سرپرست معاونت بهداشتی علوم پزشکی مازندران:

به ۸۷ درصد کهنسالان در استان واکسن تزریق شد

تا امروز 92 واکسن کرونا در سراسر جهان ساخته شده و فقط 8 عدد تایید شده اند؛

واکسن های جدید وارد می شوند

همه ما تا امروز قطعا نام واکسن هایی مانند فایزر، مدرنا، آسترازنکا، اسپوتنیک و غیره را شنیده ایم اما مسلما جهان کرونا زده منحصر به این واکسن ها نیست. هم اکنون در سراسر جهان واکسن هایی در حال تولید است که در آینده حتی امکان دارد واکسن های مشهوری مثل فایزر را کنار بزنند.
کد خبر: ۱۳۱۸۶۷۷

به گزارش جام جم آنلاین ، فایزر، مدرنا، جانسون، اسپوتنیک، آسترازنکا، سینوفارم و دیگر واکسن هایی که تا امروز نامشان را شنیدیم مقدمه ای در راه درمان و پیشگیری از کرونا بودند. قطعا در آینده ای نزدیک واکسن هایی به بازار جهانی عرضه خواهند شد که شاید اصلا اثربخشی بیشتری داشته باشند.

شاید اصلا در آینده واکسن های کرونا آنچنان کیفیت بالایی داشته باشند که همه از کیفیت پایین واکسن هایی مثل فایزر و یا مدرنا متعجب شوند.

به هر حال دنیای کرونا زده فقط منتظر آنها نیست. واکسن های متعدد دیگری در کشورهای مختلف از جمله روسیه، چین، فرانسه و ایران در حال ساخت هستند.

برای اینکه متوجه کثرت واکسن های در حال ساخت بشویم بد نیست مطلب ذیل را مرور کنیم.

 

51 واکسن در فاز یک

هم اکنون 51 واکسن در سراسر جهان در فاز یک آزمایشات به سر می برند. در این مرحله میزان ایمنی و مقدار مصرف آنها مورد اهمیت قرار می گیرد. عبور از این مرحله به معنای موفقیت ابتدایی در راه رسیدن به تایید نهایی از سوی مقامات مختلف است.

 

36 واکسن در فاز دو

در حال حاضر 36 واکسن در سراسر جهان در مرحله دوم فاز آزمایشات هستند و ایمنی این واکسن ها در مقیاس گسترده تری مورد بررسی قرار می گیرد.

 

28 واکسن در فاز سه

این مرحله بدان معناست که یک واکسن به مراحل پایانی نزدیک می شود و مراحل قبلی را با موفقیت پشت سر گذاشته است. در این مرحله میزان اثرگذاری واکسن باز هم در مقیاس گسترده تری مورد بررسی قرار می گیرد. 28 واکسن از سراسر جهان در این مرحله هستند. آزمایشات مربوط به این مرحله با حضور داوطلبان بسیار بیشتری انجام خواهد شد.

 

7 واکسن در وضعیت مجوز اضطراری

هفت واکسن مجوز اضطراری دریافت کرده اند تا مورد استفاده قرار بگیرند. البته مجوز اضطراری بدان معناست که واکسن در جمعیت محدود و کمی تزریق خواهد شد نه در جمعیت بسیار زیاد.

 

8 واکسن تایید شده

این تعداد واکسن در کل جهان برای استفاده کامل تایید شده است؛ استفاده کامل بدان معناست که در دو دوز تزریق شود. تا امروز فقط هشت واکسن وارد این مرحله شده اند و هم اکنون واکسیناسیون همگانی با آنها ادامه دارد.

 

4 واکسن بی فرجام

از کل تلاش ها برای ساخت واکسن موثر برای کرونا چهار مورد به بن بست رسیده است. ساخت این واکسن ها بعد از آنکه آزمایشات شکست خورد از دستور کار خارج شد.

 

92 واکسن در کل جهان

در سراسر جهان برای مقابله با بیماری همه گیر کرونا 92 واکسن ساخته شده و یا در حال ساخت است. واکسن های ایرانی هم جز این 92 واکسن هستند. حداقل 77 واکسن پیش بالینی در حیوانات تحت بررسی فعال است.

 

بررسی آخرین اخبار  در حوزه واکسن

بر اساس گفته مقامات بهداشتی ایران واکسن کرونای برکت به زودی در چرخه واکسیناسیون همگانی قرار می گیرد. اما برای اینکه تحولات در حوزه ساخت واکسن کووید19 را بیشتر بررسی کنیم بیشتر به ماهی که گذشت یعنی ماه می می پردازیم.

 

 اول می: واکسن Elixirgen Therapeutics که متعلق به شرکتی داروسازی در مریلند آمریکاست وارد فازهای جدی آزمایشات بالینی شد.

 

پنجم می: واکسن کمپانی «محصولات بیولوژیکی انستیتوی لانژوم وارد فاز یک آزمایشات شد.

 

ششم می: مقامات روسی مجوز اضطراری استفاده از واکسن تک دوز گاملیا را صادر کردند که به «اسپوتنیک لایت» معروف است.

 

هفتم می: سازمان جهانی بهداشت مجوز اضطراری از واکسن سینوفارم را صادر کرد.

 

دهم می: سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا استفاده از واکسن فایزر-بایونتک را برای کودکان 12 تا 15 سال مجاز کرد.

 

چهاردهم می: واکسن فرانسوی ها به نام «او اس ای»OSE Immunotherapeutics وارد فاز یک آزمایشات شد.

 

هجدهم می: واکسن دیگر چینی ها به نام «شنزن کنگتای» از سوی مقامات بهداشتی این کشور مجوز اضطراری استفاده گرفت.

 

بیستم می: واکسن دیگر چینی ها به نام استمیرنا وارد فاز یک آزمایشات بالینی شد.

 

بیست و پنجم می: واکسن «وکسفورم» که تولید یک شرکت داروسازی در پنسیلوانیای آمریکاست وارد فاز یک آزمایشات بالینی شد.

 

بیست و هشتم می: یک واکسن ساخت فرانسه دیگر به نام سانوفی بعد از پشت سر گذاشتن موفقیت آمیز فازهای یک و دو وارد فاز سه شد. احتمالا سانوفی به زودی عرضه می شود.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها