با گذشت ۲۴۹ روز از سال آبی جاری؛

حجم آب مخازن سدهای کشور ۲۷ درصد کاهش یافت

روند مصرف بی رویه آب و کاهش چشم‌گیر نزولات آسمانی از ابتدای سال آبی جاری به نگرانی در باره تامین آب دامن زده و برای پیشگیری بی‌توجهی به مدیریت مصرف اخطار جدی داده خواهد شد.
کد خبر: ۱۳۱۵۵۹۷

به گزارش جام جم آنلاین، وضعیت بارش های سال آبی جاری (مهرماه ۱۳۹۹ تا انتهای شهریور۱۴۰۰) در مقایسه با سال آبی قبل وضعیت خوبی نیست و آمارها بیانگر کاهشی حدود ۵۰ درصدی است.

این کاهش بارش‌ها علت اصلی کاهش ورودی آب به مخازن سدها است که تداوم آن نگرانی هایی را به همراه داشته است.

پیشترمدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: پیش‌بینی می‌شود با کاهش آب موجود در سدهای برق‌آبی، با کمبود ۳۰ تا ۳۵ درصدی برای تامین برق مواجه شویم و همین مساله مدیریت مصرف را جدی‌تر می‌کند.

«سید حسن رضوی» در گفتگو با ایرنا افزود: امسال با کاهش بارش روبه‌رو شده ایم و این امر مسایل را پیچیده‌تر می‌کند.

وی ادامه‌داد: تداوم خشکسالی در سال آینده کشور را با مشکلات جدی‌تری مواجه خواهد کرد.

از طرف دیگر شیوع گسترده بیماری کرونا و همزمان افزایش دمای هوا به روند مصرف بی رویه آب دامن زده و نگرانی ها را بیشتر کرده است.

این روند و نگرانی در باره تامین آب سبب شده متولیان بخش آب به فکر چاره ای برای اعمال مدیریت مصرف باشند.

برهمین اساس و آنگونه که امروز پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو اعلام کرده معاون درآمد و امور مشترکین شرکت آب و فاضلاب استان تهران در این باره گفت: از اول خرداد ‌ماه به تمامی مشترکان پرمصرف و بدمصرف تهرانی، اخطار ارسال شده و در صورت تداوم، محدودیت مصرف را اعمال خواهیم کرد.

«سیدرسول باقری» با اشاره به روند صعودی افزایش مصرف آب در پایتخت گفت: سناریوهایی برای روزهای سبز، زرد، نارنجی و قرمز تدوین شده است و اولویت برخورد با مصارف فضای سبز و بنایی، مشترکان تجاری و دولتی و در آخر پرمصرف‌ها و بدمصرف‌های خانگی خواهد بود.

باقری با بیان اینکه ۶۰ درصد از مشترکان تهرانی بالای الگوی مصرف، آب مصرف می‌کنند، گفت: اخطاریه‌هایی برای این گروه از مصارف خانگی ارسال خواهد شد و در صورتی که در رفتار مصرف خود تغییری ایجاد نکنند با محدودیت مصرف مواجه خواهند شد.

معاون درآمد و امور مشترکین شرکت آب و فاضلاب استان تهران افزود: الگوی مصرف آب برای هر واحد مسکونی در شهر تهران در یک ماه ۱۴ هزار لیتر (۱۴ مترمکعب) آب است.

وی ادامه داد: واحدهای مسکونی که تا ۲۸ هزار لیتر (۲۸ مترمکعب) آب در ماه مصرف کنند جزو پرمصرف‌ها و گروهی که بیش از ۲۸ هزار لیتر آب در ماه مصرف کنند در رده بدمصرف‌های آب استان تهران قرار خواهند گرفت.

باقری با اشاره به وجود ۱۶ هزار رشته انشعاب بنایی در استان تهران گفت: ماموران تشخیص شرکت آب و فاضلاب استان تهران تمامی اشتراکات بنایی را شناسایی و رصد می‌کنند و در صورت شروع اعمال محدودیت‌ها، اولویت برخورد و اعمال محدودیت‌ها از مصارف بنایی آغاز خواهد شد.

به گفته معاون درآمد و امور مشترکین شرکت آب و فاضلاب استان تهران، طبق هماهنگی‌های انجام‌شده با استانداری تهران، تمامی ادارات و نهادهای دولتی این استان مکلف خواهند بود تا مصارف خود را ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش دهند.

اکنون باید منتظر ماند و دید آیا این راهکار خواهد توانست مشترکان پرمصرف را به مصرف درست وا دارد یا کماکان روند بد مصرفی ادامه خواهد یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها