استان بوشهر در شمار استان های کم بارش کشور

تابستان سخت بی آبی در راه است

آمار بارش های 4 دهه اخیر نشان می دهد استان ساحلی بوشهر با متوسط بارش 256 میلیمتر در شمار استان های کم بارش کشور قرار دارد... 
کد خبر: ۱۳۱۳۹۷۳

به گزارش جام جم آنلاین بوشهر؛ آمار بارش های 4 دهه اخیر نشان می دهد استان ساحلی بوشهر با متوسط بارش 256 میلیمتر در شمار استان های کم بارش کشور قرار دارد  به طوری که  تنها در 11سال‌‌ آبی، بالای 300 میلیمتر بارش را تجربه کرده و در 29 سال دیگر کمتر از متوسط و حتی زیر 100 میلیمتر را ثبت کرده است. هر چند آذرماه سال گذشته بارش بیش از 250 میلیمتر منجر به وقوع سیل در شهرهای گناوه و وحدتیه شد و خسارات فراوانی بر جای گذاشت اما بنا به گفته مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر ،میزان بارش باران در نیمه نخست سال آبی جاری 195 میلیمتر بود که  نسبت به میانگین بارش سال قبل و بلند مدت به ترتیب 38 درصد و 11 درصد کاهش نشان می‌دهد.

افزون بر این ، آورد رودخانه‌‌های در نیمه نخست سال آبی 740 میلیون متر مکعب بود که نسبت به سال قبل 10 درصد و بلند مدت 45 درصد کاهش داشته است.

در حال حاضر سد شهید رییسعلی دلواری به عنوان تنها سد فعال استان کاربری صرفا کشاورزی دارد بنابراین 90درصد منابع تامین آب شرب مورد نیاز از استان های فارس و کهگیلویه و بویر احمد تامین می شود البته کاهش بارندگی ها در میزان آبدهی آنها هم اثر گذاشته است.هرچند شرکت آبفا تلاش می کند با تکمیل و بهره برداری از آب شیرین کن های در دست ساخت بوشهر و جم بخشی از نیاز خود را تامین کند اما با توجه به وجود انشعابات غیرمجاز و باغ ویلاها و افزایش سرانه مصرف 150 لیتر بالاتر از    سرانه استاندارد ، تابستان سختی در انتظار بوشهری ها به ویژه نقاط روستایی باشد.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها