دانشمندان جوان در شرکت «نوآوران اُزن‌سازان پاسارگاد» نخستین دستگاه‌های اُزن‌ساز با روش های به روز را در کشور تولید کرده‌اند

پیشگیری از سرطان با فناوری اُزن

هنرمندان و کارشناسان موسسه دانش‌بنیان «هورَخش آسمان پارسی» علاوه‌بر ساخت انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» تولیدات متنوعی در حوزه‌های مختلف صنعت انیمیشن ارائه کرده‌اند

صفر تا صد انیمیشن با هورَخش

شبکه‌های اجتماعی این روزها از استقبال بسیار بالای مخاطبان در سراسر جهان برخوردار شده‌اند؛ با توجه به نقشی که این رسانه‌های نوظهور در فرهنگ‌سازی ایفا می‌کنند و همچنین با توجه به علاقه‌ای که در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به محتوای انیمیشنی وجود دارد، کارآفرینان و تولیدکنندگان حوزه‌های مختلف از انیمیشن به‌عنوان ابزاری بسیار قوی و مؤثر، در جهت آموزش فرهنگ استفاده از محصولات یا خدماتشان استفاده می‌کنند و صرفا نگاه تبلیغاتی به مقوله انیمیشن ندارند؛ در واقع تبلیغات، اولین و ساده‌ترین کاری است که یک اثر انیمیشنی می‌تواند انجام دهد و آنچه باید به‌عنوان هدف اصلی و مستمر از تولیدات انیمیشنی انتظار داشت، فرهنگسازی است.
کد خبر: ۱۳۲۰۰۲۴

در این زمینه شرکت دانش‌بنیان «هورَخش آسمان پارسی» از مجموعه‌های باسابقه، بزرگ و خوشنام در عرصه تولید انیمیشن است و محصولات جالب توجهی عرضه کرده است.

اشکان رهگذر، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت هورخش آسمان پارسی درباره سابقه فعالیت‌های این شرکت به جام‌جم می‌گوید: «استودیو انیمیشن هورخش نزدیک 15 سال است در حوزه تولید انیمیشن‌های دوبُعدی فعالیت می‌کند؛ البته انیمیشن‌های سه‌بُعدی نیز سهمی از سبد محصولات استودیوی هورخش دارند، اما تخصص اصلی این مجموعه تولید انیمیشن‌های دوبُعدی است. در حال حاضر بیش‌از 120 هنرمند متخصص در استودیو انیمیشن هورخش مشغول به‌کارند که این شرکت را به بزرگ‌ترین مجموعه خصوصی تولید انیمیشن در کشور تبدیل کرده‌اند. استودیو انیمیشن هورخش در زمینه‌هایی مانند تولید انیمیشن‌های کوتاه، سینمایی و سریالی، تیزرهای تبلیغاتی، موزیک ویدیو، کمیک و گرافیک نوول، بازی و ... فعالیت می‌کند. اولین انیمیشن سینمایی ساخته شده در استودیوی هورخش، انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» بود که در اکران عمومی و آنلاین از طریق پلتفرم‌های مختلفی در 32 کشور جهان پخش شد، اولین سیمرغ‌بلورین برای یک انیمیشن را در تاریخ «جشنواره فیلم فجر» دریافت کرد و درمجموع موفق به کسب 16 جایزه داخلی و خارجی شد. «آخرین داستان» را همه به‌عنوان اولین و تنها انیمیشن سینمایی ایرانی می‌شناسند که نامش در بین نامزدهای اولیه جوایز «اسکار 2020» (OSCAR Show List) قرار گرفته است.

ماجرای دانش‌بنیان شدن «استودیو انیمیشن هورخش»

استودیو انیمیشن هورخش حدود پنج سال پیش، در اقدامی کاملا پیشرو و خلاقانه تصمیم گرفت «انیمیشن» را به‌عنوان محصولی دانش‌بنیان معرفی کند؛ بر همین اساس این مجموعه در راستای شناخت و تعیین مشخصه‌های دانش‌بنیانی در حوزه انیمیشن، کمک زیادی به معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری کرده است.

رهگذر در این خصوص به جام‌جم می‌گوید: «انیمیشن در ابتدا یک صنعت استراتژیک برای کشور است، زیرا می‌تواند در زمینه فرهنگ‌سازی نقشی بسیار مؤثر و جدی ایفا کند و این کارکرد انیمیشن نیز با ریشه محکمی که در حوزه سرگرمی دارد مرتبط است! سرگرمی صنعتی است که برخلاف صنایع دیگر، نیازی به صرف هزینه‌های اضافی برای تبلیغات و جذب مخاطب ندارد و به‌دلیل نیاز ذاتی بشر به سرگرمی و تفریح، نظر مردم به‌صورت خودکار به‌سمت این حوزه جلب می‌شود.»

وی می‌افزاید: «اما مشخصه‌ای که باعث می‌شود بتوان انیمیشن را به‌عنوان کالایی دانش‌بنیان معرفی کرد، فرآیند پیچیده‌ای است که در تولید آن به‌کار گرفته می‌شود. برخلاف عقیده رایجی که بسیاری از مردم دارند، انیمیشن را رایانه تولید نمی‌کند، بلکه هنرمندان و متخصصان بسیار زیادی هستند که در قالب یک کار گروهی بسیار سخت و نظام‌مند، اقدام به ساخت یک انیمیشن می‌کنند. در روند تولید یک انیمیشن، ده‌ها متخصص مختلف به‌شکلی کاملا مرتبط و هدفمند، در کنار یکدیگر تلاش می‌کنند تا محصولی مناسب و درخور توجه به‌عنوان محصول نهایی ساخته شود. از این‌رو می‌توان انیمیشن را جدا از کارکردهایی که می‌تواند در حوزه استراتژیک داشته باشد، به‌عنوان محصولی دانش‌بنیان معرفی کرد. از این رو ما تاکنون موفق به دریافت گواهی دانش‌بنیانی برای اثر سینمایی آخرین داستان شده‌ایم و همچنین در تلاشیم محصول سینمایی دیگری را که در دست‌تولید داریم در نیمه‌دوم سال جاری برای اخذ تأییدیه دانش‌بنیانی ارائه دهیم.»

فعالیت‌ های برون‌مرزی

بنیانگذار شرکت هورخش، ضمن اشاره به پروژه‌های بین‌المللی این مجموعه در قالب همکاری مشترک با کشورهای خارجی، خاطرنشان می‌کند: «ما در زمینه‌هایی از قبیل تولید مشترک، پذیرش و انجام کارهای سفارشی و همچنین پخش تولیدات خودمان، با کشورهای مختلفی در سراسر جهان کار می‌کنیم. درتمام این فعالیت‌های بین‌المللی، هدف مجموعه ما تولید آثاری است که در آنها هویت ملی و مشخصه‌های ایرانی به‌شکل پُر رنگی نمایان باشد؛ به‌عنوان نمونه انیمیشن آخرین داستان که شناخته‌شده‌ترین انیمیشن سینمایی ایرانی در دنیاست، داستانی در رابطه با شاهنامه دارد و کمک می‌کند مخاطب خارجی با مقوله‌ای به‌نام شاهنامه آشنا شود.»

او در ادامه تصریح می‌کند: «در حال حاضر در حوزه بین‌المللی، ما با کشورهایی مانند آلمان، روسیه، ترکیه، اسپانیا، آمریکا و یونان همکاری می‌کنیم. مزیت این همکاری در شرایط فعلی، این است که با توجه به تفاوت نرخ ارزی که در کشورمان ایجاد شده، قادریم پروژه‌هایی را با قیمت‌های بسیار رقابتی و ارزان‌تر از هر مجموعه دیگری انجام دهیم و از این طریق موجب ارزآوری برای کشور شویم؛ درواقع می‌توان گفت این امکان وجود دارد که پروژه‌های خارجی را با یک‌بیستم تا یک‌پنجاهم قیمت رقبا، دریافت کرده و با همان کیفیت در داخل ایران انجام دهیم تا درکنار ارزآوری، به اشتغال‌زایی در حوزه انیمیشن نیز کمک شایانی کرده باشیم.»

نقشه‌ راه ادامه مسیر

مدیرعامل استودیو انیمیشن هورخش درباره چشم‌انداز شرکت تحت مدیریتش می‌گوید: «انیمیشن، یک صنعت کارآفرین است و سعی ما به‌عنوان یک مجموعه فعال در این حوزه بر این است که بتوانیم تا حد ممکن شرایط ایده‌آلی را برای کار در صنعت انیمیشن فرآهم آوریم و امیدواریم به این ترتیب بتوانیم از فرار استعدادها جلوگیری کنیم. برنامه دیگر ما ارائه تولیدات مشترک جهانی است؛ درواقع قصد داریم با تولیدکنندگان، پخش‌کنندگان و شرکت‌های بزرگ انیمیشن‌سازی در سراسر دنیا، طرح‌های مشترکی را آغاز کنیم.»

ویژگی‌های منحصربه‌فرد و مزایای رقابتی

به‌گفته رهگذر، این شرکت روندی کامل از تولید، آموزش و محصولات جانبی ایجاد کرده است؛ به‌عنوان نمونه «مدرسه هورخش» (به نشانی www.hoorakhsh.school) یک موسسه آموزشی آنلاین است که مجموعه هورخش آن را ایجاد کرده است. علاقه‌مندان به حوزه انیمیشن می‌توانند با هزینه‌ای به‌مراتب کمتر از آموزشگاه‌های حضوری، از استانداردترین آموزش‌های موجود در زمینه انیمیشن بهره‌مند شوند. استودیو انیمیشن هورخش در طرحی دیگر سعی کرده در انتهای هر دوره آموزشی، از هنرجویان برگزیده و ممتاز برای همکاری در مجموعه‌اش دعوت به‌عمل آورد. این هنرجویان برتر خواهند توانست پس‌از گذراندن یک دوره کارآموزی در استودیوی هورخش، به‌استخدام این مجموعه درآیند. باتوجه به شرایطی که شیوع ویروس کرونا ایجاد کرده است و برخی از همکاران این استودیو دورکار شده‌اند، مدرسه آنلاین هورخش حتی می‌تواند فرصتی برای حضور هنرجویان از سراسر کشور ایجاد کند که بتوانند با این مجموعه همکاری داشته باشند. استودیو انیمیشن هورخش در زمینه طراحی، تولید و فروش لوازم جانبی و محصولات طرفداری نیز فعال است و به‌همین منظور فروشگاه آنلاینی به‌نام «هورخش‌شاپ» (www.hoorakhsh.shop) راه‌اندازی کرده است. برای مثال در این فروشگاه، با محوریت انیمیشن سینمایی آخرین داستان و شخصیت‌های آن، محصولاتی مانند لوازم‌التحریر، پوشاک، متعلقات جانبی (آکسسوار)، بازی رومیزی و ... وجود دارد و حتی بازی رایانه‌ای «آخرین داستان» که نسخه‌هایی هم برای استفاده در گوشی‌های تلفن‌همراه و تبلت‌ها دارد، به‌زودی به محصولات عرضه شده در هورخش‌شاپ اضافه می‌شود. به‌علاوه استودیوی هورخش می‌تواند روند کاملی را برای تولید یک اثر انیمیشنی، از لحظه شکل‌گیری ایده آن در اتاق‌فکر مجموعه هورخش گرفته تا رسیدن به مرحله صداگذاری، طراحی و اجرا کند. همچنین این شرکت می‌تواند با استفاده از روابط گسترده‌ای که با ستارگان مطرح سینمای کشور و هنرمندان شاخص در امر دوبله و صداپیشگی دارد، برای صداگذاری انیمیشن‌ها نیز از توانمندی این هنرمندان را در پروژه‌هایش بهره گیرد. از طرف دیگر تمام پروژه‌های انیمیشنی تولید شده در استودیوی هورخش، از طریق شعباتی که این شرکت در سایر کشورها دارد، می‌توانند از امکان نمایش و پخش در مقیاس جهانی برخوردار شود. در حال حاضر هورخش سه شعبه فعال در کشورهای ترکیه، مالزی و کانادا دارد که زمینه‌ساز معرفی محصولات این شرکت به بازارهای جهانی هستند.

راه‌های برقراری ارتباط با شرکت «هورخش آسمان پارسی»

وبسایت:  
www.hoorakhsh.studio
www.hoorakhsh.school
www.hoorakhsh.shop
اینستاگرام:
hoorakhshstudios
hoorakhsh.school
hoorakhsh.shop
تلفن:
02188984674
02188964915
آدرس: تهران، میدان فلسطین، ابتدای خیابان شهید طالقانی غربی، پلاک 399، استودیو انیمیشن «هورخش»

فراز سهیلی‌ آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها