گفت‌ و گو با حجت‌ الاسلام و المسلمین محمود ریاضت درباره روش امام رضا (ع) در مناظره‌ها

هم علم، هم عاطفه

در شب ولادت امام هشتم شیعیان گوشه ای از معجزات ایشان را ببینید؛

«گره»؛ نگاهی به شفایافتگان امام رضا (ع) / از شفا یافتن بیمار مبتلا به سرطان تا ماجرای کودک فلج

مستند داستانی «گره» که روایتگر شفایافتگانی است که در سالهای اخیر در حرم مطهر علی ابن موسی الرضا(ع) سلامت خود را به دست آورده اند، امشب و فردا شب از شبکه سوم سیما به نمایش درخواهد آمد.
کد خبر: ۱۳۲۲۱۵۷
«گره»؛ نگاهی به شفایافتگان امام رضا (ع) / از شفا یافتن بیمار مبتلا به سرطان تا ماجرای کودک فلج
قصه های مستند داستانی «گره» به کارگردانی ابوذر حیدری و تهیه کنندگی امیرمهدی پوروزیری، توسط آستان قدس رضوی در چهارچوب های مختلف دسته‌بندی شده‌ و همه شفایافتگان راستی‌آزمایی شده اند.
 
ابوذر حیدری، کارگردان و مستندساز جوان کشورمان در پاسخ به این سوال که ساخت این مستند یک اقدام شخصی بوده یا اینکه به شما پیشنهاد شده؟ به جام جم آنلاین گفت: این مستند به سفارش آستان قدس رضوی با مشارکت شبکه سوم سیما ساخته شده. سالها بود که اسناد و مدارک شفایافتگان حرم امام رضا (ع) منتشر نمیشد، اما برای ساخت این مستند این اسناد را در اختیار گروه قرار دادند و ما با استفاده از آنها پیشنهاد دادیم که مستندها را در چه قالب و با چه شکل و شمایلی کار بسازیم.
 
او با تاکید بر راستی آزمایی روی همه شفایافتگان گفت: در 10 سال گذشته حدود 800 نفر به آستان قدس رضوی مراجعه و اعلام کردند که ما از شفایافتگان امام رضا (ع) هستیم. از این 800 نفر در کمیسیون های مختلف پزشکی در داخل آستان قدس رضوی راستی آزمایی بعمل آمد و در نهایت 16 نفر به لحاظ پزشکی تایید شدند که ما در هر کدام از دو مستندی که ساختیم قصه یک نفر از این شفا یافتگان را روایت می کنیم.
 
حیدری به شفایافتگانی که قصه آنها در این دو مستند روایت شده اشاره کرد و توضیح داد: دو موردی که از بین باقی موارد برای فیلمسازی انتخاب کردیم از خیلی جهات از بقیه متمایز بودند. به نوعی قصه شان اجازه کار تصویری می داد و داستان جذاب تری داشتند. یکی از آنها داستان پسربچه ای بود و دیگر خانمی جوان. این دو نفر دارای دو موقعیت اجتماعی- فرهنگی متفاوت بودند و البته معجزاتی که روی آنها رخ داده هم متفاوت است. پسر بچه درگیر با فلج و خانم جوان به بیماری سرطان خون مبتلا بود. نوع شفایافتن شان هم با یکدیگر متفاوت بود. یکی از آنها به حرم رفته بود و دیگری در بیمارستان به خدامی که به ملاقتش آمدند متوسل می شود و هر دو شفا می یابند. ما بر پایه چنین نکاتی این دو مورد را انتخاب و مستندها را ساختیم و چنانچه این دو قسمت با اقبال خوبی مواجه شود اقدام به ساخت باقی شفایافتگان هم می کنیم.
 
او ادامه داد: در این مستندهای 7-8 دقیقه ای داستان زندگی هر شخص شفایافته ای به صورت مطول بیان نمی شود. بلکه تنها به اتفاق مهمی که برایشان رخ داده می پردازیم. ضمن اینکه طول این 7-8 دقیقه شخصیت های واقعی شفایافتگان را نمی بینیم و در واقع برای ساخت این مستندها با هیچ یک از آنها در ارتباط نبودیم. بنابراین در مستندها هویت اشخاص فاش نمی شود. ما قصه ها را بر اساس مستندات موجود و اسنادی که آستان قدس در اختیارمان قرار داد بازسازی کردیم، بدون اسامی حقیقی که خود فرد هم بدون حواشی جانبی و راحت به زندگی اش ادامه دهد.
 
حیدری تاکید کرد: در ارتباط با امام رضا (ع) دو مبحث معجزات و کرامات ایشان وجود دارد. کرامات موضوع گسترده ای دارد، اما معجزات نه به آن گستردگی است و چون ادله علمی برای آن وجود دارد به راحتی می توان آن را ثابت کرد. هر چند در این مورد هم بعضا اختلاف نظر بین پزشکان وجود دارد، اما در کمیسیون های آستان قدس رضوی سعی بر این بوده که بیشترین دقت نظر و سخت گیری به کار گرفته شود تا معجزه شفای بیمار به درستی ثبت شود. به همین خاطر است که در این 10 سال تقریبا سالی 1 مورد شفا یافته به ثبت رسیده.
 
این کارگردان در پایان به آسیب های مستندهای مذهبی اشاره کرد و بیان داشت: ساخت کارهای مذهبی و اعتقادی به نوعی راه رفتن روی لبه تیغ است. چون حرف و حدیث و حواشی زیادی پیرامون آن بوجود می آید و بعضی حتی تعبیراتی مثل خرافه گویی را به آن نسبت می دهند. امیدوارم بینندگان با نگاهی مثبت به تماشای مستند داستانی «گره» بنشینند. چون با وجود تمام تحقیقات و راستی آزمایی هایی که روی آنها شده، ممکن است برخی پزشکان نقدهایی بر آن وارد بدانند. ما تمام سعی مان را کردیم که معجزات رخ داده را خیلی منطقی به تصویر بکشیم که حتی مخاطبانی که نسبت به مسائل مذهبی تشکیک هم دارند، آن را پس نزند.

ساناز قنبری/ جام جم آنلاین 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها