این نان خوشمزه را می‌توان در خانه و در فر آشپزخانه نیز تهیه کرد و از طعم و مزه دلچسب آن لذت برد.

طرز تهیه نان بربری خانگی

استان مازندران به برکت داشتن خاک و آب مناسب یکی از باکیفیت‌ترین گندم‌ها را تولید می‌کند اما درخصوص آرد توزیعی در نانوایی‌های استان، همواره نگرانی‌هایی وجود دارد و بارها گفته شده ریشه بیماری‌های خطرناک گوارشی را باید در نان جُست‌.
کد خبر: ۱۳۰۸۷۷۴

به  گزارش جام جم آنلاین مازندران برابر ادعای اداره جهاد کشاورزی مازندران، این استان یکی از بهترین و مرغوب‌ترین گندم‌ها را در قیاس با سایر استان‌های کشور تولید می‌کند. برابر این ادعا اقلیم مازندران اقلام کشاورزی و باغی زیادی را با دستان پرتوان کشاورزان تولید می‌کند که غالباً مرغوب و صادراتی هستند و گندم تولیدی استان در مقایسه با سایر انواع خود که در دیگر استان‌ها تولید می‌شوند، از کیفیت بالایی برخوردار است.

 

اماسوال افکار عمومی این است که اگر مازندران، گندم مرغوبی تولید می‌کند چرا  آردی که در این استان تولید می‌شود نامرغوب با درصد رطوبت بالا و سبوس پایین است و آنچه برای پخت قوت غالب به نانوایی‌ها می‌رسد به شهادت برخی گزارش‌ها، مرغوب نیست و برابر هشداری که مدیرکل سابق دانشگاه علوم پزشکی مازندران داد می‌تواند موجب سرطان دستگاه گوارش شود. در اینجا باید از مسئولان غلّه پرسید آیا ادعای جهاد کشاورزی مازندران در خصوص کیفیت گندم تولیدی مازندران، درست است؟ اگر درست است چرا به‌رغم تولید گندم با کیفیت در مزارع مازندران، حال آرد استان خوب نیست؟

 

 استان مازندران به برکت داشتن خاک و آب مناسب یکی از باکیفیت‌ترین گندم‌ها را تولید می‌کند اما درخصوص آرد توزیعی در نانوایی‌های استان، همواره نگرانی‌هایی وجود دارد و بارها گفته شده ریشه بیماری‌های خطرناک گوارشی را باید در نان جُست‌.

محمدی از شهروندانی که نان بربری استفاده می‌کند در این زمینه گفت: در گذشته نانی که خریداری می‌کردیم تا چند روز ماندگاری داشت و قابل استفاده بود اما امروزه نان پس از یک روز خشک و بیات می‌شود و تنها به درد مصرف غیرانسانی دارد و من فکر می‌کنم مشکل به آرد برمی‌گردد چون شکل و شیوه پخت نانواها که نسبت به گذشته تغییر چندانی نداشته است و به همان سبک و سیاق است. 

در گزارشی با مدیران اداره‌کل غله استان و رییس صنف نانوایان ساری دلیل نگرانی‌ها در خصوص آردی که در نانوایی‌های مازندران توزیع می‌شود و کیفیت نان را جویا می‌شویم.

*غله مسئول کیفیت آرد است

 عضو کارگروه آرد و نان استان و رییس صنف نانوایان و شالی‌کوبی‌داران شهرستان ساری مشکل را متوجه اداره‌کل غله دانست و گفت: شخص مدیرکل غله استان مازندران در این بخش مسئولیت دارد و باید پاسخگو باشد.

 علی اصغر محمودی صاحبی تأکید کرد:  اداره‌کل غله استان مازندران وظیفه نظارت بر کارخانجات آرد و تحویل آرد سالم به خبازی‌ها را دارد و هرگونه کوتاهی در این بخش متوجه مدیرکل غله است و در صورت بروز مشکل، هم باید به مردم و هم به اتحادیه آرد و نان در خصوص ضرورت تحویل آرد سالم، توضیح دهد.

وی همچنین گفت: موضوع کیفیت پایین آرد را بارها در کارگروه طرح کردم و هشدار دادم اما مدیران این بخش، توجهی به هشدارهای دلسوزانه ما ندارند.

*سال 99 میزان موجودی گندم و کیفیت آرد استان بسیار مناسب بود

محمود کاظمی‌نژاد معاون بازرگانی اداره کل غله و خدمات بازرگانی مازندران ضمن تأیید کیفیت گندم تولیدی مازندران به‌عنوان یکی از  گندم‌های داخلی مرغوب گفت: باید توضیح بدهم که مصرف سالانه گندم استان مازندران حدود 430 هزار تن است که تنها رقمی حدود 15 تا 20 درصد یعنی 60 تا 80 هزار تُن آن را در زمان خرید تضمینی از کشاورزان زحمتکش مازندرانی  تحویل می‌گیریم و الباقی مصرف استان، از  سایر استان‌ها از جمله گلستان، خوزستان و برخی استان‌های غربی تامین می‌گردد.

وی افزود: در سال‌گذشته با توجه به برنامه‌ریزی‎ های شرکت بازرگانی دولتی ایران، بخشی قابل توجه‌ای از نیاز استان از محل گندم وارداتی به‌خصوص از طریق بنادر استان و از مبدأ کشورهای روسیه و قزاقستان تامین شده است، البته موضوع اختلاط صحیح گندم بسیار مهم بوده و پیگیری می‌کنیم در سیلوی شهید میرزاپور نکا و کارخانجات  آرد این مهم انجام شود.

کاظمی‌نژاد همچنین در خصوص کیفیت آرد مازندران افزود: با اطمینان می‌گویم با توجه به کیفیت گندم موجود در استان (از نظر میزان گلوتن)، قاعدتاً باید کیفیت آرد استان بسیار مناسب باشد، از این رو در شرایط فعلی ادعای کیفیت پایین گندم و آرد از نظر کارشناسی به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست و در واقع باید شاهد نان با کیفیت بالا در استان باشیم که گزارش ارزیابی پژوهشکده غلات شرکت بازرگانی دولتی ایران که به‌صورت مستمر کیفیت آرد و نان استان‌ها را پایش و ارزیابی می‌کند، نیزاین ادعا را تایید می‌کند؛ گفتنی است در این ارزیابی‌ها استان مازندران همواره از نظر کیفیت آرد و نان جز ۵ استان برتر کشور بوده و مستندات آن هم قابل ارائه است.

معاون بازرگانی اداره‌کل غله مازندران همچنین گفت:  نان بربری بیشتر از سایر انواع نان در  استان‌های مازندران، گیلان و گلستان پخت می‌شود. در دیگر استان‌ها نان‌هایی چون لواش، سنگک و تافتون از فراوانی بیشتری برخوردارند که به‌علت تخت بودن و برخی مسائل فنی به  آردی با گلوتن پایین‌تری نیاز دارند، اما همانطور که گفته شد نان بربری به آرد با گلوتن بالا نیاز دارد که خوشبختانه در سال‌جاری از نظر در اختیار داشتن گندم و آرد با گلوتن بالا در شرایط بسیار خوبی قرار داشته ایم و اگر از نانوایان زحمتکش استان هم سوال نمایید قطعا این موارد را تایید خواهند کرد و در صورتی که هر کدام از نانوایان خدوم استان هم به کیفیت آرد اعتراض داشته باشد در اسرع وقت رسیدگی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: بر اساس دستور العمل  کشوری و تاکید مصوبه کارگروه گندم و آرد و نان استان نوع آرد تحویلی( از نظر درصد سبوس‌گیری) به واحد‌های نانوایی، به نوع نان بستگی دارد یعنی به نانوایی‌های با پخت بربری و فانتزی، آردی که  ۱۸ درصد سبوس‌گیری شده و به  نانوایی‌های لواش و تافتون آردی که 15 درصد سبوس‌گیری‌ شده تحویل داده  می‌شود. البته در جلسات کمیته کارشناسی کارگروه آرد و نان استان مباحث کارشناسی در خصوص کاهش بیشتر درصد سبوس‌گیری مطرح و موضوع درحال بررسی می‌باشد.

کاظمی‌نژاد همچنین گفت: در سال‌های گذشته آردی که به واحدهای بربری تحویل می‌شد دارای درصد سبوس‌گیری بیشتری و اصطلاحاً سفیدتر بود اما در چند سال اخیر همانگونه که گفته شد با پیگیری اعضای کارگروه آرد و نان استان به‌خصوص استانداری مازندران، اداره‌کل غله، دانشگاه علوم پزشکی استان و سایر اعضای کارگروه، نان بربری، تیره‌تر شد و دلیل این امر این است که حداکثر سبوس‌گیری آرد، برای نان بربری ۱۸ درصد تعیین شد. رعایت این موضوع از طرف کارخانجات آرد ، از سوی همکاران دانشگاه علوم پزشکی و واحد کنترل کیفی اداره کل غله به شدت نظارت و کنترل می شود و اتفاقا در ماه جاری با چند کارخانه آردی که این موضوع را رعایت نکردند برخورد شد.

وی در پایان اعلام کرد با توجه به اینکه تعداد زیادی از  مسئولین و کارشناسان اداره کل غله، به‌صورت شبانه‌روزی جهت تأمین گندم کیفی مورد نیاز استان انجام وظیفه نموده‌اند تا گندم مورد نیاز استان به‌موقع تامین شود و حتی یک روز هم به‌رغم کرونا، دورکار نبوده و همه روزه در محل خدمت چه در ستاد، چه در بنادر استان و سیلوی شهید میرزاپور نکا حاضر بوده‌اند، از  مدیران کارخانجات آرد و  متصدیان واحد‌های نانوایی درخواست کرد بیش از گذشته تمام تلاش خود را برای تولید آرد و نان مناسب جهت جلب رضایت مردم شریف استان مبذول نمایند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها