jamejamonline
نشان ایرانی عمومی کد خبر: ۱۳۱۲۴۷۰   ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰  |  ۱۵:۲۵

متخصصان شرکت «الکترونیک پویا روژین اکسیر»، موفق شده‌اند اپلیکیشن «سامون» را برای بهبود عملکرد مدیران ساختمان‌ها طراحی و عرضه کنند

مدیریت ساختمان را سامون دهید

امروزه با توجه به رشد چشمگیر آپارتمان‌نشینی به‌ویژه در شهرهای بزرگ، نیاز به آموزش و گسترش فرهنگ آپارتمان‌نشینی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

تقریبا می‌توان گفت در همه آپارتمان‌ها، از یک ساختمان دو یا سه طبقه‌ گرفته تا مجتمع‌های مسکونی چندصد واحدی، وجود یک نفر به‌عنوان مدیر ساختمان یا مجموعه‌ای از افراد در قالب هیأت‌مدیره مجتمع، امری اجتناب‌ناپذیر است.

مدیریت ساختمان را سامون دهید

مدیر یا هیأت‌مدیره را نمایندگان همه واحدهای مسکونی به‌صورت دوره‌ای انتخاب می‌کنند و به این ترتیب مسؤولیت جمع‌آوری وجوهی به‌عنوان شارژ ساختمان و هزینه‌کردن این مبالغ در بخش‌های مشخص را برعهده آن فرد یا افراد قرار می‌دهند البته مدیر ساختمان هم باید عملکرد مالی شفافی داشته باشد و با ارائه گزارش‌های مالی، ساکنان ساختمان را از عملکردش مطلع کند اما هرچقدر تعداد واحدهای یک ساختمان بیشتر می‌شود، وظایف محول شده به مدیر آن ساختمان نیز بیشتر می‌شود تا جایی که ممکن است این مسؤولیت برای او به فرآیند طاقت‌فرسایی تبدیل شود. شرکت «الکترونیک پویا روژین اکسیر» با هدف تسهیل روند مدیریت ساختمان‌های کوچک و بزرگ، پروژه‌ای استارت‌آپی را راه‌اندازی کرده است که نتیجه آن طراحی و ساخت اپلیکیشنی به‌نام «سامون» شده است.

بنیانگذار و مدیرعامل شرکت «الکترونیک پویا روژین اکسیر» (که در ادامه به‌اختصار آن را «روژین اکسیر» خواهیم گفت)، درباره زمینه اصلی فعالیت این شرکت و داستان تولد نرم‌افزار همراه «سامون»، به جام‌جم می‌گوید: «شرکت روژین اکسیر در سال ۸۹ به‌طور رسمی تأسیس شد و فعالیت خود را در دو حوزه برق و کامپیوتر آغار کرد. ما در این مجموعه به‌طور اختصاصی در زمینه‌های نیروگاهی، بانکی، صنعتی، تولیدی و پزشکی در قالب فناوری‌های پیشرفته و طراحی مهندسی پروژه‌های متعددی انجام داده‌ایم. بخشی از فعالیت‌های ما، از جمله در زمینه نیروگاهی، تأمین‌کننده نیازهای صنایع بوده‌اند و صرفه‌جویی ارزی بسیار خوبی برای کشور داشته‌اند.»

ایمان رادمنش می‌افزاید: «ما در حوزه بانکی مجموعه‌های نرم‌افزاری مختلفی را طراحی و اجرا کرده‌ایم و بخشی از فعالیت‌مان هم بر روی ساخت دستگاه‌های تست اسکناس و همچنین راه‌اندازی سیستم‌های آموزش مجازی متمرکز شده است. خدمات ما در بخش آموزش مجازی، به‌صورت برگزاری کلاس‌ها، آزمون‌ها و آموزش آنلاین دسته‌بندی می‌شوند. محصولات ما در زمینه پزشکی از تنوع و گستردگی چندانی برخوردار نیستند و فعالیت ما محدود به ساخت دستگاه‌های تِنس (Tens) برای استفاده در حوزه فیزیوتراپی بوده است.»

او در ادامه می‌گوید: «درواقع تا سال ۹۶ رویکرد مجموعه روژین اکسیر، انجام پروژه‌هایی برمبنای سفارش مشتری بوده است. اما تقریبا از چهار پنج سال پیش تصمیم گرفتیم علاوه بر انجام پروژه‌های مبتنی‌بر سفارش مشتری، در بخش تولید محصولاتی که مخاطبان آن عامه مردم هستند نیز فعالیت داشته باشیم. در این بخش در اولین گام، سراغ مشکلات فراوانی رفتیم که در سیستم اداره ساختمان‌ها و آپارتمان‌ها وجود دارد و تلاش کردیم روند حل این معضلات را در قالب یک پروژه استارت‌آپی تعریف کنیم. درنهایت اپلیکیشن سامون حاصل این پروژه است.»

رادمنش در پایان ضمن اشاره به کاملا بومی بودن نرم‌افزار همراه سامون، خاطرنشان می‌کند: «ما در مجموعه روژین اکسیر، از همه طرح‌ها و ایده‌های نوینی که قابلیت پیوندخوردن با پلتفرم سامون را دارا باشد، استقبال می‌کنیم؛ این روشی است که با استفاده از آن، هم کسب‌وکارهای استارت‌آپی نوپا و کوچک می‌توانند امکان رشد داشته باشند، هم ما از امکانات و قابلیت‌های آنها بهره‌مند خواهیم شد.»

ویژگی‌های اپلیکیشن «سامون»

بنیانگذار شرکت روژین اکسیر در خصوص ویژگی‌های اپلیکیشن سامون می‌گوید: «در این پلتفرم تلاش شده است علاوه‌بر ایجاد محیطی کاملا کاربرپسند و ساده، به تمام نیازهای یک مدیر ساختمان برای انجام وظایف مدیریتی، پاسخ داده شود. در ایران رویه‌ها و مدل‌های متنوعی از مدیریت ساختمان‌ها وجود دارند، به‌همین دلیل ما در سامون پایه اصلی را بر اساس قوانین آپارتمان‌نشینی و تملک قرار داده‌ایم. همچنین این انعطاف‌پذیری را در آن ایجاد کرده‌ایم که هر مدیر ساختمانی بتواند سامون را متناسب با قواعد و توافق‌هایی که در آن ساختمان صورت گرفته، تا حد زیادی شخصی‌سازی کند.»

خدماتی که در نرم‌افزار همراه سامون ارائه می‌شود در سه بخش کلی دسته‌بندی شده است:

امکانات مدیریت مالی ساختمان

با استفاده از این بخش می‌توان همه فرآیندهای مالی که بین مدیر و ساکنان ساختمان صورت می‌گیرد را مدیریت، تسهیل و شفاف‌سازی کرد. در این بخش با کمک بانک‌های ملت و پارسیان، زمینه پرداخت قبوض به‌صورت آنلاین فراهم شده است. همچنین مدیران ساختمان‌ها می‌توانند بدون نیاز به ایجاد درگاه بانکی جدید، مبالغ شارژ را به‌صورت آنلاین از ساکنان دریافت کرده و به حساب خودشان منتقل کنند. این تراکنش‌ها تحت نظر بانک‌های رسمی و معتبر انجام می‌شود که امنیت آنها را تضمین می‌کند و همچنین شفافیت مالی را به‌دنبال دارد. ویژگی دیگر این بخش، امکان اطلاع پیداکردن مدیر ساختمان از وضعیت صندوق مالی و میزان بدهی یا طلب تک‌تک اعضای ساختمان به‌صورت آنلاین است.

خدمات عمومی و اختصاصی ساختمان

در این بخش تمامی خدمات عمومی ساختمان درنظر گرفته شده است که از ماه آینده این بخش فعال شده و خدمات‌دهی خواهد کرد. همه اعضا و همچنین مدیر ساختمان، می‌توانند با استفاده از این بخش برای خودشان درخواست دریافت خدمات بدهند؛ درواقع در این قسمت خدمات تعمیر و نگهداری عمومی ساختمان مانند نظافت، تعمیر و نگهداری از آسانسور و موتورخانه و ... در دسترس قرار می‌گیرد و علاوه‌بر آن، بعضی از خدمات هم هستند که هرکدام از ساکنان می‌توانند به‌طور اختصاصی از آنها استفاده کنند.

هوشمندسازی ساختمان

بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاری مجموعه روژین اکسیر در این قسمت، بر طراحی و ساخت ماژول‌هایی متمرکز شده است که در حوزه مشاعات ساختمان به‌کار می‌رود؛ از جمله این ماژول‌ها می‌توان به «کنتور آب واحد» اشاره کرد که در ساختمان‌هایی که کنتور آب اشتراکی دارند، کاربرد فراوانی دارد. این کنتور در ورودی هر واحد نصب می‌شود و علاوه‌بر اندازه‌گیری مصرف آب واحدها، هزینه آب ساختمان را براساس میزان مصرف هر واحد تقسیم می‌کند. از ویژگی‌های دیگر این کنتور آب، انجام تمام فرآیندهای محاسباتی با خود دستگاه و از بین بردن نیاز به قرائت دوره‌ای تک‌تک کنتورهاست. در همین خصوص مذاکراتی هم با سازمان آب‌وفاضلاب صورت گرفته است تا با نصب این کنتورها در ورودی ساختمان‌ها و همچنین واحدها، سازمان آب‌وفاضلاب بتواند قبوض آب مصرفی را به تفکیک واحدها صادر کند تا یک بار برای همیشه این معضل قدیمی از بین برود. همچنین استفاده از این سیستم، امکان دیگری را هم برای سازمان آب‌وفاضلاب ایجاد می‌کند تا به‌جای اینکه میزان مصرف مشترک‌هایش را به‌صورت ماهیانه یا دوره‌ای رصد کند، می‌تواند این میزان مصرف را به‌شکل آنلاین پایش کند.

یک نمونه دیگر از ماژول‌هایی که مجموعه روژین اکسیر برای بخش هوشمندسازی ساختمان‌ها ارائه می‌دهد، «درایور در پارکینگ» است. این درایور به‌راحتی روی همان اتصالات و جَک‌های درایورهای قدیمی نصب می‌شود و کل فرآیند عبورومرور را به‌صورت هوشمند کنترل می‌کند. در این سازوکار همه ساکنان ساختمان می‌توانند علاوه‌بر استفاده از ریموت، از طریق تلفن همراه‌شان نیز در پارکینگ را از هر مسافتی باز و بسته کنند. همه ترددهایی که از در پارکینگ صورت می‌گیرند به‌صورت خودکار ثبت شده و اگر هم مانعی در مقابل بسته شدن در قرار بگیرد، سامانه به نگهبان ساختمان اطلاع می‌دهد و اگر این مدت باز بودن در بیشتر از یک بازه زمانی مشخصی طول بکشد، سیستم به مدیرساختمان هشدار خواهد داد و درصورت رفع‌نشدن مشکل، به تمام اعضای ساختمان اطلاع‌رسانی می‌شود. یکی دیگر از نکاتی که در امنیت ساختمان بسیار مهم است، گزارش ترددهایی است که از مقابل در پارکینگ صورت می‌گیرد تا از این طریق اگر در باز شد و علاوه‌بر خودرو، عابر پیاده‌ای هم وارد ساختمان شد، سیستم به‌طور خودکار اطلاع دهد.

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل: