دیرینه شناسان گونه ای از دایناسورهایی را کشف کرده اند که به شدت صدای بلندی داشته اند که برای انسان قابل تصور نیست.این دایناسورها 73 میلیون پیش در مکزیک زندگی می کرده اند.
کد خبر: ۱۳۱۵۵۱۹

به گزارش جام جم آنلاین ، این دایناسورها از صداهای قوی برای ترساندن سایر گونه های دایناسورها و همچنین جلب جفت استفاده می کرده اند. این دایناسورها بسیار پر سر و صدا و پرچانه بوده اند!

این موجود تاج دار که نام عملی تلاتولوفوس گالوروم نام دارد در نزدیکی شمال سپدا در شمال شرقی مکزیک توسط متخصصان موسسه ملی مردم شناسی و تاریخ یافت شده بود و حالا تحقیقات تازه درباره آنها اطلاعات تازه ای را به دست می دهد. اسکلت این دایناسور قبلا به نمایش عمومی گذاشته شده بود.

این موجود طولی هشت متری داشته و عرض آن به دو و نیم متر می رسیده است. این نوع دایناسور گیاهخوار بوده است.

این دایناسور در سال 2013 کشف شد و سپس کاوش های بعدی حدود 80 درصد جمجمه این دایناسور را پیدا کرد. بعد از آن استخوان ران این دایناسور هم کشف شد.

تجزیه و تحلیل تاج و بینی نشان داد که این دایناسور سیستم صوتی متفاوتی نسبت به سایر دایناسورها داشته و از صدای بسیار بلندتری که برای او مزیت محسوب می شده برخوردار بوده است. گمان می رود تاج این دایناسور مرتبط با سیستم صوتی او بوده است به این ترتیب که با گذرگاه های داخلی متعدد و اتصالات آن به بینی و نای ، مانند یک شیپور قادر به عملکرد است.

یکی از محققان این تیم از دیرینه شناسان گفت: ما می دانیم که آنها گوشهایی با ظرفیت شنیدن صداهایی با فرکانس پایین دارند ، بنابراین آنها باید دایناسورهای مسالمت آمیز اما پرحرفی باشند. این یک مورد استثنایی در دیرین شناسی مکزیک است.

براساس گزارش موسسه ملی مردم شناسی و تاریخ ، تاج دایناسور شبیه نمادی است که توسط مردم محلی و بومی «مسومریکان» در نسخه های خطی باستان استفاده می شود تا عملکرد ارتباطات و دانش خود را نشان دهد.

دایناسورها حدود 66 میلیون سال پیش ، قبل از اینکه ناگهان منقرض شوند  بر زمین حکومت و تسلط داشتند.

واقعه انقراض کرتاسه سوم نامی است که به این انقراض جمعی داده شده.

سال ها اعتقاد بر این بود که تغییر اوضاع باعث نابودی زنجیره غذایی خزندگان عظیم الجثه شده است.

در دهه 1980  دیرین شناسان لایه ای از ایریدیم را کشف کردند.

این عنصری به شمار می رود که در زمین نادر است اما به مقدار زیادی در فضا یافت می شود.

وقتی این عنصر تاریخ گذاری شد دانشمندان متوجه شدند تاریخ این عنصر دقیقاً همزمان با ناپدید شدن دایناسورها بود. این اطلاعات از روی از آثار فسیلی به دست آمد.

 

یک دهه بعد ، دانشمندان دهانه عظیم چیکیکسالاب را در نوک شبه جزیره یوکاتان مکزیک کشف کردند که مربوط به دوره مورد نظر یعنی ایریدیم بود.

اجماع علمی اکنون می گوید که این دو عامل به هم پیوسته اند و احتمالاً هر دو ناشی از سقوط یک سیارک عظیم به زمین بوده اند.

با اندازه پیش بینی شده و سرعت برخورد ، برخورد می تواند باعث ایجاد یک موج شوک بسیار زیاد و احتمالاً فعالیت لرزه ای شود.

این اثر باعث ایجاد توده هایی از خاکستر شده که احتمالاً تمام کره زمین را پوشانده و زنده ماندن دایناسورها را غیرممکن کرده است و به این ترتیب نسل آنها با یک انقراض ناگهانی روبرو شده است.

اما دیگر حیوانات و گونه های گیاهی با وجود این اتفاق به زنده ماندن خود ادامه دادند.

چندین نظریه دیگر نیز در مورد علت تلف شدن حیوانات معروف وجود دارد.

یک نظریه اولیه این بود که پستانداران کوچک تخم دایناسور می خورند و دیگری معتقد است که آنژیوسپرمهای سمی (گیاهان گلدار) آنها را از بین می برد.

تصاویر این دایناسور با نرم افزارهای خاص بازسازی شده است. 

یافته های کامل این مطالعه در مجله Cretaceous Research منتشر شد.

شناسایی پرسروصداترین دایناسور ماقبل تاریخ! (عکس)

شناسایی پرسروصداترین دایناسور ماقبل تاریخ! (عکس)

منبع: دیلی میل / مترجم: هیلدا حسینی خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها