سخنگوی سازمان انتقال خون خبر داد؛

اهدای پلاسمای ۲۱۴ بهبود یافته کرونا در ماه رمضان

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: در طی ماه مبارک رمضان امسال ۲۷۰ نفر بهبود یافته کرونا برای اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کردند که از بین آنها ۲۱۴ نفر شرایط اهدا را داشتند و پلاسما اهدا کردند.
کد خبر: ۱۳۱۶۱۷۱

به گزارش جام جم آنلاین، بشیر حاجی بیگی روز سه شنبه در گفتگو با ایرنا افزود :همچنین در ماه مبارک رمضان امسال۱۷۹ هزار و ۹۲۵ نفر به منظور اهدای خون به مراکز انتقال خون سراسر کشور برای اهدای خون مراجعه کردند که از این تعداد ۱۴۲ هزارو ۲۵۴ نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی ادامه داد: از بین اهداکنندگان خون در ماه مبارک رمضان ۲۳هزار نفر برای بار اول خون اهدا کردند و همچنین در طی ماه مبارک رمضان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته اهدای خون ۱۵ درصد افزایش یافته است.

حاجی بیگی اعلام کرد: بیشترین میزان رشد اهدای خون در ماه مبارک رمضان امسال مربوط به استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، قزوین، بوشهر و هرمزگان بوده است.

وی ادامه داد: بیشترین میزان اهدای خون اهدا شده در ماه مبارک رمضان هم در استان تهران فارس، خراسان رضوی، خوزستان، مازندران و اصفهان بوده است.

حاجی بیگی با بیان اینکه اکنون پلاسمای بهبود یافتگان کرونا به عنوان یک درمان در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: با گذشت بیش از یک سال از شیوع کرونا و با توجه به افزایش میزان شیوع ویروس در ماه‌های اخیر، تقاضا از سوی بیمارستان ها برای دریافت پلاسمای بهبود یافتگان افزایش یافته و باید تامین این تقاضا محقق شود.

وی افزود: بنابراین از بهبود یافتگان پلاسما می خواهیم با توجه به اینکه با گذر زمان میزان پادتن تولیدی در خون آن‌ها کاهش می یابد و دو ماه ابتدای بعد از بهبودی بهترین زمان ممکن برای اهدای پلاسما است، برای اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون در کشور مراجعه کرده و به یاری هموطنان بیمار بشتابند.

سخنگوی سازمان انتقال خون ادامه داد: بهترین زمان برای اهدای پلاسما بهبودیافتگان ۲۸ روز بعد از بهبودی است تا در این فاصله زمانی مطمئن شویم که آن‌ها دیگر ناقل نیستند و می توانند بدون هیچ دغدغه ای پلاسما اهدا کنند.

حاجی بیگی با بیان اینکه همه بهبود یافته ها شرایط اهدا را ندارند، گفت: سن اهدا باید بین ۱۸ تا ۶۰ سال باشد، این در حالی است که میانگین سن مبتلایان به ویروس کرونا بستری شده در بیمارستان ها ۴۵ تا ۵۰ سال است.

وی افزود:‌ بانوانی که سابقه زایمان دارند، ممکن است که پلاسمای آنها برای استفاده بیماران مبتلا به کرونا عوارض داشته باشد، اما پلاسمای این بانوان برای تولید دارو می تواند مناسب باشد، اما برای مصرف مستقیم برای بیماران ممنوع است براین اساس این گروه از بانوان از اهدای پلاسما برای مصرف مستقیم در بیماران معاف هستند.

سخنگوی سازمان انتقال خون تاکید کرد: اما خانم هایی که سابقه بارداری ندارند یا مجرد هستند و همچنین آقایان بین سنین ۱۸ تا ۶۰ سال برای اهدای پلاسما در اولویت هستند.

حاجی بیگی تصریح کرد: برخی مبتلان به کرونا که بهبود یافته‌اند اما دارای فشار خون، دیابت یا برخی علائم دیگر هستند، شرایط اهدای پلاسما را ندارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها