نتایج تازه‌ ترین بررسی‌ ها حاکی از آن است، چرت بعدازظهر افراد را در معرض سکته قرار می‌دهد.
کد خبر: ۱۳۱۵۰۸۷

به گزارش جام جم آنلاین، این تحقیقات تأکید می‌کند: به طور منظم چرت زدن به مدت ۹۰ دقیقه در دهه شصت زندگی ممکن است خطر بروز سکته در افراد را افزایش دهد.

داده‌های به دست آمده از این مطالعه حکایت از آن دارد، افرادی که به مدت ۱.۵ ساعت یا بیشتر از آن خواب میانه روز را تجربه می‌کنند، دست کم ۲۵ درصد خود را در معرض سکته قرار می‌دهند.

این بررسی تأکید می‌کند: کسانی که بیش از ۹ ساعت در شب می‌خوابند نیز ۲۳ درصد بیشتر احتمال دارد دچار سکته شوند.

برای مدت طولانی پزشکان هشدار داده‌اند که کمبود خواب باعث فشار خون بالا و لخته شدن در عروق می‌شود و کارشناسان اکنون این شواهد را ثابت کرده‌اند که خواب بیش از حد نیز به همان میزان برای بدن ضرر دارد.

دانشمندان عادت‌های خواب و چرت زدن بیش از ۳۰ هزار نفر بالای ۶۰ سال را برای ۶ سال پیاپی تحت نظر قرار دادند.

آن‌ها دریافتند کسانی که بیش از یک ساعت و نیم در طول روز به طور منظم چرت می‌زدند، در مقایسه با افرادی که خواب بعد از ظهر را از زندگی خود حذف کرده‌اند، ۲۵ درصد بیشتر در معرض سکته مغزی بودند.

داوطلبانی که بیش از نه ساعت در شب می‌خوابیدند نیز در مقایسه با افرادی که هفت تا هشت ساعت خواب شبانه داشتند، در معرض خطر ۲۳ درصدی برای ابتلا به سکته مغزی بودند.

این پژوهش نشان داد، افرادی که هم خواب ظهر و هم خواب طولانی در شب دارند، ۸۵ درصد بیشتر از افراد عادی در معرض سکته مغزی هستند.

کارشناسان احتمال می‌دهند، استراحت بیش از حد ممکن است خون‌رسانی به مغز را مختل کرده و باعث ایجاد کلسترول در سرخرگ‌ها شود.

آن‌ها همچنین گفتند که چرت زدن منظم در طول روز ممکن است نشانگر یک سبک زندگی غیرفعال باشد؛ یکی دیگر از خطر‌های شناخته شده برای بروز سکته مغزی که خیلی هم رایج است.

این یافته‌ها در «Neurology»، مجله پزشکی آکادمی مغز و اعصاب آمریکایی منتشر شد.

منبع: بهداشت نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها