شرکت «هنر پویان خلاق لوتوس» که در زمینه تلفیق صنایع دستی با فناوری‌های روز فعالیت می‌کند موفق به طراحی و تولید نسل جدید آبنمای رومیزی با استفاده از گل‌های مسی دست‌ساز شده است

هنر دواتگری سنتی در محصولات مدرن

کارشناسان مجموعه دانش‌بنیان «صنعت اندیشه‌ مدار» با استفاده از روش مهندسی معکوس، موفق به ساخت جرثقیل ۵۵ تن شده‌اند

اولین جرثقیل موبایل تلسکوپی ۵۵ تُن ساخت ایران

صنعت ماشین‌ سازی به‌عنوان صنعتی زیربنایی، از شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی صنعتی و تولیدی هر کشور است که وضعیت آن، سطح فناوری کل صنعت آن کشور را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۱۳۱۱۳۶۲

وضعیت این صنعت در ایران نشان‌دهنده وجود ضعف‌های بسیار زیادی از جمله سنتی بودن و ضعف فناوری، هزینه‌نکردن در بخش تحقیقات، ضعف رقابت‌پذیری، دسترسی نداشتن به قطعات با کیفیت و ... است.

اولین جرثقیل موبایل تلسکوپی ۵۵ تُن ساخت ایران

وجود ماشین‌آلات پیشرفته با قابلیت بالا، این امکان را به‌وجود می‌آورد که محصولات با نیروی کار کمتر، سرعت بیشتر و کیفیت به مراتب بالاتری تولید شود و زمینه رقابت در بازارهای داخلی و خارجی برای تولیدکنندگان مهیا شود.

ایمان سمایی، مدیر طرح‌وتوسعه شرکت «صنعت اندیشه‌مدار» است که در حوزه ساخت ماشین‌آلات صنعتی فعالیت می‌کند.

سمایی در خصوص شکل‌گیری این شرکت به جام‌جم می‌گوید: «شرکت ما در سال ۸۷ و با همراهی جمعی از دانشجویان برتر تأسیس شد. زمینه فعالیت شرکت صنعت اندیشه‌مدار، ساخت ماشین‌آلات صنعتی و معدنی در حوزه حمل و جابه‌جایی مواد (Material Handling) است و در همین رابطه، مهمترین محصول ما «جرثقیل موبایل تلسکوپی ۵۵ تن» است که به روش مهندسی معکوس طراحی و ساخته شده است. ما از طریق این محصول موفق شدیم در سال ۹۷ گواهی دانش‌بنیان درحوزه ماشین آلات صنعتی پیشرفته را از معاونت علمی و فناوری نهاد‌ریاست‌جمهوری دریافت کنیم.»

با «صنعت اندیشه‌ مدار» تا ۱۴۲۰

سمایی ضمن اشاره به چشم‌انداز ۲۰ ساله‌‎ای که شرکت صنعت اندیشه‌مدار تا سال ۱۴۲۰ درنظر گرفته است، خاطرنشان می‌کند: «یکی از برنامه‌های کوتاه‌مدتی که برای آینده شرکت برنامه‌ریزی شده، توسعه سبد محصولاتمان است؛ به‌عنوان نمونه یکی از ماشین‌آلاتی که در ترمینال‌های کانتینری و اسکله‌ها کاربرد فراوانی دارد و متخصصان بخش تحقیق و توسعه ما در حال ارزیابی آن هستند تا به سبد محصولات شرکت صنعت اندیشه‌مدار اضافه شود، «ریچ‌اِستاکِر» (Reach Stacker) است. ریچ‌استاکر از ماشین‌های صنعتی مخصوص حمل کانتینر است و برای انجام عملیات تخلیه، بارگیری و جابه‌جایی کانتینرها استفاده می‌شود.»

مدیر طرح‌وتوسعه شرکت صنعت اندیشه‌مدار در ادامه اظهار می‌کند: «طراحی و ساخت ریچ‌استاکر از جدیدترین پروژه‌های شرکت ماست که با حمایت معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و سازمان بنادر و دریانوردی، طراحی و بومی‌سازی این دستگاه‌ها را در دستور کار داریم. ریچ‌استاکر از جمله دستگاه‌های استراتژیک کشور به شمار می‌رود؛ زیرا صادرات و واردات ما منوط به دارابودن این تجهیزات است. ریچ‌استاکر نیز در دسته اقلام تحریمی به‌شمار می‌رود و کشور های معدودی دانش فنی ساخت آن را دارند.»

یکی دیگر از برنامه‌های شرکت صنعت اندیشه‌مدار، توسعه کسب‌وکارشان در خارج از مرزهای کشور است؛ سمایی در این‌باره تأکید می‌کند: «مطمئنا یکی از اهداف ما در مجموعه صنعت اندیشه‌مدار، ایجاد زمینه‌های همکاری با کشورهای منطقه است. در همین راستا، رایزنی‌هایی در برخی از کشورها مانند عمان، عراق و سوریه انجام داده‌ایم و تصمیم داریم در آینده‌ای نزدیک، به‌شکل جدی‌تری این موضوع را محقق کنیم.»

ویژگی‌ های جرثقیل ۵۵ تن

مدیر طرح‌وتوسعه شرکت صنعت اندیشه‌مدار درباره ویژگی‌ها و قابلیت‌های این جرثقیل می‌گوید: «این محصول اولین‌بار به سفارش شرکت سنگ‌آهن مرکزی بافق یزد طراحی و ساخته شد و در حال حاضر نیز همچنان در سایت این شرکت مشغول به‌کار است. خط‌تولید این محصول در حال تجهیز و راه‌اندازی است و امیدواریم در سال جاری با تجاری‌سازی این مدل از جرثقیل، در سال اول حداقل ۱۰ دستگاه از آن را تولید کنیم.»

او در ادامه می‌گوید: «به‌غیر از موتور، گیربکس و شیرآلات هیدرولیکی این جرثقیل، بالغ بر ۳۰ هزار قطعه و مجموعه دیگر در بخش های خودرو کشنده، شاسی، سیستم تعلیق، دکل‌های تلسکوپی، سیستم برقی هوشمند، کابین ها، جک های هیدرولیک و ... در داخل کشور و به‌دست متخصصان ما در شرکت صنعت اندیشه‌مدار طراحی و ساخته شده‌اند. جرثقیلی با این تناژ تا به‌حال در کشور تولید نشده بود و درواقع محصول ما اولین و تنها جرثقیل موبایل تلسکوپی ۵۵ تن ساخت ایران است »

سمایی درباره سایر ویژگی‌های اختصاصی جرثقیل ۵۵ تن، این‌گونه توضیح می‌دهد: «جرثقیل‌ها از دو بخش تشکیل می‌شوند: کشنده (خودرو) و عرشه؛ علاوه بر تناژ بالا، یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد جرثقیل تولیدی ما، این است که هر دو بخش کشنده و عرشه را بومی‌سازی کرده‌ایم و کاملا در داخل کشور تولید می‌شوند. با اطمینان می‌توانم بگویم برای اولین‌بار است که یک تولیدکننده داخلی موفق به ساخت بخش کشنده جرثقیل می‌شود؛ در مورد عرشه نیز تاکنون تولیدکننده‌ای توانایی ساخت عرشه با این ظرفیت را نداشته است.»

وی می‌افزاید: «متأسفانه در حال حاضر به‌دلیل تحریم‌های ناجوانمردانه‌ای که علیه کشورمان در جریان است، اکثر جرثقیل‌هایی که در داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، فرسوده هستند و متوسط طول عمر آن ها بسیار بالاست. در این وضعیت جرثقیل ۵۵ تنی که ما تولید می‌کنیم، تنها جرثقیل تازه‌ساز در کشور است.»

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها