه و ترویج معاملات بین اعضا با هدف همگام‌سازی جریان فیزیکی و مالی زنجیره تأمین می‌شود.

سازوکار کاهش نیاز به وجه نقد در تعامل با مشتریان بانک، از طریق «سامانه اسناد تجاری الکترونیکی»: صدور و گردش برات الکترونیکی در معاملات زنجیره تأمین، جنبه نوآورانه پروژه محسوب می‌شود.

بر همین اساس، در پلتفرم سککوک از برات سنتی (کاغذی) به‌همراه طرح «برات الکترونیک» استفاده می‌شود (که در حال حاضر و تا زمان مهیاشدن بستر قانونی آن، به‌صورت پایلوت و داخل پلتفرمی است).

در این صورت، استفاده از منابع بانک به‌صورت نقدی کاهش یافته و بهره‌وری این منابع به‌شکل اعتبار، 36.3 برابر افزایش خواهد یافت.

سازوکار کنترل و یکسان‌سازی محل تخصیص و مصرف منابع نقدی و اعتباری: ارتقای فاکتورهای اقتصادی در سطوح مختلف و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت‌های بازار ایران برای برون‌رفت از تنگناهای موجود با تکیه‌بر هوشمندسازی زنجیره تأمین مالی، پیشنهادی اساسی در تحقق این ساختارهای مشترک است.

سککوک با استفاده از تجارب مختلف ملی و بین‌المللی در حوزه بانکداری و پرداخت، ایجاد و اجرای زیست‌بوم‌های کسب‌وکار با مدل‌های B2B و B2C در مجموعه‌های بزرگ کشور و همچنین توانمندی‌های فناوری اطلاعات، اجزای اصلی ایجاد این ساختار خواهند بود که به فراخور نیاز اجزای دیگری را نیز به‌تدریج در برگرفته و در خود جای می‌دهد.

خدمات «سککوک» در یک نگاه

باقری در خصوص حوزه فعالیت سککوک و خدماتی که این پلتفرم ارائه می‌دهد می‌گوید: «در حال حاضر پلتفرم سککوک با همکاری نهادهای خصوصی، دولتی و حاکمیتی در حال ارائه خدمات به طیف وسیعی از بنگاه‌ها در صنایع مختلف است. شرکت مادرتخصصی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، بانک ملی ایران و وزارتخانه‌های مختلف در دولت، تاکنون از مجموعه سکوی کسب‌وکار الکترونیک حمایت‌های مادی و معنوی قابل‌توجهی در سطح ملی به‌عمل آورده و مسیر رشد و بالندگی را برای ما هموار کرده‌اند. در همین راستا و با استفاده از تجارب مختلف ملی در حوزه بانکداری و پرداخت، ایجاد زیست‌بوم‌های تجاری B2B در مجموعه‌های بزرگ کشور و همچنین بهره‌گیری از توانمندی‌های فناوری اطلاعات میسر شده است.»

به‌گفته بنیان‌گذار شرکت سکوی کسب‌وکار الکترونیک، ایجاد یک ساختار داخلی با بهره‌مندی از ارتباطات بین‌المللی برای تحقق مدل‌های کسب‌وکار B2B و B2C مواردی هستند که در تعریف پلتفرم سککوک می‌گنجد و همچنین زیرساخت‌های زیر را نیز در بر می‌گیرد:

زیرساخت‌های خرید و فروش اینترنتی و خدمات مدیریت زنجیره تأمین.
زیرساخت‌های مالی و اعتباری مدرن با توجه به نیاز ملی و قوانین جاری در کشور.
زیر ساخت‌های لجستیکی پیشرو بر مبنای تجارب ملی و بین‌المللی.
زیرساخت‌های ارتقای دسترسی کسب‌وکارها به دانش و آموزش روز دنیا.

مزایای رقابتی «سککوک»

به‌کارگیری و ارائه روش‌های مدرن مدیریت چرخه تأمین (Supply Chain Management)
به‌کارگیری و ارائه روش‌های مدرن تأمین مالی مدیریت چرخه تأمین (Supply Chain Finance)
به‌کارگیری و ارائه روش‌های مدرن مدیریت لجستیک (Logistic Management)

راه‌های ارتباطی باشرکت سکوی کسب‌وکار الکترونیک

وبسایت و اینستاگرام: Sakkook.ir
ایمیل: info@sakkook.ir
تلگرام: sakkook
تلفن: 02187634350 و 09129748330
آدرس: تهران، خیابان ولیعصر(عج)، بالاتر از چهارراه نیایش، خیابان ارمغان غربی، پلاک ۵۷

فراز سهیلی‌ آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها