وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با ظریف گفت که این کشور تلاش می‌کند واکسن «اسپوتنیک وی» را در ایران و به صورت مشترک با جمهوری اسلامی تولید کند.
کد خبر: ۱۳۱۰۷۰۲

به گزارش جام جم آنلاین، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه که در رأس هیأتی و در پاسخ به دعوت همتای ایرانی خود به تهران سفر کرده، امروز (سه‌شنبه) در محل وزارت امور خارجه با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌‌وگو کرد.

وزرای امور خارجه دو کشور در این دیدار در خصوص همکاری‌های متنوع دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی فیمابین که براساس تصمیمات رهبران دو کشور شکل گرفته، بحث و تبادل نظر کردند.

ظریف در این دیدار تأکید کرد که دو کشور دارای روابط راهبردی با یکدیگر هستند و روسیه همسایه‌ای مهم برای جمهوری اسلامی است که دارای روابط متنوع سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و راهبردی با جمهوری اسلامی ایران است.

در حوزه روابط دوجانبه، وزیر امور خارجه کشورمان از روسیه به خاطر تامین واکسن برای جمهوری اسلامی ایران تشکر و ابراز امیدواری کرد با توافق بین دو کشور تولید واکسن «اسپوتنیک وی» در ایران آغاز و امکان خرید میزان بیشتری واکسن از روسیه برای تامین نیازهای ایران فراهم شود.

همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و هسته‌ای از دیگر محورهای گفت‌وگوی وزرای امور خارجه ایران و روسیه بود.

همکاری‌ های ما در منطقه به نفع صلح و امنیت بوده

ظریف همکاری‌های ایران و روسیه در منطقه را در جهت جلوگیری و توقف خونریزی و در راستای مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری برشمرد و تصریح کرد: همکاری‌های ما در منطقه به نفع صلح و امنیت بوده و ما این همکاری‌ها را در قالب آستانه و سایر قالب‌ها ادامه خواهیم داد.

امنیت، همکاری و گفت‌وگو در خلیج فارس از دیگر موضوعاتی بود که دو وزیر درباره آن بحث و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: کشورهای منطقه خلیج فارس باید بتوانند مسائل را در قالب گفت‌وگو و مستقل از برجام حل و فصل کنند.

در این دیدار همچنین هماهنگی ایران و روسیه برای تقویت روند صلح و آرامش در افغانستان و خارج کردن این کشور از وضع کنونی مورد بحث و تبادل نظر دو وزیر امور خارجه قرار گرفت.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از موضع قوی روسیه درباره خرابکاری در نطنز ابراز خرسندی کرد و گفت: آمریکا باید بدون توقف در اجرای تعهداتش تمام تحریم‌ها را رفع کند و ایران پس از راستی‌آزمایی، اقدامات خودش را انجام خواهد داد. اما آمریکایی‌ها باید بدانند که نه تحریم و نه اقدام خرابکارانه ابزار مذاکراتی نخواهد بود و تنها وضعیت را برای آن‌ها دشوارتر خواهد کرد.

باید همه را دعوت کنیم که به اجرای سند برجام برگردند

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در این دیدار دیالوگ و گفت‌وگوی سیاسی بین دو کشور را منظم و پر محتوا خواند.

وزیر خارجه روسیه با تاکید بر افزایش همکاری‌ها در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا افزود: در زمینه مقابله با کرونا و تامین واکسن «اسپوتنیک وی» تلاش می‌کنیم واکسن در خاک ایران به صورت مشترک تولید شود.

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به گفت‌وگوهای جاری در وین اظهار داشت: باید همه را دعوت کنیم که به اجرای سند برجام برگردند.

سرگئی لاوروف اضافه کرد: روسیه ابتکاری برای امنیت جمعی با خلیج فارس ارائه کرده و این کشور به طور مدارم از این پیش فرض پیروی می‌کند که غلبه بر اختلافات انباشته شده در منطقه خلیج فارس فقط با گفت‌وگوی جامع و احترام متقابل و با در نظر گرفتن منافع و نگرانی‌های همه طرف‌ها ممکن است.

وی یاد آور شد: طرح ابتکار صلح هرمز که توسط تهران پیشنهاد شده نیز بر مبنای اصول مشابه بنا نهاده شده است.

لاوروف همچنین به همراه ظریف موافقتنامه تاسیس و چارچوب فعالیت مراکز فرهنگی ایران و روسیه را امضا کرد.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها