شرکت «سازگار گستر آرتا سبلان» دستگاهی را برای ترکیب و توزیع محلول شیشه‌ شور خودرو طراحی و تولید کرده است

باک شیشه‌ شور را اصولی پر کن!

اگر در تمیزکردن شیشه خودرو کمی وسواس داشته باشید حتما به این نکته هم برخورده‌اید که استفاده از آب شهری برای شست‌وشو و تمیز کردن شیشه‌ های خودرو باعث می‌شود پس از خشک شدن، لکه‌ های زیادی روی شیشه آشکار شود.
کد خبر: ۱۳۱۲۹۸۱

استفاده از محلولی که به‌طور ویژه برای تمیزکردن شیشه‌های خودرو تولید می‌شود، از نکاتی است که فرق بین اهمیت دادن یا ندادن به مسائل فنی خودرو را مشخص می‌کند.باک شیشه‌ شور را اصولی پر کن!

شرکت «سازگار گستر آرتا سبلان» یکی از تولیدکنندگان محلول شیشه‌شور خودرو در شهر اردبیل بود تا زمانی‌که بابک رضایی افشار، بنیانگذار و مدیرعامل این شرکت، تصمیم گرفت که تغییری بنیادی در این حوزه ایجاد کرده و صنعت تولید و توزیع محلول‌های شیشه‌شور را وارد مرحله‌ای جدیدی کند.

تصمیم بزرگی که بابک رضایی افشار، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت «سازگار گستر آرتا سبلان» گرفت، منجر به ابداع جایگاهی برای تولید و عرضه محلول شیشه‌شور خودرو شده است که از نظر مکانیزم عملکرد و شکل ظاهری، شباهت زیادی به یک جایگاه عرضه سوخت یا پمپ بنزین دارد؛ با این تفاوت که به‌جای بنزین، از نازل آن مایع شیشه‌شور خارج می‌شود!

ماجرای شکل‌گیری ایده

این مخترع اردبیلی در گفت‌وگو با جام‌جم، توضیح می‌دهد ایده ساخت چنین دستگاهی این‌گونه به ذهنش رسیده است: «ما یکی از تولیدکنندگان محلول شیشه‌شور خودرو بودیم و روزانه حدود2000بطری از این محلول را تولید و روانه بازار می‌کردیم. در این فرآیند، انبار کارخانه هر روز پُر از بطری‌های پلاستیکی انباشته شده می‌شد و دیدن این منظره همیشه ما را آزار می‌داد؛ این حجم از پلاستیک به‌عنوان بسته‌بندی محصول تولید می‌شد و در انتهای چرخه مصرف، به‌عنوان زباله دور انداخته می‌شدند. می‌توان حدس زد که با ورود چنین حجم زیادی از پلاستیک به طبیعت، چه آسیب‌های جبران‌ناپذیری متوجه محیط‌زیست‌مان می‌شود.»

رضایی افشار در ادامه می‌گوید: «پس از مدتی، این دغدغه باعث شد جمعی از افراد دانشگاهی که در رشته‌هایی مانند الکترونیک، مکانیک و منابع طبیعی تخصص داشتند، به‌همراه خودم که دکترای مهندسی‌پزشکی با گرایش بیوالکتریک دارم، دور هم جمع شویم تا راه حلی برای این مشکل پیدا کنیم. ما در نهایت به این نتیجه رسیدیم به‌جای این که محلول را در کارخانه تولید کنیم و در قالب بسته‌بندی‌هایی به‌شکل بطری پلاستیکی به دست مصرف‌کننده برسانیم، محلول در همان محل مصرف خودش که می‌تواند کارواش، پمپ بنزین، مجتمع تعمیرگاهی خودرو و اتوسرویس باشد، تولید و عرضه شود.»

مزایای استفاده از این دستگاه

بیشتر شرکت‌های تولیدکننده محلول شیشه‌ شور در شهرک‌های صنعتی قرار دارند و از آب چاه برای ساخت محلول استفاده می‌کنند. این کار باعث می‌شود پس از مصرف محلول، لکه‌هایی روی شیشه خودرو باقی بماند؛ این در حالی است که با استفاده از دستگاه تولید شده، آب‌شهری که سختی کمتری دارد و شفاف‌تر است، جایگزین آب چاه می‌شود و هیچ لکه‌ای روی شیشه ایجاد نخواهد شد.حذف پلاستیک از فرآیند تولید و عرضه محلول شیشه‌شور که باعث حفظ محیط‌زیست می‌شود. اگر فرض کنیم هرکدام از دستگاه‌های این شرکت در روز فقط به‌اندازه پنج تا ده بطری محصول تولید کند، سالانه از تولید و دورریز دو تا چهار هزار بطری پلاستیکی جلوگیری می‌شود.

تولیدکنندگان محلول شیشه‌شور برای جلوگیری از سبزشدن و جلبک‌زدن این محصول در گذر زمان، از مواد نگه‌دارنده در تولید آن استفاده می‌کنند؛ اما به‌کارگیری این دستگاه باعث می‌شود هیچ نیازی به افزودن مواد نگه‌دارنده به محلول شیشه‌شور وجود نداشته باشد.

تولیدکنندگان محلول شیشه‌شور از رنگ بسیار زیادی در ساخت محصول‌شان استفاده می‌کنند؛ زیرا معمولا بطری‌های محلول برای مدتی انبار می‌شوند و در معرض نور خورشید قرار دارند و زمانی که به دست مصرف‌کننده می‌رسند، بخش زیادی از رنگ‌شان را از دست داده‌اند و حداقل میزان رنگ را دارند؛ این در حالی است ‌که در این دستگاه کمترین میزان ممکن از رنگ استفاده شده تا صرفا به لحاظ ظاهری، تفاوتی میان محلول شیشه‌شور و آب ایجاد شود. به این ترتیب در تولید محلول این شرکت، مواد سمی به‌کار نمی‌رود.

تقریبا نیمی از هزینه تولید و عرضه محلول‌های شیشه‌شور خودرو، به ساخت بطری به‌عنوان بسته‌بندی، هزینه کارگر، باربری و انبارداری اختصاص پیدا می‌کند که با استفاده از این دستگاه دیگر نیازی به هیچ‌کدام از آنها نبوده و می‌توان قیمت آن را تا 50درصد کاهش داد و یا این هزینه صرفه‌جویی شده را در بالا بردن کیفیت محصول هزینه کرد.

کاهش فضای انبارداری به‌دلیل تولید و عرضه همزمان محلول در محل.کیفیت محصول به‌دلیل دخالت نداشتن انسان در فرآیند تولید و مکانیزه بودن آن، همیشه در طول فصول مختلف سال و در هر نقطه جغرافیایی، تغییری نکرده و یکسان خواهد بود.

به گفته «سازگار گستر آرتا سبلان» در حالی‌که استفاده از متانول در ساخت محلول شیشه‌شور مطابق با قوانین استاندارد کشور ممنوع است. بسیاری از تولیدکنندگان به‌دلیل صرفه اقتصادی همچنان این ماده را به‌کار می‌برند؛ ولی این شرکت برای اخذ استاندارد در فرمول محلول شیمیایی موجود در دستگاه از ایزوپروپیل الکل استفاده می‌کند.

با توجه به اینکه مصرف‌کننده فقط به اندازه‌ای که مخزن شیشه‌شور خودرویش گنجایش داشته باشد از محلول استفاده می‌کند، دورریز محصول دیگر رخ نخواهد داد.

سهولت در استفاده از محلول تا حدی که امکان حذف اپراتور و انجام مراحل پرکردن مخزن شیشه‌شور خودرو به‌وسیله خود مصرف‌کننده وجود دارد.

باک شیشه‌ شور را اصولی پر کن!
رضایی افشار، ایده‌پرداز و مخترع دستگاه تولید و توزیع محلول شیشه‌شور خودرو، در پایان ضمن اشاره به نیاز شرکت تحت مدیریتش به جذب نمایندگی در کشور، خاطرنشان می‌کند: «با توجه به اینکه ما ضمانت یک‌ساله‌ای را برای دستگاه‌هایمان در نظر گرفته‌ایم، از جذب نمایندگی‌هایی برای فروش و ارائه خدمات پس‌از فروش در سراسر کشور استقبال می‌کنیم.»

طرز کار دستگاه «تولیدوعرضه محلول شیشه‌ شور خودرو» چیست و چگونه کار می‌کند؟

مدیرعامل شرکت آرتا سبلان، در خصوص شیوه عملکرد دستگاه تولید و توزیع‌کننده محلول شیشه‌شور خودرو می‌گوید: «این دستگاه مجموعه‌ای از قطعات مکانیکی و الکترونیکی است که عملکرد آن را در قالب همین دو بخش می‌توان توضیح داد.

این دستگاه یک ورودی آب دارد که به آب‌شهری متصل می‌شود و مخزنش هم با محلول شیمیایی فرموله شده‌ای پُر می‌شود؛ این محلول به‌میزان مشخصی با آب ترکیب می‌شود تا در خروجی دستگاه، یک محلول شیشه‌شور استاندارد از طریق نازل خارج گردد. این روند به‌وسیله بخش مکانیکی دستگاه انجام می‌شود.»

رضایی افشار در ادامه می‌افزاید: «مهم‌ترین وظیفه بخش الکترونیکی این دستگاه، مربوط به اندازه‌گیری حجم تحویل داده شده از نازل می‌شود؛ همچنین کنترل میزانی از آب و محلول شیمیایی شیشه‌شور که باید در دستگاه باهم ترکیب شوند نیز یکی دیگر از وظایف این بخش است. نمایش میزان محلول خارج شده از نازل، نمایش قیمت هر لیتر از محلول و در نهایت محاسبه و نمایش مبلغ کلی که مصرف‌کننده باید بپردازد، سایر وظایف بخش الکترونیکی دستگاه را تشکیل می‌دهد.»

راه‌های تماس با شرکت «سازگار گستر آرتا سبلان»: 

سایت: WWW.SGLAB.IR

ایمیل: INFO@SGLAB.IR

اینستاگرام: SGLAB.IR @

تلفن تماس: 02144603779 و 09010395316

فراز سهیلی‌ آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها