درخشش وزنه‌برداران ایران در آسیا ادامه دارد

بار سنگین طلا!

یک روز خوب برای وزنه‌برداری ایران. روزی فراتر از انتظار، با مهار وزنه‌هایی از جنس طلا. رسول معتمدی و رضا دهدار در رقابت‌های قهرمانی آسیا و در دسته 102 کیلوگرم، 3 مدال طلای ارزشمند نصیب کاروان وزنه‌برداری کردند تا پرچم کشورمان در تاشکند ازبکستان به اهتزاز در‌بیاید.
کد خبر: ۱۳۱۲۳۴۷

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ،  حالا وزنه‌برداری ایران صاحب 4 طلا، 4 نقره و 4 برنز قهرمانی آسیاست و این شانس را دارد تا با 3 طلای علی داودی در روز پایانی، در رده‌بندی مدال تا دوم آسیا بالا بیاید.

 

طلای اول
رضا دهدار را که یادتان هست؛ همان وزنه‌برداری که دو سال پیش در رقابت‌های جهانی تایلند، بعد از مهار وزنه 175 و کسب مدال طلای یکضرب جهان با یک واروی زیبا روی تخته وزنه‌برداری به سوژه عکاسان بدل شد. او دیروز، بعد از دو سال دوباره وزنه 175کیلوگرمی را مهار کرد و با سه چراغ سفید داوران، مدال طلای یکضرب آسیا را از آن خود کرد. دهدار در اولین حرکت ۱۶۶ و در حرکت دوم ۱۷۲ کیلوگرم وزنه زد تا در حضور وزنه‌بردار سرشناس قطری‌ها، فارس الباخ که وزنه 174 کیلوگرمی را بالای سر برده بود، مرد طلایی آسیایی لقب بگیرد. در این حرکت دیگر نماینده ایران رسول معتمدی با مهار وزنه ۱۷۳ کیلوگرم به مدال برنز رسید.
طلای دوم
شاهکار دوضرب، وزنه 227 کیلویی جوان اصفهانی وزنه‌برداری ایران بود. رسول معتمدی که سه سال پیش نایب قهرمان جوانان آسیا شده بود، در رقابت‌های قهرمانی بزرگسالان آسیا و در سومین حرکت دوضرب خود پشت وزنه ۲۲۷ کیلوگرم قرار گرفت و با مهار این وزنه همه را شگفت‌زده کرد. فریاد رسول معتمدی نشان از کار بزرگ او داشت. او وزنه‌ای زد در حد و اندازه‌های مدال جهانی و با همین وزنه، طلای دوضرب را از چنگ فارس‌الباخ سرشناس که 222 کیلو را مهار کرده بود، خارج کرد.
طلای سوم
رسول معتمدی که در یکضرب 173 و در دوضرب 227 کیلوگرم وزنه زده بود، با رسیدن به حدنصاب مجموع 400 کیلوگرم روی سکوی قهرمانی آسیا ایستاد و مدال طلای مجموع را نیز از آن خود کرد. فارس الباخ در حالی که بر سر مدال طلای مجموع با معتمدی رقابت داشت در حرکت آخر خود با انتخاب وزنه ۲۳۲ کیلوگرم به رکورد دنیا حمله کرد اما آن را انداخت تا عنوان قهرمانی این وزن به ایران برسد. در این وزن رضا دهدار که در یکضرب طلای آسیا را گرفته بود با رکورد مجموع 389 کیلوگرم در مکان چهارم ایستاد.
به‌علاوه یک  برنز
دیگر مدال‌آور ایران در رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی آسیا کیا‌قدمی بود. نماینده دسته 109 کیلوگرم ایران، گرچه در یکضرب هفتم شد اما در دوضرب با مهار وزنه 222 کیلوگرم، در میان مدعیان کسب مدال قرار گرفت و بعد از دو وزنه‌بردار سرشناس ازبکستانی روی سکوی سوم ایستاد. در این دسته روسلان نورالدینوف، قهرمان جهان و المپیک با مهار وزنه 241کیلوگرم ضمن شکستن رکورد دوضرب دنیا، با حدنصاب مجموع 429 کیلوگرم قهرمان آسیا شد و هموطنش اکبر جورایف هم روی سکوی ایستاد.
تکلیف سهمیه دوم چه شد؟
وزنه‌برداری ایران در المپیک توکیو 2 سهمیه دارد که یکی از آنها قطعا نصیب علی داودی خواهد شد. اما تکلیف سهمیه دوم هنوز مشخص نیست و رقابت بین کیانوش رستمی و سهراب مرادی همچنان ادامه دارد. ضمن این‌که ما علی هاشمی را هم در دسته 109 کیلوگرم داریم و باید منتظر آخرین مرحله گزینشی المپیک در کلمبیا باشیم. این رقابت‌ها 20 روز دیگر برگزار می‌شود تا پس از 2سال و نیم، بالاخره پرونده سیستم طاقت‌فرسا و خسته‌کننده گزینشی المپیک در وزنه‌برداری بسته شود.  


امروز نوبت داودی است
رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی آسیا امروز در حالی در تاشکند ازبکستان به اتمام می‌رسد که همه منتظریم تا حسن ختام این مسابقات، معرفی علی داودی به عنوان قویترین مرد آسیا باشد. در دسته فوق‌سنگین از همین الان باید علی داودی را قهرمان آسیا دانست. داودی 21 ساله که بعد از تالاخادزه گرجستانی بهترین فوق‌سنگین این روزهای دنیا به حساب می‌آید، دغدغه چندانی برای کسب 3مدال طلای آسیا ندارد اما با مهار یک وزنه‌ خوب در فاصله کمتر از 100 روز تا المپیک می‌تواند برای همه فوق‌سنگین‌های دنیا خط و نشان بکشد. داودی که در آخرین رقابت خود در لیگ، وزنه 250 کیلویی را در دوضرب بالای سر برد حالا انتظار می‌رود چنین وزنه ارزشمندی را در سطح رقابت‌های قهرمانی آسیا هم مهار کند. رقابت‌های دسته 109+ آسیا ساعت 15 امروز به وقت تهران برگزار می‌شود.
رضا پورعالی - گروه ورزش / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها