مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری:

حتی در خشکسالی هم احتمال سیل وجود دارد‌

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: علی رغم آنکه امسال در خشکسالی به سر می‌بریم اما در هفته گذشته شاهد سیل در نقاط خشک بودیم که این امر نشان می‌دهد در اقلیم کشور حتی در شرایط خشکسالی هم احتمال سیل وجود دارد.
کد خبر: ۱۳۱۵۴۲۳

به گزارش جام جم آنلاین، ابوالقاسم حسین پور، مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اشاره به اینکه میزان بارش در برخی نقاط نسبت به میانگین بلند مدت ۹۰ درصد کاهش داشته است، اظهار کرد: شرایط اقلیمی کشور ما به گونه ای است که پدیده های طبیعی همچون سیل هر لحظه امکان بروز و خطر دارد.

وی افزود: علی رغم آنکه امسال در شرایط خشکسالی به سر می بریم و میزان بارش نسبت به دوره بلندمدت در برخی نقاط افت چشمگیری داشته است، اما در هفته گذشته شاهد سیل در آن نقاط بودیم که این امر نشان می دهد که اقلیم کشور حتی در شرایط خشکسالی هم احتمال سیل وجود دارد‌.

حسین پور ادامه داد: اخیرا بارش های موثر در بیش از ۲۲ استان رخ داد که در ۱۳ استان منجر به بروز سیل شد که در پهنه ۹ میلیون هکتار از گستره ای که درگیر سیل شدند، اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری توانست بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب سیلاب را مهار کند.

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل ها با بیان اینکه اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در تقویت منابع آب تاثیر بسزایی دارد، گفت: اگر طرح های آبخیزداری و آبخوانداری اجرا نمی شد، خسارات وارده به زیرساخت ها و تاسیسات بیش از میزان فعلی بود که مهار ۱۰۰ میلیون متر مکعب و نفوذ آن به زمین منجر به تقویت منابع آبی و تعدیل خسارت خشکسالی در این مناطق شد.

وی با اشاره به اینکه اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در مهار سیلاب تاثیر بسزایی دارد، بیان کرد: در مناطق خشک کشور همچون سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان و خراسان جنوبی که آبرسانی به دلیل محدودیت و تنگنا آب با تانکر انجام می شد، خوشبختانه مهار سیلاب توسط زیرساخت آبخیزداری و آبخوانداری توانست حیات تازه ای به این مناطق ببخشد و همواره عاملی برای استمرار فعالیت کشاورزی و تولید در این مناطق محسوب می شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه امسال از صندوق توسعه ملی اعتباری برای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری تخصیص داده نشده است، بیان کرد: با توجه به شرایط کشور امسال برای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری اعتباراتی از محل درآمدهای عمومی، ردیف و تبصره قانون بودجه برنامه ریزی شده و همواره با بهره گیری از مشارکت مردم، نهاده ها و خیرین شتاب بیشتری به توسعه آبخیزداری و آبخوانداری می دهیم.

به گفته وی، فعالیت نیمه تمام از سال های گذشته و سطوحی که باید تکمیل شود، در اولویت کار قرار گرفتند به طوریکه بنابر برنامه ریزی های صورت گرفته، بخشی از موارد فعالیت اجرایی مربوط به سال گذشته ادامه دارد.

مدیرکل دفتر کنترل آبخیزداری و آبخوانداری سازمان جنگل ها افزود: با تخصیص بخشی از منابع بودجه ۱۴۰۰، در سطح حوزه های آبخیز بدنبال توسعه پارک های ابخیز و بهره گیری از مشارکت معدن کاران و توسعه آبخیزداری در حوزه های تحت پوشش معادن هستیم.

حسین پور در پایان تصریح کرد: امسال برنامه ریزی کرده ایم تا با همکاری سایر دستگاه ها اهداف آبخیزداری و آبخوانداری را آنچه در قانون پیش بینی شده است، دنبال کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها