انتخابات یکی از بزنگاه‌هایی است که هم در عرصه داخلی و هم در عرصه بین‌المللی اعتبار نظام را نشان می‌دهد و در این راستا باید برای مردم تبیین شود حق رای و شرکت در انتخابات یک تکلیف و در عین حال حق شهروندی است و برای آنها مسؤولیتی در پی دارد.
کد خبر: ۱۳۱۷۴۰۱

تک‌تک شهروندان ایرانی در قبال یکدیگر و آینده فرزندانشان که در فضای این کشور زندگی می‌کنند، مسؤول هستند و باید نسبت به موضوع انتخابات احساس وظیفه داشته باشند تا حضور آنها تاثیر مثبتی بر آینده فرزندان و خودشان نیز داشته باشد بنابراین حضور و مشارکت مردم در عرصه انتخابات یک حق، تکلیف و مسؤولیت شهروندی است.

رهبر انقلاب نیز بارها تاکید کرده‌اند پشت کردن به صندوق‌های رای برای کشور مصیبت است؛ چرا که با کمرنگ شدن حضور مردم در عرصه‌های تصمیم‌گیری مانند انتخابات، طمع دشمنان به کشور نیز افزایش می‌یابد و در این صورت باید منتظر هر آسیبی به کشور باشیم.

از سوی دیگر باید توجه داشت اگر مردم حضوری آگاهانه و با بصیرت نداشته باشند، ممکن است انتخاب درستی نیز نداشته باشند، بنابراین در انتخابات علاوه بر آرایی که به لحاظ کمی(حضور پرشور) باید در نظر گرفته شود، به لحاظ کیفی (انتخاب اصلح) هم اهمیت بسیاری دارد و تک‌تک شهروندان باید همانند زندگی شخصی خود برای سرنوشت کشور نیز اهمیت قائل شده و برای حل مشکلات از طریق تحقیق و بررسی در مورد نامزدهای انتخاباتی انتخاب درستی داشته باشند.

در این ارتباط مردم می‌توانند معیارهایی که رهبری در پیام نوروزی خود در مورد نامزدهای انتخاباتی فرمودند از جمله افراد پاکدست و باورمند به توان داخلی را در نظر داشته باشند.

نکته دیگر این است که عده‌ای تصور می‌کنند با عدم شرکت در انتخابات اعتراض خود را به وضعیت اقتصادی کشور نشان می‌دهند، این در حالی است که براساس نتایج تحقیقات چنین اعتراضات خاموشی نتیجه‌ای در بر نداشته و اصلا شنیده نمی‌شود بنابراین بهتر است در ارتباط با عرصه انتخابات احساس مسؤولیت داشته و در تعیین سرنوشت خود دخیل باشند.

برگزاری مناظره‌ها و انجام مباحث سیاسی، تلاش رسانه‌ها در ارائه اطلاعات صحیح از کاندیداهای انتخابات و معرفی رزومه آنها می‌تواند تاثیرگذار باشد و مردم با امید بیشتری در انتخابات شرکت کنند.

در مجموع تاکید می‌کنم روزهای مهم و سرنوشت‌سازی در پیش است، روزهایی که می‌توانیم ثابت کنیم با حضور با انگیزه و آگاهانه خود در انتخابات می‌توانیم نسبت به حل مشکلات امیدوارتر شده و در ضمن با حضور قدرتمند خود تاثیر بسیاری در قدرت و توانایی‌های دولت منتخب در مواجهه با چالش‌های داخلی و بیرونی داشته باشیم.

الهام امین‌ زاده - استاد دانشگاه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها