معاون دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر گفت: به دنبال استقبال جهانی از اول جولای مصادف با دهم تیرماه روز جهانی میوه، مجمع عمومی سازمان ملل متحد (UN) سال ۲۰۲۱ میلادی را به عنوان سال جهانی میوه و سبزیجات اعلام کرد و فائو را متولی اصلی جشن این سال قرار داد.
کد خبر: ۱۳۲۴۱۶۷
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، ‬دکتر علیرضا مهدوی، ‫معاون دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اعلام این خبر، گفت: بنابر اسناد سازمان ملل متحد، امسال فرصتی برای افزایش آگاهی در مورد نقش میوه‌ها و سبزیجات در تغذیه انسان، امنیت غذایی، بهداشت و همچنین مسیری برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد دانسته شده است. ‬

وی افزود: در سال ۲۰۲۱ جشن روز جهانی میوه به عنوان یکی از برنامه‌ها و مصادیق برنامه توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDG) پذیرفته شد و سایر نهاد‌های زیر مجموعه سازمان ملل همچون یونیسف (UNICEF)، یونسکو (UNESCO)، ایفاد (IFAD)، سازمان جهانی بهداشت (WHO)، برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد (UNDP)، سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) و سازمان تجارت جهانی (WTO) به همکاری با برنامه‌های سال جهانی میوه و سبزیجات دعوت شده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین مجمع عمومی سازمان ملل متحد از کشور‌های عضو خواسته که برنامه‌هایی را به مناسبت این سال طراحی و اجرا کنند. هدف از نامگذاری این سال، تاکید بر عدالت غذایی، نقش فرهنگ ملل و هنر در اشاعه امنیت غذایی و پرهیز از اتلاف و اسراف میوه عنوان شده است.

مهدوی بیان کرد: در سند مربوط به نامگذاری این سال که توسط فائو (FAO) تنظیم و منتشر شده است، نقش میوه و سبزیجات در سلامتی و رژیم غذایی متنوع، متعادل و سالم و اصلاح سبک زندگی مورد تاکید قرار گرفته است و تلاش جدی برای کاهش تلفات میوه و سبزیجات از همه ذینفعان درخواست شده است.

معاون دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر اظهار کرد: کشاورزی و تولید میوه، تجارت و حمل و نقل، میوه مدیریت ضایعات و زباله‌ها از دیگر موضوعات مطرح شده در این سند جهانی است. احترام به محصولات کشاورزی از مزرعه تا میز خانه دیدگاهی فرهنگی است این برنامه ترویج آن را دنبال می‌کند.

وی افزود: استفاده از فناوری‌های نوین و دیجیتال در نگهداری، ردیابی و تقسیم درست مواد غذایی، به روز رسانی نظام‌های تولید و فروش، توجه به مصرف و عرضه درست میوه در پاندمی کرونا، استفاده صحیح از آب در کشاورزی، مصرف همیشگی میوه از شش ماهگی تا پایان عمر، ضرورت مصرف روزانه حداقل ۴۰۰ گرم میوه و سبزی برای همه انسان‌ها در همه جای جهان، باور به اینکه اتلاف هر میوه به معنای نابودی آب و خاک و حیات کره زمین است، ترویج این باور که همه میوه‌ها زیبا هستند و هیچ میوه‌ای نباید به دلیل شکل و اندازه آن دور ریخته شود، از جمله موارد مذکور در این سند جهانی است.

وی عنوان کرد: از آنجا که سازمان ملل متحد دهه ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۸ را با هدف مبارزه با گرسنگی و فقر غذایی، دهه کشاورزی خانگی نامگذاری کرده است، بخشی از این سند به توصیه‌هایی برای ترویج کاشت و برداشت محصولات کشاورزی در خانه ها، آپارتمان‌ها، خیابان‌ها و ... اختصاص یافته است. در این پیشنهاد‌ها به فوائدی، چون امنیت غذایی، بهداشت، بهبود معیشت، حفاظت منابع طبیعی و محیط زیست و حرکت به سوی توسعه پایدار توجه شده است.

‫نقش میوه و سبزیجات در پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر‬

مهدوی گفت: شرط اصلی سلامت زیستن، داشتن تغذیه صحیح است. عادات نامطلوب غذایی سلامت کودکان و نوجوانان را به خطر می‌اندازد و در سنین بالاتر خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر مثل فشار خون بالا، دیابت، بیماری‌های گوارشی و سرطان را افزایش می‌دهد. ‬

‫به گزارش وبدا، وی تصریح کرد: مصرف میوه و سبزی یکی از اولین و مهمترین توصیه‌های تغذیه‌ای در راستای حفظ سلامتی و تندرستی است و یکی از ارکان اصلاح شیوه زندگی است.

معاون دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر گفت: میوه و سبزیجات از ساخته شدن مواد چرب در درون دیواره‌های داخلی سرخرگ‌های قلبی جلوگیری می‌کند، علاوه بر آن با مصرف این نوع مواد غذایی زودتر احساس سیری می‌کنید و به این ترتیب کمتر غذای پر انرژی مصرف می‌شود. توصیه می‌شود حداقل پنج واحد میوه و سبزیجات (۴۰۰ گرم و بیشتر) در یک روز مصرف شود تا خطر بیماری‌های قلبی، سرطان ها، دیابت و ... کاهش یابد.

مهدوی افزود: شواهد قوی دال بر کاهش خطر بیماری عروق کرونر با خوردن میوه و سبزی وجود دارد، اما اینکه چگونه میوه و سبزی باعث کاهش خطر بیماری عروق کرونر می‌شود هنوز به طور دقیق مشخص نشده است، اما به نظر می‌رسد، آنتی اکسیدان‌های موجود در میوه و سبزی عامل این اثر است (آنتی اکسیدان‌ها موادی هستند که از تشکیل رادیکال‌های آزاد در سلول جلوگیری می‌کند و نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارند).

وی ادامه داد:، زیرا آنتی اکسیدان‌ها از اکسیداسیون موادی که موجب میشود کلسترول در سطح داخلی رگ رسوب کند جلوگیری می‌کند. در خصوص قرص‌های ویتامین هنوز هیچگونه شواهدی دال بر اثر آنتی اکسیدان آن‌ها گزارش نشده است. از طرفی میوه‌ها و سبزی‌ها غنی از پتاسیم هستند، پتاسیم یک ماده معدنی است و به کنترل فشار خون کمک می‌کند و از ریتم نامنظم قلب جلوگیری می‌کند. غالب میوه‌ها و سبزی‌ها غنی از اسید فولیک هستند و می‌توانند با داشتن این ماده سطح هموسیستین را در خون کاهش دهند، هموسیستین یکی از موادی است که زمینه ساز بیماری‌های عروق کرونر به شمار می‌رود، اگر چه تحقیقات بیشتری برای یافتن تأثیر مقادیر بیشتر اسید فولیک بر کاهش خطر بیماری عروق کرونر باید انجام شود.

هر روز حداقل ۵ سهم میوه و سبزیجات را مصرف کنید

مهدوی بیان کرد: هر روز حداقل ۵ سهم میوه و سبزیجات را مصرف کنید. سعی کنید میوه و سبزیجاتی که مصرف می‌کنید متنوع باشد. می‌توانید از میوه و سبزیجات تازه، یخ زده یا کنسرو شده استفاده کنید، آب میوه‌ها (هر واحد آب میوه معادل یک لیوان۱۵۰ میلی لیتری آب میوه است) به عنوان یک سهم از۵ سهم در یک روز به شمار می‌رود.

وی در پایان گفت: مصرف روزانه میوه به علت وجود فیبر باعث کاهش کلسترول می‌شود، سعی کنید از انواع میوه استفاده کنید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها