همیشه به ما گفته اند که مغز برای ما تصمیم می گیرد اما اکنون شاید خنده دار باشد که بدانیم روده ها و اعضای درونی شکم نیز نقش مهمی در تصمیم گیری ها ایفا می کنند.
کد خبر: ۱۳۲۴۹۹۱

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیلی میل، چند بار برای تصمیم گیری های بزرگ در زندگی خود به غریزه درونی اعتماد کرده اید؟ یا شاید گوش دادن به ندای درونی به شما اعتماد به نفس لازم را داده باشد تا از چیزی که شاید برای شما خوب نبوده است عقب نشینی کنید. در اینجا باید نکته ای بدانید که شاید قبلا درباره آن نمی دانستید؛ روده ها و اعضای درونی شکم نقش مهمی در تصمیم گیری های ما دارند.

می خواهید باور کنید یا نکنید ، این رابطه خنده دار ما با شکم هایمان فقط یک باور خرافی نیست - در واقع استدلال علمی در پشت آن وجود دارد.

از عارضه ای به نام «احساس پروانه ها در معده» گرفته تا احساس تکان خوردن در روده ها به چیزی معروف است که دانشمندان آن را «محور روده-مغز» می گویند. بسیاری از ما تاکنون چیزی درباره احساس «محور روده-مغز» چیزی نشنیده ایم.

درک بهتر این موضوع می تواند به همه افراد در بهبود روحیه بسیار بیشتر کمک کند.

برای صدها سال نسل بشر برای توصیف احساسات خود و یا حتی توجیه رفتارهای روزمره به روده مراجعه می کند.

 

"گوش دادن به دل و احساس درونی خود" ، "احساس غور کردن در خود و یا همان در خود فرو رفتن" یا حتی "احساس خستگی" همه عبارات متداولی هستند که ما هر روز برای به اشتراک گذاشتن احساسات خود با یکدیگر استفاده می کنیم  و این احساساتی هستند که کاملاً همه می توانند با آنها ارتباط برقرار کنند.

این اصطلاحات قابل تکرار هستند زیرا ، غالباً ، ما واقعاً احساساتی را که توصیف می کنند تجربه می کنیم. به طور خاص زنان (حدود 75 درصد در مقابل 61 درصد مردان) معتقدند که همه چیز از شادی ، ترس و حتی عشق باعث ایجاد واکنش های واقعی در شکم ما می شود ، در حالی که 96 درصد مردم اعتراف می کنند که حداقل بعضی از اوقات از غریزه درونی خود پیروی می کنند که این غریزه درونی چیزی است که اکثر ما آن را «دلشوره» می نامیم. این دلشوره به خوبی در ناحیه شکم قابل احساس است.

پس نتیجه می گیرم که غرایز مربوط به شکم و روده تا حدی صحت دارد. در واقع ، این گفته ها ریشه در علم دارند و توضیحی برای همه دانستنی های ما هستند، توضیحی به نام محور روده مغز.

محور روده و مغز به رابطه نزدیک بین روده و مغز ما اشاره دارد. علاوه بر این ، روده تنها عضوی در بدن ما است که سیستم عصبی محلی خود را نیز دارد و می تواند عملکردها را بدون آموزش مغز انجام دهد.

شکم و اعضای درونی آن یعنی روده و معده به طور منظم با مغز ارتباط برقرار می کنند به همین دلیل است که از روده به عنوان "مغز دوم" ما یاد می شود.

دکتر «آریا کمبل دانش» دکتر روانشناسی بالینی و متخصص در زمینه های تغییر رفتار و سلامت طولانی مدت ، محور روده و مغز را توضیح می دهد:

« ارتباط نزدیکی بین مغز و روده وجود دارد و به نظر می رسد این دو به طور منظم با هم ارتباط برقرار می کنند.

مغز و روده از طریق پیام رسان های شیمیایی به نام انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین و سروتونین به هم متصل می شوند. این مواد شیمیایی مهم مغز اغلب به عنوان هورمون های "خوشبختی" یا "احساس خوب" توصیف می شوند  زیرا آنها بر روحیه و احساسات ما تأثیر می گذارند. اما ، به طرز جالب توجهی ، انتقال دهنده های عصبی توسط سلول های روده و تریلیون میکروبی که در روده ما زندگی می کنند نیز تولید می شود  که به عنوان میکروبیوتای روده شناخته می شوند.

آنها به تولید این انتقال دهنده های عصبی کمک می کنند و تخمین زده می شود که بیش از 90 درصد از سروتونین در بدن ما در روده تولید می شود.

برای توضیح ساده تر در مورد محور روده و مغز ، بیایید چیزی را بررسی کنیم که همه ما می توانیم با آن ارتباط برقرار کنیم: غذا خوردن.

بینایی و بوی غذا توسط مغز پردازش می شود که سیگنالی را ارسال می کند که منجر به ترشح آب گوارشی در روده می شود  و این کار را برای آماده شدن برای رسیدن غذا انجام می دهد.

باکتری های موجود در روده ما  با این فرض که از یک رژیم غذایی متعادل و غنی از فیبر بهره مند می شوند  اسیدهای چرب کوتاه زنجیره ای و سایر متابولیت هایی تولید می کنند که اثبات شده بر محور روده - مغز مانند تریپتوفان که به مغز ارسال می شود ، تأثیر می گذارند. جایی که به سروتونین (هورمون احساس خوب) تبدیل می شود.

این می تواند احساس خوبی به شما بدهد و  شاید به همین دلیل است که یک وعده غذایی عالی می تواند لبخند بزرگی را بر لبان شما بنشاند!

حدود 90 درصد از سروتونینی که بدن ما تولید می کند از روده ما حاصل می شود و در حالی که ارتباط بین مغز و شکم ما دو طرفه است و در ادامه به نظر می رسد معده ما با داشتن حدود 80 درصد پیام ها (مانند انتقال دهنده های عصبی) گفتگو را هدایت می کند. از روده تا مغز و نه برعکس.

با این حال  در مواردی که مغز ما با روده ما صحبت می کند می تواند توضیح دهد که چرا ما دچار استرس یا عصبی می شویم و پروانه هایی را در شکم خود احساس می کنیم!

هرچند در بیشتر اوقات واضح است که یک روده شاد و با عملکرد خوب نه تنها می تواند برای سلامت جسمی ما بلکه برای سلامت روانی ما نیز مفید باشد.

دکتر لوئیز دورانت ، متخصص تغذیه نیز می گوید: «ما می دانیم که رژیم های غذایی غنی از منابع مختلف فیبر برای تنوع و غنای میکروبیوتای روده مفید است و ما در حال حاضر شروع به یادگیری در مورد اثرات رژیم غذایی بر سلامت روان و خلق و خوی از طریق عملکرد روده می کنیم.  مراقبت از خود و داشتن یک رژیم غذایی غنی از سبزیجات ، میوه ها ، غلات و غذاهای کامل همیشه توصیه می شود.این می تواند یک مزیت اضافی در کمک به میکروبیوتای معده برای تولید بیشتر آن هورمون های شاد برای مثبت نگه داشتن افراد باشد.»

مترجم: هیلدا حسینی خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها