مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: منظور افزایش سرعت در شناسایی بیماران مبتلا به کرونا، تا کنون 100 هزار رپید تست در میان مراکز زیر پوشش این دانشگاه توزیع شده است.
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: منظور افزایش سرعت در شناسایی بیماران مبتلا به کرونا، تا کنون 100 هزار رپید تست در میان مراکز زیر پوشش این دانشگاه توزیع شده است.
کد خبر: ۱۳۱۰۹۲۲

به گزارش جام جم آنلاین خراسان رضوی، دکتر محمد جعفر صادقی خاطر نشان کرد: از این تعداد 2 هزار تست به معاونت درمان تحویل داده شده و مابقی در میان مراکز خدمات جامع سلامت زیر پوشش توزیع شده است.

وی با بیان اینکه در یک هفته گذشته 16 هزار و 500 رپید تست در میان مراکز زیر پوشش توزیع شده است تصریح کرد: اگر تست رپید برای شناسایی افراد مبتلا به کرونا که داری علایم هستند قبل از روز پنجم پس از علامت دار شدن انجام شود دقت بیشتری دارد ولی پس از آن به شدت کاهش می یابد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در حال حاضر در کشور سه نوع تست برای تشخیص بیماری کرونا وجود دارد که از آن جمله تست مولکولی یا پی سی آر PCR، تست سرولوژیک و تست رپید آنتی ژن است، عنوان کرد: تست مولکولیPCR برای تشخیص قطعی بیماری استفاده می‌شود و تست سرولوژیک برای بررسی سطح آنتی بادی و ابتلای قبلی افراد استفاده می شود.

دکتر صادقی با بیان اینکه تست سرولوژیک مشخص می کند آیا فرد قبلا به ویروس کرونا مبتلا شده است یا نه؟ خاطر نشان کرد: تست سرولوژیک برای بررسی وضعیت سطح ابتلای جامعه به عفونت و انجام مطالعه به منظور تعیین الگوی بیماری در کشور و پیشگوئی شرایط آینده گسترش بیماری در جامعه استفاده می شود.

وی با بیان اینکه تست رپید در مقایسه  با پی سی ار،  ارزش تشخیصی کمتری دارد و برای تشخیص سریع بیماری استفاده می شود، عنوان کرد: اگر تست رپید برای شناسایی افراد مبتلا به کرونا که فاقد علامت هستند قبل از روز 5 تا 7 پس از تماس با بیمار مبتلا به کرونا  انجام شود دقت بیشتری دارد اما پس از آن به شدت افت می کند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه رپید تست زمانی انجام می شود که شیوع بیماری زیاد است و امکانات انجام تست (پی سی آر ) PCR پاسخگو نیست، اظهار کرد: در صورتی که نتیجه رپید تست در افراد دارای علامت کرونا منفی باشد باید دو روز دیگر تکرار شود، اگر باز هم منفی بود، انجام تست (پی سی آر ) PCR ضروری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها