ارزان ‌قیمت‌ترین کارت‌ های گرافیک گیمینگ امسال

سالِ خوشِ گیمرها

کارت‌ گرافیک یکی از اصلی‌ترین قطعات کامپیوترهای مدرن و قلب تپنده سیستم‌های مخصوص گیمینگ به‌‌شمار‌می‌‌رود. به‌همین دلیل هم شرکت‌های سازنده برای تصاحب سهم بیشتری از این بازار همیشه پرمشتری و شلوغ، همواره مشغول نوآوری و ارائه محصولات جدید با قابلیت‌های بیشتر و قیمت بهتر هستند.
کارت‌ گرافیک یکی از اصلی‌ترین قطعات کامپیوترهای مدرن و قلب تپنده سیستم‌های مخصوص گیمینگ به‌‌شمار‌می‌‌رود. به‌همین دلیل هم شرکت‌های سازنده برای تصاحب سهم بیشتری از این بازار همیشه پرمشتری و شلوغ، همواره مشغول نوآوری و ارائه محصولات جدید با قابلیت‌های بیشتر و قیمت بهتر هستند.
کد خبر: ۱۳۱۰۳۶۷

 اما سال گذشته به‌لطف جهش‌های ایجاد شده در فناوری و بلوغ هوش مصنوعی شاهد انقلابی در زمینه عملکرد و هزینه تمام شده کارت‌ های گرافیکی سطح‌ بالا بودیم.

درنتیجه مدل‌های پایه پردازنده‌های گرافیکی نسل جدید می‌توانند عملکردی تقریبا مشابه کارت‌های فوق‌حرفه‌ای پارسال ارائه دهند.

برای این که ایده بهتری از این تحول و توانایی‌ها و ویژگی‌های کارت‌های نسل جدید داشته باشید، تصمیم گرفتیم دو محصول مشابه شرکت‌های Nvidia و AMD یعنی RTX ۳۰۶۰ Ti و RX ۵۷۰۰ XT را با هم مقایسه کنیم.

این دو کارت گرافیکی که اولی محصول امسال و دیگری متعلق به یک نسل قبل است، ۴۰۰ دلار قیمت دارند و از ارزان‌قیمت‌ترین کارت‌های گرافیکی فعلی گیمینگ بازار جهانی هستند.

اختلاف نسل‌ها

شرکت Nvidia در سال گذشته برای رقابت با خانواده محصولات سری ۶۰۰۰ شرکت AMD، کارت جدید
RTX ۳۰۶۰ Ti را به بازار عرضه کرد.

این کارت گرافیکی که از تمام نوآوری‌های اخیر این شرکت از جمله معماری Ampere بهره می‌برد، تنها پردازنده نسل جدیدی است که می‌توانید با قیمت کمتر از ۴۰۰ دلار در بازار پیدا کنید.

هرچند نزدیک‌ترین رقیب این محصول از نظر فناوری و توانایی‌ها RTX ۶۷۰۰ XT است، اما حدود ۸۰دلار گران‌تر است و مزیت خاصی هم نسبت به محصول Nvidia ندارد و حتی در بسیاری از سنجه‌ها ضعیف‌تر است.

در نتیجه گزینه منطقی بعدی از نظر ارزش خرید، مدل قدیمی‌تر اما کماکان توانای RTX ۵۷۰۰ XT خواهد بود البته این محصول از فناوری یک نسل قبل برخوردار است و مقایسه مستقیم آن با ۳۰۶۰ Ti خیلی درست نیست، اما به‌خوبی نشان‌دهنده اختلاف عملکرد نسل جدید کارت‌های گرافیکی با مدل‌های قبلی و ارزش خرید بسیار بالاتر آنهاست. برای یک مقایسه کوتاه، برخی از مهم‌ترین خصوصیات فنی این دو محصول را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

مقایسه فنی

هرچند ۵۷۰۰ TX حدود ۳۶ درصد کوچک‌تر از ۳۰۶۰ Ti است، نزدیک به ۴۰ درصد ترانزیستورهای کمتری هم دارد که نشان می‌دهد این برتری تنها برای جا کردن آن در کیس‌های شلوغ به‌درد می‌خورد. همچنین با وجود یک نسل اختلاف، سرعت و پهنای باند حافظه VRAM هر دو محصول یکسان است.

کارت AMD رقیب خود را از نظر خصوصیاتی مثل تعداد واحد‌های پردازش بافت تصویر یا مقدار ترافلاپ پردازش نظری پشت سر می‌گذارد، اما تقریبا در تمام سنجه‌های دیگر از حریف جوان‌تر خود عقب می‌ماند.

به‌خصوص که این اعداد بیشتر نظری هستند و در عمل مسائلی مثل افزایش دما و محدودیت‌های دیگر باعث می‌شوند عملکرد کارت گرافیکی AMD در شرایط عملی خیلی نزدیک به آنچه در آزمایش‌ها دیده می‌شوند، نباشد.

از طرف دیگر، محصول Nvidia از معماری جدید Ampere، ۳۲هسته پردازش بازتابش نور نسل دوم، ۱۵۲ هسته پردازشی نسل سوم هوش مصنوعی و پردازنده‌های مرکب برای پخش تصویر استفاده می‌کند که خروجی آن را دو برابر کرده است.

این فناوری‌های اختصاصی Nvidia که تنها در محصولات این شرکت یافت می‌شوند، باعث می‌شود عملکرد این کارت گرافیکی در مواردی مثل کیفیت افکت‌های نوری و بازتابش سطوح، با داشتن پردازنده‌ای کندتر و حافظه گرافیکی یکسان عملکردی بسیار بهتر داشته باشد.

همچنین این کارت از فناوری بهبود تصویر به‌کمک یادگیری عمیق (DLSS) هم بهره می‌برد که در عناوین پشتیبانی شده تا ۵۰ درصد بهبود عملکرد گرافیکی بدون هیچ دستکاری یا هزینه اضافی را برای کاربران به‌ ارمغان خواهد آورد. به‌علاوه این کارت گرافیکی نه‌تنها قیمت بهتری دارد، درکنار مصرف انرژی پایین‌تر گرمای کمتری هم ایجاد می‌کند که در درازمدت هم به دوام و صرفه اقتصادی آن کمک می‌کند.

کلام آخر

البته RX ۵۷۰۰ TX کماکان کارت گرافیکی قدرتمندی است (و اگر توانستید در بازار فعلی آن را با قیمتی معقول پیدا کنید، در خریدش شک نکنید)، اما نیازی به‌ توضیح نیست که در شرایط مشابه باید کدام‌یک را انتخاب کنید: همان‌طور که می‌شد حدس زد، RTX ۳۰۶۰ Ti رقیب قدیمی‌تر خود را به‌راحتی در تمام سنجه‌ها غیر از چند مورد انگشت‌شمار و نه‌چندان تاثیرگذار با فاصله‌ای زیاد شکست می‌دهد. این محصول می‌تواند حتی در عنوان‌های بسیار سنگین و با تنظیمات حداکثری هم عملکردی قابل‌‌قبول از خود نشان دهد و با وضوح تصویر ۱۴۴۰p حداقل ۶۰ فریم‌ بر‌ثانیه نمایش دهد.

همچنین پردازنده‌های CUDA این کارت گرافیکی و قابلیت‌هایی مثل داشتن هسته‌های اختصاصی پردازشی هوش ‌مصنوعی باعث می‌شوند کارهای دیگری مثل مدل‌سازی سه‌بعدی یا فناوری‌های مرتبط با پردازش‌های هوش مصنوعی را هم بهتر بتوانید با آن انجام دهید.

از طرف دیگر، کارت گرافیکی RX ۵۷۰۰ TX کماکان قادر به اجرای بازی‌ها با وضوح تصویر ۱۴۴۰pاست، اما هیچ یک از فناوری‌های جدید Nvidia و حتی قابلیت چندمنظورگی آن را ندارد. همچنین علاوه بر مشکلات عملکردی، بالارفتن دما و سروصدای زیاد فن در بارهای کاری بالا، در بالاترین سطح عملکرد هم تجربه مشابهی از نظر بصری برای کاربر فراهم نمی‌کند.

با توجه به اختلاف چشمگیر این کارت گرافیکی با مدل‌های جدیدتر، قیمت ۴۰۰دلاری آن به‌هیچ وجه توجیه‌پذیر نیست. کارت گرافیکی RTX ۳۰۶۰ Ti نشان‌دهنده انقلابی است که Nvidia در صنعت کارت‌های گرافیکی ایجاد کرده و با ترکیب عملکرد خارق‌العاده، مصرف پایین انرژی، قابلیت‌های کاربردی مثل بهبود کیفیت تصویر با هوش مصنوعی و قیمت باورنکردنی رقابت را بسیار دشوار کرده است. تنها مشکل فعلی Nvidia، نبود ظرفیت کافی تولید برای پاسخگویی به نیاز بازار است، مشکلی که می‌تواند درصورت ادامه‌دار شدن، تمام این ویژگی‌های مثبت را زیر سؤال ببرد.

صدف جمشیدی - روزنامه نگار فناوری / ضمیمه کلیک روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها