وزیر خارجه آمریکا درگفتگوی تلفنی باوزیر خارجه رژیم صهیونیستی مطرح کرد

درخواست آمریکا برای آتش‌بس میان فلسطین و رژیم صهیونیستی

گفتگو با محمد برزگر؛ شاعر و پژوهشگر درباره بیت‌ المقدس و نوار غزه

جراحت تاریخی «شیخ جراح»

این‌روزها اسم شیخ جراح زیاد شنیده می‌شود. برای برخی که با فلسطینی‌ ها و صهیونیست‌ ها آشنایی دارند، این نام و این منطقه آشناست اما هستند کسانی هم که اطلاعات کمتری درباره شیخ جراح دارند و نمی‌دانند چرا این منطقه درگیر جنگ با صهیونیست‌ ها شده است.
کد خبر: ۱۳۱۵۱۸۸

شیخ‌جراح، محله‌ای است در سه کیلومتری شمالی مسجدالاقصی که ساکنان آن اعراب فلسطینی هستند. اما این فلسطینی‌ها با فلسطینی‌هایی محور مقاومت تفاوت دارند.

حال و روز ساکنان شیخ‌ جراح

با مجید برزگر، شاعر و محققی که درباره فلطسین، نوار غزه و رژیم صهیونیستی تحقیق می‌کند هم صحبت شدم تا درباره شیخ جراح و بیت‌ المقدس و غزه برایمان بگوید. او بر این باور است که فلسطینی‌ های سازش‌ کار باختند، بد هم باختند.

برزگر می‌گوید: زمانی که فلسطین به اشغال رژیم صهیونیستی درآمد و پیمان کمپ‌دیوید امضا شد، برخی از اعراب فلسطین برای دریافت حقوق شهروندی با این رژیم سازش کردند با این اعتقاد که فرق نمی‌کند که چه رژیمی بر ما حکومت می‌کند، ما عرب هستیم و در فلسطین هم زندگی می‌کنیم حالا ایرادی ندارد که زیر پرچم اسرائیل باشیم. در این شرایط زندگی بهتری داریم، امنیت شغلی داریم، پاسپورت داریم و نان و آبمان و خانه‌مان تأمین است. برخی از این اعراب ساکن منطقه شیخ جراح هستند که این روزها صهیونیست‌ها به این محله یورش برده‌اند و خانه‌ها را تخریب می‌کنند و مردم را می‌کشند، تا اعراب فلسطینی را از این محله بیرون کنند و شیخ‌ جراح را هم به شهرک‌ های صهیونیست‌ نشین اضافه کنند.

اعراب خوش‌خیالی که تصور می‌کردند با سازش با صهیونیست‌ها امنیت خواهند داشت الان با چالشی عمیق روبه رو شده‌اند. آنها از خانه‌های خود بیرون رانده می‌شوند، آنها تصور نمی‌کردند که روزی رژیم صهیونیستی با آنان نیز چنین کاری بکند.

حالا آنها متوجه شده‌اند که چه سازش کنند چه نکنند اسرائیلی‌ها، اعراب فلسطین را به رسمیت نمی‌شناسند و هر زمان که اراده کنند، آنها را می‌کشند، آواره می‌کنند تا داشته‌های خود از فلسطین را بیشتر و بیشتر کنند.

این روزها اما نسل جدید فلسطینیان ساکن شیخ جراح دربرابر اسرائیلی‌ها مقاومت می‌کنند اما واقعیت این است که باخته‌اند. اینها به‌خاطر برخی ساده‌انگاری‌های پیشینیان‌شان در فشار هستند. اسلاف آنها از فلسطینی‌های مقاوم جدا شدند تا در سایه امنیت بیشتری زندگی کنند اما الان آن امنیت را هم ندارند.

چند وقت قبل هم رژیم صهیونیستی، حق شهروندی درجه یک را از اعراب سازشکار گرفت و محدودیت‌هایی را برای آنها اعمال کرد.

آنها دیگر حقوقی که تصور می‌کردند تا پایان عمر از آن برخوردار باشند را ندارند. آنها موجودیت رژیم صهیونیستی را قبول کردند تا شهروند درجه یک اسرائیل باشند اما دو سال قبل مجلس صهیونیست‌ها قانونی را تصویب کرد و برای حقوق شهروندی درجه یک نژاد را مطرح کرد و گفت شهروند درجه یک فقط یهودیان هستند و اعراب نمی‌توانند از حقوق برابر با یهودیان برخوردار باشند.

نوار مظلوم غزه

برزگر می‌گوید: اغلب فلسطینیان مقاوم در نوار غزه زندگی می‌کنند. برای شناخت بیشتر این منطقه می‌توانید گوگل ارث را فعال کنید و بروید از نزدیک نوار باریک غزه را ببینید. منطقه‌ای با تراکم جمعیت بالا و با کمترین امکانات زیستی. فلسطینیان نوار غزه حتی برای غذای خود با مشکل رو به رو هستند. اسرائیلی‌ها حتی نمی‌گذارند که آنها از دریا صید داشته باشند. به طرف مصر هم که می‌روند با محدودیت روبه رو می‌شوند چرا که دولت مصر ترجیح می‌دهد با رژیم صهیونیستی مناسبات بهتری داشته باشد. زمانی که جنگ رخ می‌دهد مثل اتفاقی که در سال 2008 رخ داد و جنگ 22 روزه غزه. کشورهایی مانند ایران و قطر به کمک مردم غزه می‌روند و زیرساخت‌هایی مثل آب، برق، جاده و... را که اسرائیل آنها را کاملا از بین برده‌اند را دوباره بازسازی می‌کنند اما در حملات بعدی این زیرساخت‌ها از بین می‌روند و مسلمانان نوار غزه بدون هیچ امکاناتی باید به زندگی ادامه دهند تا دوباره بازسازی‌ها انجام شود.
مسلمانان خط مقاومت که با پاسپورت دولت خودگردان می‌توانند مسافرت کنند، برای رفتن به کشورهای اروپایی و آمریکایی و آسیایی محدودیت‌های زیادی دارند و برخی از کشورها مثل ایران و قطر به آنها راحت ویزا می‌دهند. اما اعراب سازشکار که پاسپورت رژیم صهیونیستی را دارند برای سفر به کشورهای خارجی راحت‌تر هستند. البته برخی از این فلسطینیان پاسپورت منطقه خودگردان را هم دارند. ایران چون مدافع کشور فلسطین منهای رژیم صهیونیستی است به دانشجویان فلسطینی بورسیه تحصیلی هم می‌دهد و آنها در دانشگاه‌های ایرانی تحصیل می‌کنند.

نقشه راه فلسطینی‌ ها

تفاوت فلسطینی‌های خط مقاومت با فلسطینی‌های اهل سازش این است که آنها سال‌های زیادی است که برای حفظ فلسطین مبارزه می‌کنند، دست خالی هم می‌جنگند چون بر این باورند که این سرزمین متعلق به مسلمانان است و باید برای همیشه برای مسلمانان بماند با این تفاوت که مردم ادیان دیگر مانند یهودیان و مسیحیان هم می‌توانند در این کشور زندگی کنند، اما اسرائیل و رژیم صهیونیستی حقی در این سرزمین ندارد و باید از این منطقه برود.

این گفته رهبر معظم انقلاب که فرمودند راه نجات فلسطین در همه‌پرسی است دقیقا نقشه راه را نشان می‌دهد. اسرائیل باید کاملا از منطقه برود و بعد مردمی که ساکن سرزمین فلسطین هستند برای تعیین رئیس‌جمهور همه‌پرسی برگزار کنند.

در این همه‌پرسی حتی اگر رئیس‌جمهوری از میان مسیحیان انتخاب شود، ایرادی ندارد اما در این همه‌پرسی رژیم صهیونیستی هیچ نقشی نباید داشته باشد و باید کلا منطقه را ترک کند.

انتفاضه و ناامنی برای صهیونیست‌ ها

برزگر می‌گوید: رژیم غاصب اسرائیل همه تلاش خود را می‌کند تا نشان دهد که فلسطین اشغالی که در اختیار اسرائیل است، منطقه امنی است و همه امکانات رفاهی در آن مهیا شده است. این رژیم از گردشگری، رسانه‌ها و تبلیغات استفاده می‌کند تا یهودیان جهان را که تا الان حاضر نشده‌اند به فلسطین اشغالی بروند، ترغیب کند که برای سکونت و زندگی به این منطقه مهاجرت کنند اما فلسطینیان مبارز و عضو خط مقاومت با انتفاضه‌ هایی که به راه می‌اندازند این امنیت و جامعه سازی اسرائیلی‌ها را بر هم می‌ریزد. مثلا انتفاصه چاقو که شروع شد، اسرائیلی‌ها را کاملا غافلگیر کرد. هر فلسطینی با برداشتن یک چاقو از آشپزخانه و حمله به اسرائیلی‌ها و حتی انداختن یک خراش ساده روی بدن آنها، امنیتی را که اسرائیل مدعی آن است خراب می‌کرد. یا انتفاضه زیر کردن با خودرو که به اشغالگران حمله می‌شد و در سطح جهان و دیگر یهودیان این باور را که فلسطین اشغالی برای اسرائیلی‌ها امن است را مخدوش می‌کرد. انتفاضه‌ها سال‌هاست که مقاومت می‌کنند و فلسطین را حفظ کرده‌اند و رویای اشغال فلسطین توسط یهودیان دنیا را بر هم زده‌اند.

ما و حسرت زیارت بیت‌ المقدس

بیت‌ المقدس سرزمین وحی است. مسجدالاقصی زمین مقدسی است که پیامبر اسلام (ص) از آنجا به معراج رفته است.

بیت‌المقدس که نام دیگرش اورشلیم است، سرزمین پیامبران الهی است. اما اسرائیل دست مسلمانان را از این سرزمین مقدس کوتاه کرده است.

فلسطینیان مسلمان دسترسی محدودی به مسجد الاقصی دارند. آنها باید سنشان از چهل سال بیشتر باشد تا بتوانند داخل مسجدالاقصی بروند آنهم در روزهای خاصی.

اسرائیل همه دسترسی‌ها به این مکان مقدس را بسته است و مسلمانان جهان اطلاعات کمی درباره بیت‌ المقدس و حتی ساختار محویه مسجد الاقصی دارند.

رسانه‌ها به شکل محدودی می‌توانند از این سرزمین که فضا و اتمسفر خاصی دارد تهیه کنند. چند سال قبل هالیوود با نظارت صهیونیست‌ها مستندی به‌نام اورشلیم ساخت که بخش‌هایی از بیت‌المقدس و مسجد الاقصی را که ما تا کنون ندیده‌ایم به تصویر کشیده بود اما تاکید می‌کنم با نظارت اسرائیلی‌ها.

صهیونیست‌ ها بر این باورند که این خاک مقدس و خاص به آنها اختصاص دارد و دیگران نباید از آن بهره ببرند. اما همه ما می‌دانیم که این سرزمین و این مکان مقدس به فلسیطنیان تعلق دارد و باید در دست مردم حقیقی این سرزمین باشد.

طاهره آشیانی - روزنامه‌ نگار / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها