عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در گفت و گو با جام جم آنلاین؛

دیابت و فشار خون منافاتی با تزریق واکسن کرونا ندارد / از تزریق واکسن نترسید

واکسیناسیون سالمندان با ثبت نام 70 ساله به بالا وارد فاز دیگری شده و روند جدی تری به خود گرفته است. اما چیزی که در سطح جامعه واضح به نظر می رسد این است که بسیاری از مردم از جمله سالمندان ترس قابل توجهی بابت تزریق واکسن دارند.
کد خبر: ۱۳۱۶۷۶۲

به گزارش جام جم آنلاین ، ترس از تزریق واکسن کرونا یک موضوع کلی است بدان معنا که برای فرد فرقی ندارد که واکسن چه باشد؛ روسی یا ایرانی. آمریکایی و یا چینی و هندی. آنها به هر حال با توجه به شایعات مختلف و البته جریان های «ضدواکسن» در سراسر جهان ترس زیادی بابت تزریق واکسن دارند و با وجود همه گیری شدید کرونا نمی خواهند آن را تزریق کنند.

مسئله دیگری که این روزها در بین عموم مطرح می شود این است افراد مبتلا به فشار خون و دیابت نباید این واکسن را تزریق کنند که البته این خبر به شدت از سوی دست اندرکاران مقابله با کرونا و پزشکان مختلف رد می شود.

دکتر حمید عمادی عضو ستاد مقابله با کرونا در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین عنوان کرد: واقعیت این است که بسیاری از افراد حاضر در جامعه از تزریق واکسن و آمپول می ترسند. حالا این تزریق می خواهد پنی سیلین باشد و یا هر نوع دیگری از واکسن و آمپول. من اعلام می کنم که ابتلا به فشار خون و دیابت تزریق واکسن را خطرناک نمی کند.

عمادی گفت: مردم باید با مسئله تزریق واکسن کرونا کنار بیایند. واکسن دردی هم ندارد و درد آن کمتر از تزریق حتی برخی از آمپول ها و واکسن های دیگر است.

این پزشک متخصص تاکید کرد: در رابطه با فشار خون و دیابت باید بگویم که این بیماری ها فی النفسه برای تزریق واکسن خطرناک نیست اما توصیه می کنم دیابتی ها قبل از ترزیق این واکسن حتما صبحانه خود را میل کنند. تاکید من این است که دو بیماری عوارض واکسن را تشدید و بدتر نمی کند.

عضو ستاد مقابله با کرونا افزود: واکسن کرونا عوارض دارد. این عوارض شامل درد موضع تزریق، تب و بدن درد است و نباید مسئله نگران کننده ای باشد. بالا رفتن فشار خون و مشکل سازی در زمینه بیماران دیابتی بعد از تزریق واکسن کرونا شایع و مطرح نیست.

وی اذعان داشت: افرادی که نوبت تزریق واکسن آنها شده است به بهانه های مختلف آن را عقب نیندازند. باید به این مسئله توجه کنیم عوارض مبتلا شدن به بیماری کرونا بسیار بیشتر از عوارض تزریق واکسن مقابله با آن است. همه باید واکسن را تزریق کنند.

این پزشک متخصص در رابطه با دیگر شایعه مرسوم در فضای مجازی مبنی بر خوردن قرص هایی نظیر آسپرین قبل از تزریق واکسن کرونا نیز گفت: این حرف به هیچ عنوان درست نیست و خواهش من از همه مردم این است که به چنین شایعاتی گوش نکنند.

عمادی یادآور شد: شایعات مربوط به واکسن کرونا از جایی آغاز شد که در پی تزریق واکسن آسترازنکا به مردم در برخی از کشور، جوانانی دچار عارضه سکته و لخته خون شدند. به این مسئله باید تاکید کنم که عوارضی که درباره آن شنیده ایم مربوط به افراد 25 سال تا 40 سال و در جمعیت این افراد به وجود آمده است.  عوارض مربوط به این واکسن بین افراد 50 سال رویت نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که هم اکنون در روند واکسیناسیون از کدام واکسن ها استفاده می شود بیان داشت:  هم اکنون در مراکز درمانی بیشتر از آسترازنکا و سینوفارم استفاده می شود و عمدتا بیشتر این واکسن در دسترس است. تزریق با اسپوتنیک وی روسیه کمتر شده چرا که اکنون کمتر وارد می شود.

عمادی در رابطه با این موضوع که چرا واردات واکسن هندی به ایران کمتر شده نیز گفت: با توجه به اوضاع فوق بحرانی در هند قانونی وضع کرده اند که کل جمعیت این کشور باید واکسینه شوند و به همین جهت شرکت های دارویی این کشور حق صادرات واکسن را ندارند. در نتیجه ما هم فعلا نمی توانیم واکسن هندی داشته باشیم.

عمادی در پاسخ به این پرسش که باید منتظر موج پنجم باشیم یا خیر گفت: پیش بینی کردن آمدن این موج سخت نیست. مردم اگر رعایت کنند هیچ موجی در کار نخواهد بود اما اگر رعایت نکنند موج پنجم که هیچ، موج های ششم و هفتم و ... نیز در راه است.

عضو ستاد مقابله با کرونا در پایان گفت: احتمال دارد با توجه به تعطیلات نیمه خرداد و انتخابات تجمعات بیشتر شود و به این ترتیب ویروس دوباره با سرعت بیشتری بین مردم بچرخد. همه چیز بر اساس رفتارهای مردم است. مردم باید درست عمل کنند.

 

 

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها