مدیرکل میراث فرهنگی مازندران خبر داد:

کشف یک غار جدید در اطراف غار هوتو در حومه بهشهر

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران خبر داد در پی کاوش باستان‌شناسی غار هوتو، غاری جدید به نام شال در ۳۰ متری غار هوتو کشف شد.
کد خبر: ۱۳۱۶۳۰۹

به گزارش جام جم آنلاین مازندران سیف‌الله فرزانه صبح چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به کشف غار جدید در بهشهر گفت: این غار در پی کاوش باستان‌شناسی غار هوتو به‌منظور تبیین چگونگی گذار از عصر غارنشینی به دوره کشاورزی و روستانشینی به شیوه جدید به سرپرستی دکتر فاضلی نشلی از دانشگاه تهران کشف شد.

 

وی از نام‌گذاری این غار به نام "شال" خبر داد و افزود: این هیئت باستان‌شناسی به دلیل کشف جمجمه دو شغال در لایه‌های بالایی، این غار را به مازنی "شال" نامیدند.

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با بیان این مطلب که تمام دهانه غار پوشیده از آثار فرهنگی است تصریح کرد: قبل از کشف آن فقط یک بخش کوچکی از محفظه غار معلوم بود که بعد از خاک‌برداری مشخص شد که این غار حداقل ۱۰ متر طول دارد که با خاک‌برداری تمامی سطوح فوقانی عمق و ابعاد آن مشخص خواهد شد. کشف این غار، باستان‌شناسان می‌توانند به بسیاری از پرسش‌های جهانی در ارتباط با دوران غارنشینی و آغاز روستانشینی در مازندران پاسخ دهند.

 

فرزانه اظهار داشت: نتایج این کاوش‌ها برای درک چگونگی و دلایل روستانشینی و آغاز کشاورزی در مازندران دارای اهمیت دوچندان است و کاوش‌های لایه‌نگاری که تابه‌حال صورت‌گرفته نشان‌دهنده غنای غار هوتو از دوره اشکانیان تا حدود ۱۳ هزار سال پیش است.

 

غار هوتو و کمربند از پرآوازه‌ترین غارهای باستانی ایرانی بوده که امروزه در نزدیکی بهشهر و در استان مازندران و در مجاورت روستای تروجن شهید آباد واقع شده است. این غارها در دامنه کوه البرز و رو به غرب و در ابتدای ورودی شهر بهشهر قرار گرفته‌اند. این غارها برای اولین‌بار توسط هیئت باستان‌شناسی آمریکایی از دانشگاه پنسیلوانیا به سرپرستی کارلتون کون در سال ۱۹۴۹ میلادی مورد کاوش قرار گرفت.

 

اهمیت این غارها در این است که بیانگر سکونت آخرین غارنشینان ایران در طلوع آغازین روستانشینی می‌باشد و غار دارای لایه‌های از دوره فراپارینه سنگی، نوسنگی، مس و سنگ، آهن و اشکانی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها