این روزها بعد از انتخابات و مشخص شدن رئیس‌ جمهور منتخب، گمانه‌زنی‌ها درباره وزرای احتمالی افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۳۲۴۷۹۳

گمانه‌زنی‌هایی که تا همین امروز، عدد آن درباره وزیر احتمالی فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیش از هفت مورد رسیده است.

گزینه‌های احتمالی که بخشی از آنها به واسطه رابطه و نزدیک بودن با رئیس‌ جمهور مطرح شده‌اند و طرح کردن بعضی نام‌های دیگر، حکم بازی بدون توپ را دارد و از سوی گروه‌های مختلف برای به وجود‌آوردن فضایی مناسب به منظور هدایت شخص مورد نظر آنها به وزارتخانه‌ها مربوط می‌شود.

اگرچه فرهنگ و هنر در مناظره‌های انتخاباتی، نقش عمده‌ای نداشت و همین نپرداختن به فرهنگ، باعث ایجاد فضایی یاس‌آلود میان اهالی فرهنگ و هنر شده بود اما حالا به نظر می‌رسد دوباره این فضا و تکاپو در حال شکل‌گیری است و گروه‌های مختلف تلاش دارند بهترین گزینه را برای نشستن بر کرسی وزارت فرهنگ و ارشاد پیشنهاد و حمایت کنند.

صد البته یکی از مواردی که باعث شد آن فضای یاس‌آلود به‌تکاپو و تلاش امروز اهالی فرهنگ بدل شود، ایده جالب رئیس‌ جمهور منتخب در مورد معرفی یک سایت برای معرفی افراد بود. رسمیت دادن به معرفی و پیشنهاد مردم و اهالی فرهنگ و هنر ابتکاری است که اگرچه در ظاهر ساده می‌نماید اما توانست یخ فرهنگ و هنر را بشکند و فضای سرد آن را گرما ببخشد. فضای فرهنگ و هنری که رهبر معظم انقلاب همواره بر ضرورت آن تاکید داشته‌اند.

با همه این احوال، در نهایت تا یکی دو ماه دیگر، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی خواهد شد و از پس آن معاون فرهنگی و هنری و رئیس سازمان سینمایی و... همه در جایگاه‌شان مستقر خواهند شد اما آنچه در این میان اهمیت دارد فضای پرنشاط و پر تکاپویی است که لزوما باید توسط اهالی فرهنگ و هنر آماده شود تا وزیر جدید بتواند با آرامش به حل بحران‌ها و مشکلات فرهنگ و هنر بپردازد؛ فرهنگ و هنری که هشت‌ سال تمام نادیده گرفته شده و دو سال است رسما به حالت نیمه‌تعطیل درآمده است. فرهنگ و هنری که اگر اهالی فرهنگ برای دوباره برخاستنش پیشقدم نشوند و فقط به انتظار وزیر بنشینند، فاتحه‌اش خوانده است.

این را هم فراموش نکنیم که اگر نشاط، حمایت و همدلی توسط اهالی فرهنگ شکل نگیرد، کار کردن وزیر ارشاد در فضایی اینچنین بسیار سخت و طاقت‌فرساست و تاثیرگذاری او چیزی شبیه معجزه خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار است وزارتخانه‌ای را تحویل بگیرد که در خوشبینانه‌ترین حالت به کما رفته و هشت سال است با تنفس مصنوعی و به شیوه نباتی ادامه حیات می‌دهد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی-هرکسی که باشد - مسؤولیت سخت و طاقت‌فرسایی خواهد داشت و موفقیت او جز با همدلی همه اهالی فرهنگ و هنر ممکن نیست؛ هرچند شاید تکاپوی به وجود آمده برای معرفی وزیر، پیش‌درآمد و علامت خوبی باشد برای نشان دادن این‌که بعد از معرفی وزیر، همه اهالی فرهنگ منیت‌ها وگروه بازی را کنار بگذارند و برای احیای فرهنگ و هنر به اغما رفته تلاش کنند.

کیوان امجدیان - دبیر فرهنگ و هنر / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها