محققان دریافتند تقریبا تمامی بهبویافتگان کرونا که حس بویایی خود را از دست داده بودند، تقریبا در مدت یک سال این توانایی را بدست آوردند.
کد خبر: ۱۳۲۳۰۴۹
به گزارش جام جم آنلاین، گروهی از محققان به سرپرستی دکتر «ماریون رنو»، متخصص گوش و حلق و بینی در بیمارستان‌های دانشگاه «استراسبورگ» در فرانسه این مطالعه را انجام دادند.

به گفته این محققان از دست دادن مداوم حس بویایی مرتبط با کووید-۱۹ یک پیش آگهی عالی دارد و آن این است که تقریباً در مدت یک سال بهبود می‌یابد.

در اوایل این بیماری همه گیر، پزشکان معالج افراد آلوده به ویروس کرونا متوجه شدند که از دست دادن ناگهانی حس بویایی از مشخصه‌های این بیماری است. تصور می‌شود که «التهاب محیطی» مرتبط با کووید-۱۹ اعصابی که برای عملکرد بویایی مهم هستند، در این مورد مقصر است.

اما با گذشت چندین ماه و ناتوانی بسیاری از بیماران در بازیابی حس بویایی خود، برخی نگران ماندگاری این آسیب بودند. محققان فرانسوی در این مطالعه حس بویایی ۹۷ بیمار-- ۶۷ زن، ۳۰ مرد- -با میانگین سنی ۳۹ سال را مورد ردیابی قرار دادند. تمامی این افراد پس از ابتلا به کووید-۱۹ بویایی خود را از دست داده بودند.

از این بیماران در مورد هرگونه بهبود حس بویایی خود در مدت چهار ماه، هشت ماه و سپس یک سال کامل پس از شروع از دست دادن حس بویایی خود سوال شد. حدود نیمی از آن‌ها تحت یک آزمایش ویژه قرار گرفتند تا توانایی حس بویایی خود را بسنجند.

آزمایش ۵۱ نفر از این بیماران یاد شده نشان داد که حدود ۸۴ درصد یا ۴۳ نفر آن‌ها پس از چهار ماه حس بویایی خود را بدست آوردند؛ درحالی که از هشت نفر باقی مانده ۶ بیمار این حس را پس از هشت ماه دوباره پیدا کردند.

یافته‌های این مطالعه همچنین نشان داد که از این ۵۱ بیمار که با استفاده از آزمایش‌های خاص مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته بودند، تنها دو نفر یک سال پس از ابتلا به کرونا، از حس بویایی ضعیف برخوردار بودند.

بطور کلی حس بویایی ۹۶درصد از بیماران طی ۱۲ ماه بهبود یافت. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که از دست دادن حس بویایی از عوارض دائمی بیماری کووید نیست. به گفته محققان یافته‌های این مطالعه گرچه بسیار خوشایند است، اما باید به همه - به ویژه جوانان - یادآوری کرد که عفونت کووید-۱۹ می‌تواند آسیب‌های طولانی مدت زیادی ایجاد کند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد، نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد، اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

اولین بار، شرکت داروسازی فایزر آمریکا آبان ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد که به واکسن کرونا دست یافته و این واکسن تا ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل کرده است.

علاوه بر این کشور‌های زیادی همچون ایران، هند، روسیه، چین، انگلیس و کوبا وارد عرصه تولید واکسن کرونا شده اند و موفقیت‌های چشمگیری در این زمینه کسب کرده اند. همچنین در حال حاضر در بسیاری از کشور‌ها واکسیناسیون علیه ویروس کووید ۱۹ در حال انجام است.

مشروح این مطالعه به صورت آن لاین در نشریه JAMA Network Open منتشر شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها