کتاب «أهمیة منطقة الجولان الإستراتيجية من منظور أمن اسرائیل و بقائها» با مشارکت دفتر سیاسی جنبش نجباء در ایران و کمیته حمایت از فلسطین، توسط موسسه ابناء الرسول منتشر شد كه در مراسم رونمایی از این کتاب، مشاوران مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری، سفرای فلسطین و سوریه، نمایندگان گروه‌های مقاومت و جمعی از مدیران ارشد دولتی حضور یافتند.
کد خبر: ۱۳۲۰۰۸۳

به گزارش جام جم آنلاین از مرکز ارتباطات و امور رسانه‌ای نجباء در ایران، آیین رونمایی از کتاب «أهمیة منطقة الجولان الإستراتيجية من منظور أمن اسرائیل و بقائها» تألیف «علی شاکر» صبح امروز چهارشنبه مصادف با ۵۴مین سالگرد اشغال بلندی‌های جولان توسط رژیم صهیونیستی به همت دفتر سیاسی مقاومت اسلامی نجباء در ایران، کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین و همچنین موسسه ابناء الرسول در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

در این مراسم «صلاح زواوی» سفیر فلسطین در تهران، «شفیق دیوب» سفیر سوریه در تهران، سرتیپ «حسین دهقان» مشاور فرمانده معظم کل قوا در حوزه صنایع دفاعی، آیت‌الله «محمدحسن اختری» مشاور رئیس‌جمهوری، «خالد قدومی» نماینده حماس در تهران، «ناصر ابو شریف» نماینده جهاد اسلامی در تهران، «میرمسعود حسینیان» مدیرکل خاورمیانه عربی و شمال آفریقای وزارت امور خارجه و همچنین شماری دیگر از مسئولان حضور داشتند.

فلسطین و سوریه؛ برادران دوقلو

سفیر فلسطین در تهران، ضمن قدردانی از حمایت‌های ارزشمند جمهوری اسلامی ایران، کشورهای سوریه و فلسطین را «برادران دوقلو» توصیف کرد و افزود: تاریخ ما یکی است. شهید «عزالدین قسام» که به فلسطین آمد و شهید شد؛ زاده بندر «بانیاس» در سوریه بود. این کشور هزینه زیادی برای دفاع از فلسطین پرداخته است.

دکتر «صلاح زواوی» ادامه داد: انقلاب فلسطین در ابتدای سال ١٩٦٥ میلادی با حمایت دمشق آغاز شد و به‌خاطر این حمایت، مناطق مختلف سوریه بارها هدف حملات اسرائیل قرار گرفته است. سوری‌ها شهدای زیادی در این راه تقدیم کرده‌اند و ایمان داریم که با پیروزی، سرزمین خود (جولان) را آزاد خواهند کرد.

وی در موضوع دیگری با بیان اینکه فلسطینیان قبل از انقلاب اسلامی جرأت حضور در ایران را نداشتند، خاطرنشان ساخت: به برکت امام‌خمینی(ره) که جمهوری اسلامی را تاسیس کرد، وضع تغییر یافت و پس از ایشان، رهبری این امت به آیت‌الله العظمی خامنه‌ای محول شد که این افتخار برای ما است. ما اعلام می‌کنیم که با نظام وحدت‌ساز اسلامی همراه هستیم، چراکه این نظام می‌خواهد فلسطین را آزاد کند و ان‌شاء‌الله پشت سر آن در قدس نماز خواهیم خواند.

سوریه برای آزادسازی جولان هر بهایی را می‌پردازد

در ادامه مراسم، سفیر سوریه در تهران ضمن قدردانی از کمیته فلسطین و نهاد ریاست‌جمهوری ایران برای برگزاری این مراسم، اظهار داشت: از مؤلف کتاب و همچنین جنبش مقاومت اسلامی نُجَباء عراق بابت انتشار کتاب یادشده در این زمان مهم کمال سپاسگزاری را دارم، چراکه چاپ این کتاب همزمان با سالگرد اشغال جولان بود و به‌خصوص آن‌که از مشارکت شهروندان سوری جولان در انتخابات سوریه ممانعت به عمل آمد. لذا به نیابت از هم‌میهنانم نیز بابت انتشار این کتاب تشکر می‌کنم.

دکتر «شفیق دیوب» ترکیب و سطح شرکت‌کنندگان در نشست رونمایی از این کتاب را نشان‌گر اهمیت منطقه جولان برای محور مقاومت ارزیابی کرد و گفت: اختلاف بر سر ۱۰ متر از این منطقه، باعث شکست مذاکرات سوریه ــ اسرائیل شد و دشمن فهمید که ارزش هر ذره از خاک جولان، برای ما به اندازه کل کشور است.

وی افزود: عزت جولان، مثل عزت قدس، عزت غزه و عزت مزارع شبعا است. سوریه همواره در کنار قضیه فلسطین بوده است و باز هم خواهد ماند و اعلام می‌کنیم که برای این مهم، حاضریم هر بهایی را بپردازیم.

سفیر سوریه در پایان با بیان اینکه وضعیت سوریه با حمایت هم‌پیمانانش به‌ویژه ایران تحت رهبری امام خامنه‌ای (مدظله) روزبه‌روز بهتر خواهد شد، خاطرنشان ساخت: ما با کمک محور مقاومت پیروز خواهیم شد و جبهه مقاومت برای تحقق تمام اهدافش از جمله آزادی جولان و آزادی فلسطین، به راه خود ادامه می‌دهد.

اشغال جولان، بقای اسرائیل را تداوم بخشیده است

مشاور فرمانده معظم کل قوا در حوزه صنایع دفاعی، سخنران دیگر این مراسم بود که ضمن تجلیل از مقام شامخ شهدا، بنیان‌گذاران و فرماندهان محور مقاومت اظهار داشت: جغرافیای جولان مربوط به سوریه، اما ذات آن مربوط به فلسطین است. اسرائیل در واقع با اشغال سرزمین‌های عربی نظیر جولان، به‌دنبال بسط ید و ایجاد کمربند امنیتی بود تا هم نفوذ و سیطره خود را بر جهان اسلام تحمیل نماید و هم دست دیگران را از رسیدن به نقاط حیاتی‌اش کوتاه کند.

سرتیپ دکتر «حسین دهقان» با تأکید بر اینکه اسرائیل رژیمی نامشروع و فاقد ملت و سرزمین مادری بوده که با زور سلاح، سیطره خود را بر اراضی اشغالی تحمیل کرده است، تاکید کرد: مؤلف عزیز، همت خوبی برای تدوین این کتاب صرف کرده و به جنبه‌های اصلی اهمیت جولان و نگاه رژیم صهیونیستی نسبت به این منطقه پرداخته است. جولان برای رژیم اشغالگر از لحاظ ژئوپولتیک، سیاسی، اقتصادی، گردشگری، نظامی و منابع حیاتی، اهمیت بسیاری دارد. به عبارت دیگر، اشغال جولان توسط اسرائیل، بقای این رژیم را تداوم می‌دهد.

وی با اشاره به ایستادگی تاریخی سوریه در خط مقدم نبرد علیه اسرائیل، گفت: امروز مجاهدان مفتخرند مقاومت به قدرتی دست یافته که رژیم صهیونیستی را به حضیض ذلت رسانده است و ارتش اسرائیل با اینکه خود را چهارمین ارتش قدرتمند جهان می‌نامد، در برابر غزه دست تسلیم بالا می‌برد.

حیات اسرائیل وابسته به جولان است

در بخش دیگری از این مراسم، رئیس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین گفت: منطقه جولان از لحاظ راهبردی و امنیتی، هم برای رژیم صهیونیستی و هم برای امت عربی ـ به‌خصوص سوریه ـ اهمیت دارد. در باب اهمیت این منطقه همین بس که مذاکرات سوریه و اسرائیل به‌دلیل اختلاف بر سر جولان شکست خورد.

آیت الله «محمدحسن اختری» ازجمله قابلیت‌های مهم جولان برای رژیم صهیونیستی را دیدبانی و فعالیت‌های جاسوسی برشمرد و تصریح کرد: اگر جولان از چنگ دشمن خارج شود، صهیونیست‌ها تا ده‌ها کیلومتر آنسوتر نیز ناچار به عقب‌نشینی خواهند بود، چراکه در آن محدوده امنیتی نخواهند داشت.

مشاور رئیس‌جمهوری، با بیان اینکه حیات اسرائیل وابسته به جولان است، افزود: دلیل سر باز زدن رژیم صهیونیستی از قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت در زمینه حاکمیت جولان، این است که موجودیتشان در گرو حفظ سلطه بر آنجا می‌باشد و به همین خاطر «ترامپ» جنایتکار اعلام کرد که حاکمیت اسرائیل بر جولان را به‌رسمیت می‌شناسد.

گام فرهنگی نجباء در مقابله با پروژه سازش

مدیرعامل مؤسسه ابناء الرسول(ص) نیز بر لزوم مقابله با پروژه عادی‌سازی روابط با اسرائیل تأکید کرد و گفت: در این رابطه باید دو اقدام صورت بگیرد؛ یکی در حوزه دیپلماتیک که دولت‌ها زیر بار فشار تحمیلی نروند، از سوی دیگر نیز لازم است که ملت‌ها در برابر این ماجرا بایستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدعلی‌رضا حسینی‌عارف» ضمن تمجید از پیشگامی جنبش نُجَباء در انتشار کتابی راجع‌به اهمیت منطقه استراتژیک جولان، اضافه کرد: این یک قدم فرهنگی در راستای توجیه مردم عراق جهت مقابله با سازشکاری است و انتظار داریم که با کمک نهادها، به سایر زبان‌ها علی‌الخصوص «اردو» ترجمه شود؛ زیرا کشور پاکستان هم تحت فشار است تا روابط دیپلماتیک خود با رژیم اسرائیل را عادی‌سازی کند.

جولان امکان حمله موشکی کوتاه‌برد علیه کشورهای منطقه را به اسرائیل می‌دهد

مؤلف کتاب «اهمية منطقة الجولان الإستراتيجية من منظور امن إسرائيل و بقائها» با بیان اینکه از دست دادن جولان، رژیم صهیونیستی را از حیث امنیت و بقا دچار مشکل می‌کند، خاطرنشان ساخت: به همین دلیل جنبش صهیونیسم در مانیفست خود که آگوست ۱۹۶۷ منتشر شد، اعلام کرد هیچ دولتی یهودی حق پس دادن این منطقه را ندارد.

«علی شاکر» با تشریح فرآیند تاریخی که به ارتقای جایگاه جولان در استراتژی امنیت ملی اسرائیل انجامیده است، اظهار داشت: این منطقه سرزمین مرتفعی است که فاصله کوتاهی با مراکز سیاسی و امنیتی حساس در سوریه، لبنان، فلسطین و حتی اردن دارد. جولان تا کاخ ریاست‌جمهوری سوریه در دمشق، کاخ ریاست‌جمهوری لبنان در بیروت، کاخ سلطنتی اردن در امان و بیت‌عاقیون نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی در شهر قدس به ترتیب فاصله‌هایی نزدیک به ۵۰، ۶۰، ۸۵ و ۱۱۰ کیلومتر دارد.

وی افزود: در ادبیات نظامی، برای موشک‌های رده بالستیک، فاصله‌ زیر ۱۸۰ تا ۲۰۰ کیلومتر، کوتاه‌برد قلمداد شده و لذا بلندی‌های جولان برای دولت یا رژیم حاکم بر آن، برتری امنیتی کامل را به همراه دارد.

این نویسنده با بیان اینکه اسرائیل تنها ٣٤ روز بعد از اشغال منطقه جولان، شهرک‌هایی در این منطقه تأسیس کرد که بعدها «ناحال» نام گرفت، تأکید کرد: این مسأله شاید در ابتدا یک امر عادی اجتماعی را به ذهن متبادر سازد، درحالی‌که دقیقاً بحث در مورد استراتژی است. صهیونیست‌ها پس از خدمت سربازی، موظفند تا ١٢ ماه در این شهرک‌ها به کشاورزی بپردازند؛ شهرک‌هایی که عمدتاً در خطوط مرزی جولان احداث شده‌اند.

شاکر ادامه داد: این بدین معناست که رژیم صهیونیستی به‌دنبال ایجاد منطقه‌ای حائل برای جبران کم‌عمقی استراتژیک سرزمین‌های اشغالی در فلسطین است. باید بدانیم که تقریباً ۷۰ درصد زیرساخت‌های مهم اسرائیل همچون فرودگاه بن‌گوریون، بزرگراه سراسری (معروف به بزرگراه ششم)، مسیر انتقال آب ملی و نیز خطوط فشار قوی در نوار باریکی از دریای مدیترانه و کرانه باختری به‌صورت فشرده قرار گرفته است. این رژیم همچنین با این اقدام، برای مجامع بین‌المللی و حقوق‌بشری، غیر‌امنیتی‌سازی کرد و برای طرف سوری، استراتژی غیرنظامی‌نمایی را سرلوحه قرار داد.

وی در پایان، طراحی استحکامات اسرائیل در بلندی‌های جولان را مبتنی بر اصل غافلگیری توصیف و تصریح کرد: با اینکه شهرک‌های صهیونیست‌نشین در این منطقه، غیرنظامی جلوه داده می‌شوند، اما در واقع این شهرک‌ها پس از جنگ ١٩٧٣ به شبکه نظامی رژیم صهیونیستی وصل شدند تا در صورت بروز هرگونه تهدید یا حمله احتمالی، همچون یک پایگاه نظامی خفته عمل کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها