مدیرکل منابع طبیعی مازندران- نوشهر خبر داد:

کنترل آفت شب‌پره در شمشادستان‌های غرب مازندران

مدیرکل منابع طبیعی مازندران - نوشهر با اشاره به اینکه در سال جاری فعالیت آفت شب پره مشاهده نشد، خبر از کنترل این آفت در شمشادستان‌های غرب استان داد.
کد خبر: ۱۳۱۴۴۴۶

به گزاذرش جام جم آنلاین مازندران عبدالرضا سنگاری درباره گزارش اقدامات اجرای کنترل آفات اظهار داشت: از ابتدای سال جاری همزمان با پایش مناطق آلوده قبلی، شناسایی کانون‌های بحرانی آفات مهم برگ خوار نظیر شب پره شمشاد، پروانه دم قهوه‌ای، تخم انگشتری و سوسک برگ خوار ممرز انجام شده است.

 

وی افزود: همچنین با پیگیری‌های مداوم در خصوص تأمین اعتبار به منظور کنترل آفات و بیماری‌ها خوشبختانه در سال جاری با توجه به اعتبارات تخصیص یافته به اداره حفاظت و حمایت از محل صیانت، صندوق توسعه ملی، تملک استانی و ماده ۱۳ نسبت به انعقاد شش فقره قرارداد گیاه پزشکی در مناطق بحرانی و پایش شده اقدام شده است.

 

مدیرکل منابع طبیعی مازندران - نوشهر تصریح کرد: در این ارتباط برای کنترل آفت شب پره شمشاد در سطح ۶۰ هکتار، پروانه دم قهوه‌ای بلوط در سطح ۲۰ هکتار، پروانه تخم انگشتری در سطح ۳۸۵ هکتار و شب پره شمشاد در سطح ۶۰ هکتار مجموعاً در سطح ۴۸۰ هکتار با اعتبار بالغ بر ۸۱۴ میلیون تومان به اضافه مبلغ ۴۵۲ میلیون تومان بابت خرید محلول برای کنترل آفات اقدام شده است.

 

سنگاری یادآور شد:. همچنین پایش های صورت گرفته از کانون آفات، توسط کارشناس گیاه پزشکی اداره کل مبنی بر اعلام دقیق زمان آغاز عملیات کنترل، بهترین زمان اجرای قرارداد در خصوص آفت پروانه تخم انگشتری در مناطق لاشک (کجور) در سطح ۲۳۰ هکتار، لوس و هلوپشته (رویان) در سطح ۱۲۰ هکتار و درجان، شهرستانک و سرن (سه هزار) شهرستان تنکابن در سطح ۳۵ هکتار به صورت مکانیکی و محلول پاشی آغاز شده که عملیات اجرایی در مناطق فوق ادامه دارد.

 

مدیرکل منابع مازندران - نوشهر درباره آفت پروانه دم قهوه‌ای بلوط گفت: براساس پایش و بررسی‌های انجام شده محلول پاشی از ۱۱ اردبیهشت ماه در ارتفاعات دلیر شهرستان چالوس در سطح ۲۰ هکتار عملیاتی شد و در مورد آفت سوسک برگخوار ممرز با توجه به پایش انجام شده و وضعیت بیولوژی آفت از نیمه دوم اردیبهشت نسبت به اجرای عملیات محلول پاشی در سطح ۱۵ هکتار در منطقه گرسماسر شهرستان رامسر اقدام خواهد شد.

 

سنگای ادامه داد: در خصوص آفت شب پره شمشاد همانند سنوات گذشته مطابق دستورالعمل سازمانی نسبت به انعقاد قرارداد با پیمانکار به منظور اجرای پنج مرحله عملیات محلول پاشی اقدام شد، لیکن با عنایت به بازدیدهای مستمر هفتگی از وضعیت بیولوژی آفت توسط کارشناس گیاه پزشکی اداره کل از تاریخ چهارم اسفند پارسال تاکنون، خوشبختانه تاکنون هنوز فعالیت آفت مشاهده نشده است.

 

وی افزود: با توجه به حجم وسیع و گسترده فعالیت آفات برگ خوار در حوزه این اداره کل در سال‌های اخیر و بالاخص آفت پروانه تخم انگشتری که در کلیه مناطق میان بند و بالابند حوزه اداره کل فعال است و این اداره کل در تلاش است تا با جذب اعتبارات بیشتر (در سال آینده) نسبت به برنامه ریزی و اجرای عملیات کنترل در مناطق وسیع‌تری اقدام کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها