شاید مثلا وقتی در حال پیادهکردن فایل صوتی تدریس استادتان بودهاید، به این فکر کرده باشید که چقدر خوب میشد اگر یک ربات یا نرمافزاری بود که فایل صوتی صحبتهای استاد در کلاس را برایتان در یک فایل متنی پیاده میکرد و برای تهیه جزوه ناچار نبودید هنگام پیادهسازی مدام فایل صوتی را عقب و جلو کنید و چند باره به آن گوش دهید.
اگر با چنین مواردی برخورد کردهاید، وقتش رسیده که بدانید آرزویتان برآورده شده و هوشمصنوعی چند سالی است فناوری «تبدیل گفتار به نوشتار» را برای شما به ارمغان آورده است.
از این خبر بهتر این که شرکت دانشبنیان «عامر اندیش هوشمند» نیز این فناوری را در قالب زبان فارسی پیادهسازی کرده است.
عامر نجفیان پور مدیرعامل و بنیانگذار شرکت «عامر اندیش هوشمند» است. او در خصوص نحوه شکلگیری و زمینه فعالیت این شرکت به جامجم میگوید: «ما این شرکت را در سال 96 بهطور رسمی تأسیس کردیم. هدف اصلی ما از راهاندازی این مجموعه، توسعه محصولات مبتنیبر هوشمصنوعی بوده است. در همین راستا، تاکنون موفق به طراحی و تولید محصولاتی براساس آخرین فناوریهای هوشمصنوعی شدهایم.»
نحوه تولید محصولات مبتنیبر هوش مصنوعی
طبق گفته نجفیانپور، تولید محصولات مبتنیبر هوش مصنوعی دارای دو بخش کلی هستند:
دادهها: در روش سنتی ساخت نرمافزارهای مبتنیبر هوشمصنوعی نسبت به الگوریتمهای جدیدی که براساس فناوری «یادگیری عمیق» (Deep Learning) ساخته میشود، جامعه آماری بسیار محدودتری مورد نیاز بود؛ برای مثال تا پنج شش سال پیش اگر میخواستیم نرمافزاری تولید کنیم که تصاویر سگ و گربه را از هم تشخیص دهد، تقریبا به 5هزار تا 10هزار نمونه عکس از هرکدام از این دو مورد نیاز داشتیم. این درحالی است که اکنون برای این کار به حجم عظیمی از دادهها نیاز است و بیشاز چند صدهزار نمونه عکس از سگها و گربهها را باید در اختیار داشت. ولی حسنی که روش یادگیری عمیق دارد، میزان بسیار بالای دقتی است که با استفاده از این روش حاصل میشود بنابراین برای ساخت چنین محصولاتی، باید دادههای تصویری مناسب و باکیفیت را در حجم بسیار بالایی تولید کرد که هزینه زیادی را به مجموعه تحمیل میکند. بههمین دلیل، بسیاری از شرکتهایی که قصد ورود به این حوزه را دارند، از اینکار منصرف میشوند؛ اما شرکت عامراندیش هوشمند با صرف هزینه و زمان بسیار زیاد برای تولید دادههای مورد نیازش، در حال حاضر در زمینه تبدیل گفتار به متن، بزرگترین بانک اطلاعاتی به زبان فارسی را در جهان دارد.
فناوری ها: در این زمینه نیز شرکت عامر اندیش هوشمند از آخرین و بهروزترین فناوریهای دنیا استفاده میکند. همانطور که پیشرفت سریع بهعنوان یکی از خصوصیات ذاتی علم و فناوری محسوب میشود، در زمینه هوشمصنوعی شاید این پیشرفت بسیار سریعتر از سایر حوزههایی رخ میدهد که به رایانه و فناوری اطلاعات مربوط هستند.
بههمین دلیل متخصصان مجموعه عامر اندیش هوشمند مجبورند در بازههای زمانی بسیار کوتاه، اقدام به بررسی آخرین مقالات و جدیدترین دستاوردهای علمی دنیا کنند و بخشهایی را که میتوانند در راستای بهبود محصولات و بالابردن دقت آنها کاربرد داشته باشند را مشخص کرده و مورد آزمون قرار میدهند. به این ترتیب در نسخههای جدیدتری که از محصولات این شرکت عرضه میشوند، درصورت امکان دستاوردهای جدید علمی نیز بهکار میرود.
مسیر ما روشن است
مدیرعامل مجموعه عامر اندیش هوشمند در رابطه با چشماندازی که این شرکت برای ادامه فعالیتش درنظر گرفته است میگوید: «باتوجه به جدیدبودن فناوریهای مبتنیبر هوشمصنوعی، فرهنگسازی در راستای گسترش استفاده داخلی از محصولاتی که تاکنون تولید کردهایم، از مهمترین برنامههای ما برای آینده است. همچنین در خصوص توسعه محصولاتمان به خارج از کشور، قطعا ظرفیت کافی برای ورود به بخش صادرات نیز وجود دارد. در همین راستا، تقریبا سه چهار ماهی است که تیم بازاریابی بینالمللی را در مجموعهمان فعال کرده و در چند نمایشگاه مجازی خارج از کشور نیز شرکت کردهایم. میتوان گفت تا بهامروز با بیش از 20 تا 30 شرکت خارجی مختلف، جلسات آنلاینی را برگزار کرده و مذاکرات خوبی با این شرکتها داشتهایم.»
وی میافزاید: «مسیر ورود به بازارهای بینالمللی، درمجموع مسیر دشواری است؛ اما با توجه به اینکه تمام فناوری مورد استفاده را خودمان از پایه تولید کردهایم و کاملا بر آن تسلط داریم، میتوانیم چنین سرویسهایی را به کشورهای خارجی نیز ارائه دهیم.»
این فناور داخلی در پایان ضمن اشاره به امکان تغییر بخشهایی از محصولات شرکت تحت مدیریتش که براساس پردازش هوشمصنوعی بهزبان فارسی درنظر گرفته شده است، خاطرنشان میکند: «برای ایجاد تعامل با کشورهای انگلیسی زبان، در حال ایجاد تغییراتی بر روی محصولاتمان هستیم تا زبان پردازش در آنها را از فارسی به انگلیسی تغییر دهیم. میتوان گفت در خصوص هرکدام از محصولاتمان، تقریبا 60 تا70درصد از آن محصول مربوط به بخشهای فنی میشود که میتواند مستقل از زبان کار کند؛ تنها کافی است بههمان روشی که قبلا زبان فارسی را به محصولاتمان آموزش داده بودیم، دادههای مبتنیبر زبان انگلیسی را جایگزین بخش پردازش فارسی کنیم. یکی از مهمترین مزایایی که این تغییر زبان بهدنبال دارد، این است که دادههای بسیار زیادی بهزبان انگلیسی در دسترس است و دیگر نیازی به تولید داده جدید برای آموزش به هوشمصنوعی وجود نخواهد داشت.»
محصولات شرکت «عامر اندیش هوشمند» در یک نگاه
فارس آوا
اولین محصولی که در مجموعه عامراندیش هوشمند ساخته شده، سامانه تبدیل «گفتار به متن» فارسی بوده است که با نام تجاری «فارسآوا» به بازار عرضه شده است.
این سامانه در همان سال نخستی که شرکت عامر اندیش هوشمند فعالیتش را آغاز کرد، موفق به کسب گواهی دانشبنیان از معاونت علمیوفناوری ریاستجمهوری شد تا به این ترتیب، محصولی دانشبنیان لقب بگیرد. ویژگیای که بعدها دو محصول دیگر این شرکت نیز از آن بهرهمند شدند.
باتاوا
محصول دیگری که شرکت عامر اندیش هوشمند تولید کرده است، باز هم مبتنیبر هوشمصنوعی بوده و این محصول نیز الزامات مربوط به دانشبنیانشدن را پاس کرده است.
«باتاوا» نوعی «چتبات» است که در واقع میتواند بهعنوان یک ربات با انسان مکالمه نوشتاری برقرار کند و به بیشتر سوالات او پاسخ بدهد.
این سامانه معمولا برای چتکردن با مشتری بهکار میرود، بهطوریکه سازمانها و شرکتهای بزرگ در راستای پشتیبانی از محصولاتشان، از آن برای پاسخگویی به مشتری استفاده میکنند البته پرکاربردترین استفاده از این فناوری در زمینه «دستیار هوشمند» (Virtual Assistant) است؛ بهطور نمونه دستیار هوشمند «سیری» که مربوط به شرکت «اَپل» است و از سایر دستیاران هوشمندی که متعلق به شرکتهای «مایکروسافت»، «گوگل»، «آمازون» و... میشود، قدیمیتر و معروفتر است نیز از این سامانه بهره میبرد.
هوشتِل
بهنوعی میتوان این محصول را ترکیبی از دو محصول پیشین عامر اندیش هوشمند دانست که درست مانند دو محصول دیگر، موفق به اخذ گواهی دانشبنیان شده است. هوشتل سامانهای است که هم از فناوریهای تبدیل «گفتار به متن» و «متن به گفتار» استفاده میکند و هم «چتبات» را بهکار میگیرد تا با ترکیب آنها بهعنوان یک نرمافزار هوشمصنوعی در بستر تلفن، پاسخگوی کاربران یک سازمان باشد.
برای مثال در حال حاضر در شرکتی مانند ایرانسل از این سامانه استفاده میشود؛ در واقع این عامل هوشمند جایگزین اپراتورهای انسانی در پاسخگویی به سوالات مشتریان ایرانسل شده است.
بدیهی است هوشتل هنوز امکان پاسخدادن به تمام سؤالاتی را ندارد که ممکن است برای کاربران بهوجود بیاید زیرا هوشمندی آن بهمراتب کمتر از انسان است. ولی در زمینههایی میتواند جایگزین مناسبی برای عامل انسانی باشد و اکنون نیز در شرکتهای مختلف در حال ارائه خدمات است.
راههای ارتباطی با عامر اندیش هوشمند
وبسایت: amerandish.com
اینستاگرام و لینکدین: amerandish
توئیتر: amerandishco
تلفن: ۰۲۱۲۲۸۴۷۶۹۳
آدرس: تهران، پاسداران، بوستان دوم (اخوان)، پلاک ۱۰، طبقه ۵ ، واحد ۱۴
فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
علی میرزابیگی، در گفت و گو با «روزنامه جامجم»:
«جامجم» روشهای مواجهه با کودکان در فضای مجازی و ضرورت سواد رسانهای بزرگترها را بررسی کرده است
درگفتوگو با دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور بررسی شد