اسپریت پورتال، محصول شرکت دانش بنیان نیافام، با استفاده از هوش مصنوعی و بلاکچین، تولید محتوای خودکار و سامانه‌سازی را برای سازمان‌ها میسر کرده است

بلاکچین و هوش مصنوعی تحولی نوین در پورتال سازمانی

متخصصان شرکت دانش‌بنیان «هوش‌ کاوان فناوری نوین آیریک» می‌توانند با هوشمندسازی خانه‌ها موجب کاهش اتلاف انرژی و افزایش امنیت آنها شوند

هوشمندسازی آسان خانه‌ها با آیریک

تصور کنید شبی در منزل، همراه با خانواده در حال دیدن یک فیلم سینمایی بسیار هیجان‌انگیز هستید و ناگهان متوجه می‌شوید چراغ اتاق‎خوابتان روشن مانده است؛ از یک طرف دوست ندارید حتی برای لحظاتی چشم از فیلم بردارید و از طرف دیگر نمی‌خواهید با متوقف کردن پخش فیلم، حس و حالی که اهالی خانه در آن غرق شده‌اند را بر هم بزنید.
کد خبر: ۱۳۱۰۴۷۰

در چنین شرایطی فناوری می‌تواند گره‌گشا باشد؛ اگر در خانه هوشمند زندگی کنید، به‌راحتی می‌توانید با گوشی موبایل‌تان هر چراغی را که بخواهید خاموش یا روشن کنید! حتی اگر دوست نداشته باشید در همین حد هم وقت صرف کنید، کافی است از قبل تنظیمات مربوط به نور و روشنایی را انجام داده باشید تا وقتی که کسی در اتاق حضور ندارد، سامانه هوشمند به‌طور خودکار چراغ آن اتاق را خاموش کند.

امروزه مبحث هوشمندسازی با استفاده از اینترنت اشیاء، از پرطرفدارترین حوزه‌های فناوری است. در همین راستا شرکت «هوش‌کاوان فناوری نوین آیریک» (که در این گزارش نام آن را به‌اختصار «آیریک» ذکر خواهیم کرد)، با تمرکز بر هوشمندسازی خانه‌ها\وارد عرصه شده است.

هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت آیریک، داستان شکل‌گیری آن را این‌گونه روایت می‌کند: «وقتی من و چند نفر از دوستانم در رشته الکترونیک تحصیل می‌کردیم، در مصاحبه‌ها یا گفت‌وگوهایی که با برخی از اهالی فن داشتیم، درباره حوزه‌هایی از صنعت که به‌شدت نیازمند هوشمندسازی بودند بسیار می‌شنیدیم. همین عامل باعث شد کم‌کم به‌سمت هوشمندسازی سوق پیدا کنیم؛ برای مثال صاحب یک مرغداری می‌گفت به‌دلیل نداشتن تجهیزات اندازه‌گیری هوشمند در سالن مرغداری‌اش، یک خطای انسانی ساده از جانب یکی از کارگران منجر به تلف شدن حدود ۳۰هزار جوجه شده است. ما در این زمینه وارد عمل شدیم و با اجرای یک سیستم هوشمند مناسب توانستیم تلفات عمده آن مرغداری را تقریبا به نزدیک صفر برسانیم.»

مصطفی سپهریان در ادامه می‌گوید: «ما فعالیت خودمان را از سال ۹۱ در مرحله تحقیقاتی شروع کردیم و حتی نمونه‌های اولیه‌ای را هم ساختیم و فروختیم؛ اما پنج سال زمان برد تا شرکت آیریک را به‌طور رسمی تأسیس کردیم. در همان سال ۹۶ موفق شدیم گواهی دانش‌بنیانی را از معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست‌جمهوری دریافت کنیم.»

وی می‌افزاید: «تمرکز اصلی شرکت آیریک بر هوشمندسازی خانه‌ها قرار دارد و در این حوزه خدمات گوناگونی را ارائه می‌دهیم؛ در همین راستا سعی کرده‌ایم محصولاتی را تولید کنیم که متناسب با شرایط بومی کشورمان باشد، قیمت مقرون به‌صرفه‌ای داشته باشد و همچنین از کیفیت بالایی در حد رقابت با محصولات خوب خارجی برخوردار باشد.»

مزایای رقابتی «آیریک»

مدیرعامل گروه آیریک در خصوص ویژگی‌هایی که باعث می‌شوند مشتریان به سمت استفاده از محصولات این مجموعه دانش‌بنیان اشتیاق پیدا کنند و در واقع آیریک را نسبت به رقبایش جذاب‌تر می‌کند، به جام‌جم می‌گوید: «یکی از این موارد تیم فنی قدرتمندی است که ما در مجموعه آیریک داریم. این ویژگی به ما اجازه می‌دهد گستره خدمات وسیع‌تری داشته باشیم و با انعطاف‌پذیری بالایی که به‌واسطه همین تیم فنی به‌دست آورده‌ایم، برای حل مشکلات مشتریان در حوزه‌های بسیار متنوعی وارد شویم و ایده‌های جدیدی را پیاده‌سازی کنیم.»

سپهریان در ادامه می‌گوید: «از طرف دیگر ما تلاش کرده‌ایم با تأکید بر علم، در قسمت‌های مختلف مجموعه‌مان، از بخش فنی گرفته تا بخش بازاریابی و فروش و حتی بخش مدیریت، از یک‌سری ایده‌ها و مفاهیم علمی مانند تولید بدون کارخانه، برون‌سپاری، تحویل در لحظه و ... استفاده کنیم تا با وجود حفظ کیفیت بالای محصولات، قیمت تمام‌شده آنها را تا حد ممکن کاهش دهیم. به‌عنوان مثال برای بخشی از فرآیند تولیدمان، به‌جای اینکه خودمان فضای کارگاهی ایجاد کنیم و ماشین‌آلات مورد نیاز آن را بخریم و نصب کنیم یا حتی اپراتورهایی را برای آن بخش جذب کنیم، ترجیح داده‌ایم از ظرفیت‌های خالی‌مانده کارگاه‌های تولیدی و همکارانی که در زمینه‌های مشابه در حوزه الکترونیک فعالیت می‌کنند، استفاده کنیم. مثلا ما تولید بردهای الکترونیکی در تعداد بالا را خودمان در مجموعه آیریک انجام نمی‌دهیم و آن را برون‌سپاری کرده‌ایم؛ به این صورت توانسته‌ایم هم برای این دسته از کارگاه‌های همکارمان سودآوری داشته باشیم و ظرفیت تولید خالی مانده آنها را فعال کنیم و هم بخشی از هزینه‌های خودمان را کاهش دهیم.»

این کارآفرین در ادامه ضمن تأکید بر کیفیت به‌عنوان یکی از شاخص‌ترین برتری‌های شرکت آیریک بر رقبایش، خاطرنشان می‌کند: «خدمات پشتیبانی در حوزه کاری ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ ما در آیریک سعی کرده‌ایم در قالب پشتیبانی ۲۴ ساعته و همچنین ارائه گارانتی تعویض، برای مشتریان‌مان آرامش خاطر به‌وجود بیاوریم. به این ترتیب بیشتر مشتریان ما کسانی هستند که مدت طولانی از خدمات ما بهره‌گیری می‌کنند، زیرا ما همواره تلاش می‌کنیم تجربه خوبی از همکاری را برایشان رقم بزنیم.»

مدیرعامل آیریک در پایان می‌گوید: «ما در چشم‌اندازی که برای شرکت در نظر گرفته‌ایم قصد داریم با تولید ادوات خاص برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها و همچنین در بخش صنعتی، نقش به‌سزایی در این راه داشته باشیم؛ اما شاید مهم‌ترین هدف ما برای آینده شرکت آیریک را بتوان حضور قدرتمند در بازارهای منطقه و حتی جهان دانست. در همین راستا یکی دیگر از مزایای رقابتی ما نسبت به سایر شرکت‌هایی که در زمینه مشابه فعال هستند، سازگاری با برخی پروتکل‌ها و استانداردهای محصولات خارجی است. به‌عنوان نمونه یک‌سری از محصولاتی که در حوزه هوشمندسازی خانه‌ها در کشورمان رایج هستند را چین یا ترکیه تولید می‌کنند. ما سعی کرده‌ایم با افزودن پروتکل‌های این دسته از محصولات وارداتی به سیستم خودمان، امکان اتصال محصولات‌مان با آنها را ایجاد کنیم. این کار باعث خواهد شد در آینده بتوانیم آسان‌تر وارد رقابت در سطح منطقه شویم.»

هوشمندسازی آسان خانه‌ها با آیریک

چرا خانه‌ها هوشمند می‌شوند؟

بهینه‌سازی مصرف سوخت: اطلاعات محیطی جمع‌آوری شده با استفاده از حسگرهای مختلف، به‌طور پیوسته از طریق سیستم هوشمند پایش می‌شوند. دماسنج‌ها، تایمرها و ترموستات‌ها، ادواتی هستند که در این زمینه بیشترین کاربرد را دارند. برای مثال تنظیم دمای هر یک از اتاق‌های خانه بر روی یک درجه حرارت مشخص، از مواردی است که باعث کاهش اتلاف انرژی در ساختمان می‌شود.

بهبود امنیت خانه: در این شاخه از خدمات هوشمندسازی منزل، دوربین‌های مداربسته و سایر ابزارهای امنیتی از طریق اینترنت به‌هم متصل شده و با سیستم هوشمند مرکزی مدیریت می‌شود. در این بخش نیز حسگرها از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند، به‌طوری که می‌توانند انتشار گاز، آتش‌سوزی و سرقت را تشخیص دهند. سپس سیستم هوشمند به‌طور خودکار، صاحب‌خانه و سازمان‌های امدادرسانی را مطلع می‌کند. درواقع در چنین شرایطی سیستم هوشمند، همزمان به مالک خانه و سازمان‌های فوریت اجتماعی مانند اورژانس، آتش‌نشانی و پلیس اعلام خطر کرده و علاوه بر آن، با ایجاد سروصدا همسایگان را نیز از بروز حادثه مطلع می‌کند.

تأمین آسایش ساکنان خانه: انجام سازوکارهایی که در نهایت منجر به ایجاد آرامش در اهالی خانه می‌شود و امنیت خاطر آنها را فراهم می‌کند، در این دسته قرار می‌گیرد. درواقع همان ثابت نگه‌داشتن دمای خانه یا تشخیص بروز حوادث امنیتی مانندگازگرفتی یا سرقت، از مواردی است که آسایش خانواده را هم تأمین می‌کنند و می‌توانند در این بخش نیز دسته‌بندی شوند.

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها