رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی وزارت بهداشت در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد.

تا پایان تیر ۳ میلیون دوز دیگر از برکت تولید می‌شود / آخرین وضعیت تولید اسپوتنیک روسیه در ایران

یکی از اعضای شورای واکسن سازی ایران می‌گوید که نوع واکسن برکت بر اساس ویروس کشته شده است و به عبارت دیگر این یک واکسن ویروس غیرفعال شده به شمار می‌رود.
کد خبر: ۱۳۱۸۹۸۱

به گزارش جام جم آنلاین، این هفته اعلام شد واکسن کرونای برکت که از تولیدات داخلی است به زودی وارد مرحله تزریق داوطلبانه می‌شود.
دکتر علیرضا ناجی رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی وزارت بهداشت و از اعضای شورای تولید واکسن در کشور در این رابطه به خبرنگار جام جم آنلاین گفت: واکسن برکت در واقع یک واکسن غیرفعال به شمار می‌رود. پلتفرم‌هایی مختلفی از ساخت واکسن در ایران و جهان وجود دارد که پلتفرم واکسن برکت بر اساس «ویروس غیرفعال» است.
ناجی عنوان کرد: بر اساس پلتفرم‌های مختلفی که برای واکسن کرونا در جهان وجود دارد فایزر و مدرنای آمریکا بر اساس mRNA ساخته شده اند. اسپوتنیک وی، آسترازنکا و جانسون وکتور هستند و واکسن‌های چینی یعنی سینوفارم و سینوواک و همین واکسن برکت تولید داخلی نیز در دسته واکسن‌های ویروس غیرفعال جای گرفته اند.
رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی وزارت بهداشت افزود: یک دسته از واکسن‌ها هم اختصاص به واکسن‌های پروتئینی دارد؛ همانند نوواکس آمریکا، پاستور و رازی. البته واکسن سیناژن هم اختصاص به این دسته دارد که هنوز وارد فاز دو آزمایشات نشده است.
عضو شورای تولید واکسن در ادامه گفت: برکت جز واکسن‌های کشته شده به شمار می‌رود که البته نام صحیح آن واکسن غیرفعال (Inactivate) است. این واکسن همانند همه واکسن‌های آنفلوآنزایی است که در سال‌های اخیر ساخته شده. برکت هم همین نحوه ساخت را دارد و غیرفعال به شمار می‌رود.


واکسن در جهان کم است

استاد تمام ویروس شناس بیمارستان مسیح دانشوری یادآور شد: با توجه به شرایطی که برای تهیه واکسن از منابع خارجی وجود دارد و این شرایط بسیار دشوار است باید هر چه سریع‌تر تولید داخلی را ارائه بدهیم. صندوق بین المللی واکسن (کوواکس) به موقع عمل نمی‌کند و از سویی دیگر کشور‌های چین و روسیه در زمینه انتقال واکسن اقدام چندان کاملی انجام نداده اند.
وی با بیان اینکه هند هم فعلا به ایران واکسن نمی‌دهد ادامه داد: تولیدات واکسن اسپوتنیک وی در روسیه به حدی نیست که بتواند به تمام دنیا واکسن صادر کند. اکثر کشور‌ها با کمبود واکسن مواجه هستند. از سویی دیگر چین سرعت بالایی برای واکسیناسیون جمعیت دارد و به همین دلیل ملاحظاتی برای صادرات واکسن در نظر گرفته است.
ناجی گفت: مجموع این شرایط باعث شد تا تولید داخلی را تسریع ببخشیم و تزریق داوطلبانه واکسن در دستور کار قرار بگیرد. بر اساس تصمیم وزیر بهداشت و شورای تولید واکسن بالاخره قرار بر این شد که تزریق داوطلبانه واکسن برکت در دستور کار قرار بگیرد.
رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی اذعان داشت: برای تولید واکسن‎های ایرانی زحماتی زیادی کشیده شده و نباید وجهه این واکسن‌ها را خراب کرد.
عضو کمیته تولید واکسن تصریح کرد: واکسن برکت ایمنی بالایی دارد و عوارض آن نیز کم است. اما در رابطه با توصیف دقیق‌تر این موضوع باید به این اشاره کنیم که ما زمانی می‌توانیم به صورت علنی در رابطه با واکسن برکت اظهارنظر کنیم که اطلاعات کافی پس از واکسیناسیون همگانی در دسترس باشد.

 
تولید اسپوتنیک در ایران

این مقام مسئول در رابطه با راه اندازی خط تولید واکسن روسیه یعنی اسپوتنیک وی در ایران نیز گفت: بله، این موضوع درست است. همانطور که گفتم آن‌ها نمی‌توانند تولیدات گسترده‌ای داشته باشند و به تمام دنیا واکسن خود را بفرستند و به همین دلیل تکنولوژی ساخت واکسن خود را به برخی کشور‌ها از جمله ایران منتقل می‌کنند.
ناجی در پاسخ به این پرسش که کدام شرکت‌های داخلی واکسن اسپوتنیک روسیه را تولید خواهند کرد نیز بیان داشت: «اکتوور» در حال کار کردن بر روی این موضوع است که بتواند واکسن را تولید کند. شرکت‌های دیگری هم هستند که هنوز نام برخی آن‌ها اعلام نشده است.
عضو کمیته تولید واکسن وزارت خانه عنوان کرد: شرکت «سیناژن» هم به طرف روسی شرکت تولید واکسن اسپوتنیک وی در زمینه اصلاح سلولی کمک خواهد کرد، اما به کار تولید این واکسن نمی‌پردازد.


واکسینه داوطلبانه؛ از هفته آینده

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که چه زمانی تزریق داوطلبانه واکسن کرونای برکت در ایران آغاز خواهد شد نیز گفت: از هفته آینده واکسینه داوطلبانه آغاز می‌شود. ما اگر می‌خواهیم اطلاعات جامعی از میزان اثرگذاری واکسن برکت داشته باشیم باید در انتظار واکسیناسیون گسترده و همگانی بمانیم و بگذاریم فاز سه آزمایشات نیز تمام شود که این امر در چند ماه آینده محقق خواهد شد. با توجه به برنامه ریزی کمیته کمیته واکسن باید بگویم تا اواخر تابستان ظرفیت تولید این واکسن افزایش پیدا می‌کند.


۱۵ الی ۲۰ میلیون دوز در ماه

ناجی درباره این موضوع هم که میزان تولید واکسن برکت تا چه اندازه خواهد بود نیز یادآور شد: ماهیانه ۱۵ الی ۲۰ میلیون دوز از این واکسن تولید خواهد شد. تولید واکسن کمک زیادی به تسریع روند واکسیناسیون خواهد کرد. تا آخر تیر ماه سه میلیون دوز دیگر از واکسن برکت تولید می‌شود. هم اکنون دو میلیون دوز از این واکسن آماده است.
رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی وزارت بهداشت با بیان اینکه خط تولید واکسن برکت تکمیل و روند تولید زیادتر خواهد شد خاطرنشان کرد: به تولیدات داخلی کشور در زمینه تولید واکسن باید پاستور را هم اضافه کنید که واکسن کوبایی را تولید خواهد کرد و البته در انتظار تکمیل فاز‌های واکسن رازی هم هستیم. ما با این روند امید داریم از تابستان به بعد وضعیت مناسبی داشته باشیم.
عضو شورای تولید واکسن اظهار داشت: انتقال تکنولوژی واکسن کوبایی به ایران و به موسسه پاستور انجام شد و در ماه‌های آینده تولیدات واکسن پاستور نیز افزایش پیدا می‌کند.
ناجی در رابطه با قرار گرفتن واکسن‌های ایرانی جز هفت واکسن برتر جهان نیز گفت: باید منتظر نتایج تکمیلی این واکسن‌ها باشیم. اگر این موضوع واقعیت پیدا کند باعث افتخار همه ماست، ولی من شخصا اظهارنظر خاصی در رابطه با این موضوع ندارم.


مواظب باشیم پیک تکرار نشود

ویروس شناس بیمارستان مسیح دانشوری در رابطه با وضعیت همه گیری کرونا در کشور اذعان داشت: همه چیز وابسته به حرکات ماست. ما در روز بالای ۱۰ هزار نفر تست مثبت داریم در ضمن واریانت‌های جدیدی از هند و آفریقا نیز وارد شده است و به خصوص در جنوب کشور گزارش می‌شود.
این ویروس شناس تاکید کرد: شهر‌ها دوباره قرمز شده اند و اگر نجنبیم دوباره همان وضعیت پیک چهارم تکرار می‌شود. مسافرت، کنکور، انتخابات و ... ممکن است پیک پنجم را به دنبال داشته باشند.
علیرضا ناجی رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی وزارت بهداشت در پایان گفت: با توجه به شواهدی که از عود مجدد کرونا در کشور وجود دارد باید بگویم فقط باید خودمان رعایت کنیم تا دوباره با موج مواجه نشویم. باید از رفتار‌های پرخطر بپرهیزیم. این که می‌گویند موارد ابتلا به کرونا در حال کاهش است درست نیست و ما هنوز در پیک چهارم به سر می‌بریم و به سختی اوضاع را کنترل می‌کنیم.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها