jamejamonline
نشان ایرانی عمومی کد خبر: ۱۳۰۹۸۰۳   ۱۸ فروردين ۱۴۰۰  |  ۱۴:۵۱

شرکت «بستر تجارت الکترونیک اسپاد» با ارائه پلتفرم «دکوراچی» می‌خواهد حوزه فروش مبلمان و ارائه خدمات دکوراسیون داخلی را متحول کند

دکور خانه را با دکوراچی بچین!

چقدر به فضای داخلی، دکوراسیون و مبلمان اهمیت می‌دهید؟ شما هم جزو آنهایی هستید که به هماهنگی فضا و لوازم منزل دقت زیادی می‌کنند؟ تناسب بین رنگ و مدل اثاثیه خانه و چیدمان آنها تا چه حد برایتان مهم است؟ اگر پاسختان به این قبیل پرسش‌ها به‌گونه‌ای است که نشان‌دهنده علاقه و دقت شما به دکوراسیون داخلی و مبلمان منزل یا محل کارتان است، حتما به «دکوراچی» سر بزنید.

دکور خانه را با دکوراچی بچین!

موسس و مدیرعامل شرکت «بستر تجارت الکترونیک اسپاد» (که در ادامه آن را به اختصار «اسپاد» ذکر خواهیم کرد) درباره داستان راه‌اندازی پلتفرم «دکوراچی» به جام‌جم می‌گوید: «در فاصله سال‌های ۸۴ تا ۸۶ تولیداتی در زمینه دکوراسیون داخلی داشتم. ولی متاسفانه در فروش محصولاتم چندان موفق نبودم. البته همزمان در صنعت هم کار می‌کردم، اما سرانجام فشارهای اقتصادی ناشی از آن شکست‌ها مرا مجبور به ترک وطن کرد. در خارج از کشور با انجام چند پروژه توانستم مقداری پس‌انداز کنم و بنا به دلایلی مجددا به ایران بازگشتم. با توجه به علاقه‌ای که همیشه به دکوراسیون داخلی داشتم، این‌بار هم سعی کردم محصولی را در همین زمینه تولید کنم. اما باز هم سرنوشت مرا در آستانه شکست قرار داد؛ اما این‌بار تصمیم گرفتم شکست نخورم و دست به کاری زدم که نتیجه آن تولد پلتفرمی به‌نام دکوراچی شد.»

حامد دلجو در ادامه می‌گوید: «ما کسب‌وکار فروش اینترنتی دکوراسیون داخلی را از سال ۹۵ آغاز کردیم. ولی رونمایی از مفهوم دکوراچی در سال ۹۹ صورت گرفت. هدف از راه‌اندازی آن ایجاد بستری برای متحدکردن تولیدکنندگان ایرانی و قدرتمندکردن آنها برای حضور در عرصه‌های بین‌المللی و بازارهای جهانی بوده است. ما در شروع کارمان چشم‌انداز ده ساله‌ای را تا انتهای سال ۱۴۰۴ ترسیم کردیم و مطابق با این برنامه‌ریزی امیدواریم بتوانیم قدم‌به‌قدم، مجموعه امکاناتی را برای انبوهی از کارگاه‌های تولیدی، دکوراتورها و همچنین مشتریان این‌گونه محصولات و خدمات به‌وجود بیاوریم.»

کمک به کاهش هزینه‌های بازاریابی

مدیرعامل شرکت اسپاد در خصوص ویژگی‌های پلتفرم دکوراچی در بازاریابی و نقش حمایتی آن برای صنعت دکوراسیون داخلی می‌گوید: «برای ورود به بازارهای بین‌المللی موانع بزرگی مانند اعتمادسازی، نقل‌وانتقال پول، بحث لجستیک و ... وجود دار‌د که باعث می‌شود هیچ تولیدکننده خردی ،توانایی نفوذ به عرصه جهانی را نداشته باشد. حتی در بازار داخلی نیز برای شناساندن یک کسب‌وکار، باید بتوان در نمایشگاه‌های مختلف حاضر شد یا هزینه‌های هنگفتی را به بخش تبلیغات اختصاص داد؛ شرایطی که بسیاری از تأمین‌کنندگان حوزه دکوراسیون از پس آن برنمی‌آیند و می‌توان گفت فقط تولیدکننده هستند. در چنین اوضاعی، پلتفرم دکوراچی با هدف کاهش یا حتی به صفر رساندن هزینه‌های بازاریابی برای این دست از تأمین‌کنندگان وارد عمل شده است تا آنها بتوانند تنها با تولید محصول باکیفیت و ارائه آن با قیمت مناسب، سهمی از بازار را به خودشان اختصاص دهند.»

دلجو در ادامه ضمن اشاره به ناهماهنگی ذاتی میان صنعت دکوراسیون داخلی و خرید غیرحضوری، خاطرنشان می‌کند: «طبق آمارهای جهانی، توفیق فروش محصولات دکوراسیون داخلی و مبلمان به‌صورت اینترنتی بسیار کم است. البته با توجه به عادت‌های خرید، این آمارها اصلا غیرمنتظره به‌نظر نمی‌رسد؛ برای مثال بسیاری از خریداران برای انتخاب یک مبل، حتما باید آن را از نزدیک ببینند، لمسش کنند و ضمن بررسی جنس آن رویش بنشینند تا از راحتی آن مطمئن شوند و ... اینها دلایلی هستند که باعث می‌شود خرید غیرحضوری به شیوه‌ای ناکارامد برای حوزه مبلمان خانگی تبدیل شود. شرایط در حوزه دکوراسیون نیز به‌همین شکل است و در مراحلی مانند توصیه‌کردن یا نصب لوازم، همواره به حضور افراد متخصص نیاز خواهد بود که این امر با فلسفه خرید اینترنتی مغایرت دارد. بنابراین ما در دکوراچی معتقدیم فروشگاه‌های دکوراسیون داخلی و مبلمان نه‌تنها قابل حذف شدن نیستند، بلکه نقش بسیار پررنگی در این صنعت ایفا می‌کنند. درواقع ما فروشگاه‌ها را قلب تپنده کسب‌وکارمان می‌دانیم و به روش‌هایی مانند فراهم‌کردن منابع و محصولات با قیمت رقابتی، تأمین امکانات و تجهیزات باکیفیت مناسب و حتی مشتری‌یابی، همواره از آنها حمایت خواهیم کرد.»

چشم‌انداز «دکوراچی»

دلجو درباره اهداف بلندمدتی که برای مجموعه اسپاد در نظر گرفته شده است می‌گوید: «به‌شرطی که بتوانیم در حوزه دکوراسیون داخلی و مبلمان به اهدافمان برسیم، می‌توان گفت هدف نهایی شرکت ما اجرای همین مدل از کسب‌وکار پلتفرمی برای صنایعی مانند فرش، کشاورزی، دارو، لوازم یدکی خودرو و ... خواهد بود. اینها حوزه‌هایی هستند که از ظرفیت بسیار بالایی در کشورمان برخوردارند، بهای تمام شده پایینی دارند، حجم اشتغال در آنها بالاست، انرژی ارزان است و بازارهای جهانی هم تشنه آنها هستند و فقط کافی است در بستری نظام‌مند به عرصه بین‌المللی وارد شوند.»

وی می‌افزاید: «برای درک بهتر این موضوع می‌توانید شرکت «ایکیا» (IKEA) را به‌عنوان غول تجهیزات دکوراسیون و مبلمان منزل در نظر بگیرید؛ این شرکت ۲۱۱ هزار نیروی انسانی دارد، حدود ۳۴۰ فروشگاه اختصاصی در سراسر جهان دارد و فروش سالانه آن ۴۵ میلیارد دلار است. حالا این اعداد را با صنعت دکوراسیون داخلی و مبلمان کشورمان مقایسه کنید؛ ما در ایران یک میلیون نفر شاغل در این حوزه داریم، ۲۲‌شهرک صنعتی تخصصی با سرمایه‌گذاری عظیم در این صنعت داریم و حجم فروش داخلی سالانه ما فقط دو میلیارد دلار است! این آمار و ارقام به‌شکلی مشابه در دیگر صنایع ما نیز تکرار می‌شوند و می‌توان گفت ظرفیت‌های بالقوه بسیار زیادی در کشورمان وجود دارد.»

برتری «دکوراچی» در مقایسه با رقبا

موسس شرکت اسپاد در خصوص عواملی که باعث برتری دکوراچی نسبت به رقبایش هستند می‌گوید: «رقیبان ما به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ بخش اول رقبای سنتی ما هستند که فروشگاه لوازم خانه و دکوراسیون داخلی دارند و بخش دیگر را رقبای مدرن تشکیل می‌دهند که سایت فروش مبلمان و تجهیزات دکوراسیون دارند و فقط به‌صورت مجازی فعالیت می‌کنند. تفاوت اصلی ما با سایت‌های فروش دکوراسیون داخلی این است که آنها فروشگاه فیزیکی ندارند و همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، وجود فروشگاه، امری حیاتی در صنعت دکوراسیون داخلی و مبلمان منزل محسوب می‌شود.»

دلجو در ادامه می‌گوید: «مزیت ما نسبت به رقبای سنتی‌مان این است که آنها شبکه فروش گسترده‌ای ندارند؛ این درحالی است که با وجود زمان کوتاهی که از راه‌اندازی پلتفرم دکوراچی می‌گذرد، تا کنون ۷۶ کارگاه تولیدی به شبکه ما پیوسته‌اند، حدود ۱۷۰۰ فروشگاه دکوراسیون داخلی حداقل یک‌بار از خدمات ما استفاده کرده‌اند، تقریبا ۳۶۰ فروشگاه به‌صورت ماهانه از ما خدمات دریافت می‌کنند و همچنین در مجموعه خودمان هم در زمستانی که گذشت چهار فروشگاه تخصصی در زمینه لوازم دکوراسیون داخلی و مبلمان خانگی را افتتاح کردیم و در حال حاضر ۵۰ گروه محصول را تحت پوشش قرار داده‌ایم. البته طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌ایم، در بهار امسال تعداد این فروشگاه‌ها را به ۱۵ می‌رسانیم و امیدواریم تا پایان سال جاری بتوانیم ۵۰ فروشگاه اختصاصی در سراسر کشور داشته باشیم که زیربنای تقریبی هریک از آنها ۱۵۰ مترمربع خواهد بود. همچنین تا پایان سال، حدود ۱۰۰ گروه محصول را در سبد فروش‌مان قرار خواهیم داد.»

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم 

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

نیازمندی ها