در دهه کرامت، خط تولید واکسن کرونای «فخرا» با مشارکت آستان قدس رضوی و وزارت دفاع افتتاح خواهد شد.
کد خبر: ۱۳۲۰۴۲۶

به گزارش جام جم آنلاین خراسان رضوی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران، گفت: آستان قدس رضوی از ابتدای شروع کرونا در کشور تا کنون، تنها مجموعه ای بوده که فراتر از پروتکل های بهداشتی برنامه داشته و اقدامات گسترده ای برای رفاه حال زائران انجام داده که مورد تایید وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا قرار گرفته است.
دکتر مالک رحمتی تصریح کرد: طی یک سال گذشته اقداماتی همچون تولید ماسک و مواد ضدعفونی در دستور کار شرکت های زیرمجموعه آستان قدس قرار گرفت و در شرایط کنونی نیز که مهمترین مطالبه و نیاز مردم عزیز کشورمان، تامین واکسن کرونا است، آستان قدس رضوی پای کار آمده تا با پشتیبانی از تولید داخلی واکسن، در کنار مردم باشد و برای رفع دغدغه آنها تلاش کند.
رحمتی افزود: در این راستا همزمان با دهه کرامت، فاز سوم بالینی و تولید صنعتی واکسن فخرا با مشارکت وزارت دفاع و شرکت داروسازی ثامن با نظارت وزارت بهداشت آغاز خواهد شد و امیدواریم در کنار واکسن کوو برکت که اولین واکسن داخلی و پیشتاز در کشور است، بتوانیم در تولید انبوه واکسن فخرا به عنوان یکی دیگر از واکسن های داخلی اقدام موثری داشته باشیم و آرامش و آسایش را برای مردم عزیز کشورمان به ارمغان آوریم.

قائم مقام  تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از صحبت های خود، به ابلاغ سیاست های کلان این آستان و رویکردهای جدید مبتنی بر آن اشاره کرد و گفت: اولویت اساسی در آستان قدس رضوی، برنامه محوری، استفاده از نگاه علمی، کارشناسی و خرد جمعی است که بر همین اساس با تدبیر تولیت معزز، تدوین سند سیاست های کلان در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: در روند تدوین این سند، همه اسناد بالادستی از جمله سیاست های ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب و همه اسناد و تجارب دوره های گذشته در آستان قدس رضوی مد نظر قرار گرفت و در نهایت به شکل گیری سندی فاخر منجر شد که علاوه بر ابلاغ به همه کارکنان مجموعه، در دسترس عموم مردم نیز قرار گرفته و می تواند معیار و ملاک ارزیابی ها باشد.


رحمتی افزود: طبق این سیاست ها، محور همه فعالیت ها ما در آستان قدس رضوی، حرم مطهر رضوی و خدمت به زائران حضرت رضا(ع) است که بر همین اساس در ساختار جدید، مدیریت عالی حرم پیش بینی و  سیاست های مربوط به این حوزه نیز تدوین و ابلاع شده است.
رحمتی، بنیاد بهره وری موقوفات را دیگر مجموعه ایجاد شده بر اساس ساختار جدید معرفی و اظهار کرد: در کنار ایجاد مدیریت عالی حرم مطهر، با این اعتقاد که هر چه در آستان قدس رضوی وجود دارد از مردم و بر پایه وقف و نذر آن هاست، بنیاد بهره وری موقوفات شکل گرفته تا بتوانیم بهترین بهره وری را از موقوفات حضرت رضا(ع) داشته باشیم و بهره آن را برای توسعه خدمت رسانی به زائران و مجاوران مورد استفاده قرار دهیم، ضمن آنکه این رویکرد علاوه بر افزایش رضایتمندی مردم، منجر به ترویج سنت حسنه وقف و بیشتر شدن موقوفات نیز خواهد شد.

قائم مقام تولیت آستان قدس، بنیاد کرامت را دیگر مجموعه ایجاد شده طبق ساختار جدید معرفی و اظهار کرد: وظیفه ذاتی آستان قدس رضوی، کمک به محرومیت زدایی در کشور است که ذیل وظایف بنیاد کرامت رضوی تعریف شده و به اقدامات گسترده ای در اقصی نقاط کشور و حمایت از محرومان و آسیب دیدگان بلایای طبیعی منجر شده است.

رحمتی همچنین با اشاره به ایجاد سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، ادامه داد: امروز نیازمند گفتمان و تمدن نوین ایرانی اسلامی هستیم و آستان قدس رضوی نیز باید حتما در این کار مهم ایفای نقش کند، بر همین اساس طبق تاکید تولیت معزز آستان قدس، سازمان علمی و فرهنگی تشکیل شده تا با در اختیار داشتن امکانات و ظرفیت های 12 مجموعه از جمله دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دانشگاه امام رضا(ع)، بنیاد پژوهش های اسلامی، موسسات فرهنگی و مراکز چاپ و نشر، به توسعه این گفتمان کمک کند.

رحمتی ادامه داد: فرهنگ رضوی و معارف الهی و قرآنی نیاز امروز بشریت است و می توان با معرفی اقدامات و فعالیت های آستان قدس به عنوان یک الگو و موفق، در این عرصه نقش آفرینی کرد.

رحمتی به یکی از برنامه های الگو و معیار در آستان قدس رضوی نیز اشاره کرد و گفت: باور داریم نکته کلیدی در فعالیت ها و اقدامات، مشارکت دادن مردم در کارهاست بر همین اساس معتقدیم تمام فعالیتهای اجتماعی، اقتصادی، خدمت رسانی و علمی آستان قدس فقط با حضور و مشارکت مردم معنا خواهد داشت و به نتیجه می رسد. وی تصریح کرد:  مصداق این رویکرد، تهیه 888 هزار بسته معیشتی در راستای اجرای مطالبه رهبر معظم انقلاب و طرح مواسات است که به راهبری آستان قدس و مشارکت مردم به ثمر نشسته و در دهه کرامت به طور کامل اجرا می شود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در ادامه گفت: آنچه در دوره جدید فعالیت های آستان قدس بیش از گذشته مورد توجه است، این است که تولیت معزز آستان قدس نسبت به ضرورت کارآمدی و اثربخشی فعالیت ها دغدغه دارند، یکی از مهم ترین این دغدغه ها این است که باید علاوه بر ارتقای خدمت رسانی، کیفیت آن را نیز افزایش دهیم. همچنین طبق سند سیاست های کلان آستان قدس، ما نمی توانیم نسبت به مجاوران غافل باشیم.

رحمتی حاشیه شهر مشهد را یکی از مهمترین دغدغه های موجود مطرح کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب و تولیت آستان قدس درباره ضرورت ساماندهی حاشیه شهر مشهد تاکیداتی داشته اند که خوشبختانه این مطالبه منجر به شکل گیری ستاد حاشیه شهر با مسئولیت نماینده محترم ولی فقیه در استان و هم افزایی همه دستگاه های اجرایی شده است.

وی افزود: نیاز اساسی برای ساماندهی حاشیه شهر، تامین زمین مناسب برای ارائه خدمات و امکانات به مردم بود که آستان قدس رضوی در این حوزه کار بزرگی انجام داد و زمین مورد نیاز ستاد ساماندهی را تامین کرد. رحمتی اهدای زمین برای احداث 6 هزار واحد مسکونی محرومان در شهرک های شهید رجایی و شهید باهنر را از جمله اقدامات انجام شده توسط آستان قدس برای ساماندهی حاشیه شهر برشمرد و گفت: انتظار ما این است که هم افزایی ایجاد شده در شهر و استان برای تحقق این مهم، فصلی و گذرا نباشد، بلکه به طور مستمر دنبال شود تا در آینده نزدیک دیگر چیزی به نام حاشیه شهر مشهد نداشته باشیم.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی همچنین به تلاش ها و پیگیری های صورت گرفته برای اصلاح طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات مهم تولیت معزز آستان قدس رضوی، پیگیری جدی برای اصلاح این طرح بود، چرا که طی دو دهه گذشته مشکلات و گلایه های متعددی برای مردم ایجاد کرده بود.

وی افزود: مطالبه آستان قدس این بود که طرح تفصیلی باید با نگاه زندگی همزمان زائر و مجاور اصلاح شود که خوشبختانه این مطالبه تا حد زیادی محقق و منجر به انجام اصلاحاتی در آن شده است و باید دستگاه های اجرایی مسئول گزارش آن را به مردم ارائه کنند.

رحمتی همچنین با اشاره به جایگاه مهم رسانه ها در شرایط امروز جهان و کشور گفت: امروز عصر رسانه و ارتباطات است و ما نیز در آستان قدس رضوی نمی توانیم نسبت به این حوزه بی تفاوت باشیم، بر همین اساس در ساختار جدید مرکزی به نام مرکز ارتباطات و رسانه شکل گرفته و تلاش خواهیم کرد به همت یک تیم جوان و خلاق، برنامه های نوآورانه ای برای همه علاقه مندان به حضرت رضا(ع) در اقصی نقاط جهان داشته باشیم.

قائم مقام تولیت آستان قدس افزود: افتتاح خبرگزاری آستان نیوز و راه اندازی ماهواره جهانی امام رضا(ع) به زبان اردو و انگلیسی، پخش ۲۳ ساعت برنامه از رسانه ملی و اجرای بیش از ۲۲۰ ویژه برنامه در آستان قدس رضوی با پوشش رسانه‌ای از جمله برنامه های آستان قدس با این رویکرد در دهه کرامت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها