پادکست هم می‌تواند مهمان نوروزی خانه‌هایتان باشد

از هر زبان که می‌شنوم

از اولین باری که صدای خش‌خش و لابه‌لای آن صحبت‌های قطع‌ووصلی گوینده انگلیسی‌زبان از رادیو دست‌ساز دکتر حسابی و شاگردهایش در دانشگاه تهران پخش شد تا همین‌الان که ساعت۷صبح سوار تاکسی می‌شوی و چشم‌های خواب‌آلودت را به‌زور باز نگه می‌داری، رادیو یکی از دلنشین‌ترین و صمیمی‌ترین رسانه‌هایی است که انسان با آن خو گرفته است.
کد خبر: ۱۳۰۸۰۲۸

این‌که از صفت دلنشین و صمیمی استفاده می‌کنیم را می‌توانید خودتان بسنجید.می‌توانید امتحان کنید و ببینید از زل زدن در چشم‌های مجری تلویزیون بیشتر حس اعتماد و صمیمیت می‌گیرید یا گوش دادن به صدای گوینده رادیو.

رادیو این حس را القا می‌کند که شخصی دارد درگوشی برایتان حرف می‌زند و فقط قرار است این حرف‌ها را به شما بگوید و اصلا هم نمایش و آلایشی در کار نیست و قبل برنامه هم یک ساعت در اتاق گریم خودش را به شخص دیگری تبدیل نکرده و زاویه دوربین‌ها را طوری نچیده‌اند که اعتماد تو را جلب کند.

همه اینها به مخاطب رادیو حس صمیمیت و اعتماد می‌دهد. این روزها با پیشرفت فناوری و تغییر سبک زندگی‌، یکی از چیزهایی که دستخوش تغییر و ارتقا شده همین رادیوست.

مثل شبکه‌های وی.او.دی که شاید مدل ارتقا یافته تلویزیون به‌حساب بیایند که به مخاطب امکان می‌دهند هر وقت دلش بخواهد و هر چیز که دلش می‌خواهد را نگاه کند، پادکست هم‌شکل ارتقا یافته‌ای از رادیوست که به مخاطب امکان می‌دهد در هرزمانی به هر محتوایی گوش بدهد.

بستر پخش پادکست ابتدا از طرف شرکت اپل فراهم و به‌سرعت فراگیر شد و در حال حاضر شرکت‌های مختلفی این امکان را به سازندگان پادکست می‌دهند که محتوایشان را به گوش مخاطب برسانند.

درست است که پادکست از دو کلمه پاد+کست تشکیل‌شده و شاید در نگاه اول هر محتوای ضبط و فراگیر شده را بشود پادکست نامید اما اصل اول پادکست در سراسر دنیا این است که باید رایگان باشد و از طریق اپلیکیشن‌های پادگیر به دست مخاطب برسد.

اصل نانوشته دیگری نیز هست که مرز بین پادکست و قطعه صوتی را مشخص می‌کند، آن هم این‌که پادکست معمولا باید در چند قسمت تولید شود و در همه قسمت‌ها انسجام موضوعی یا فرمی داشته باشد، به معنی دقیق‌تر پادکست باید شبیه یک برنامه رادیویی چندقسمتی باشد.

در این قسمت از ویژه‌نامه نوروز روزنامه جام‌جم قصد داریم چند پادکست خوب فارسی را با شما در میان بگذاریم که گذران تعطیلات کرونایی را برایتان دلچسب‌تر کند.

چنل بی و بی پلاس

علی بندری بدون شک معروف‌ترین و آشناترین صدایی است که شنوندگان پادکست فارسی آن را شنیده‌اند. اصلا خیلی از فارسی‌زبانان پادکست را با صدا و فرم آثار علی بندری می‌شناسند. بندری دو پادکست خوب و پرشنونده دارد که با لحن زیبا و فن بیان خوب خود در هر قسمت از آنها‌ یک ساعت و چندی مخاطب را میخکوب پای صحبتش نگه می‌دارد.

چنل‌بی، اولین پادکست علی بندری است که در آن به شرح ترجمه مقالات سایت‌های خارجی درباره اتفاقات عجیب و شنیدنی دنیا می‌پردازد.

پادکست دیگرش بی‌پلاس نام دارد که در آن در هر قسمت یک کتاب غیرداستانی را به‌طور خلاصه برای مخاطب تعریف می‌کند. اخیرا جایزه چراغ به علی بندری به‌عنوان مروج علم تعلق گرفت.

جعبه و رادیو هفت

منصور ضابطیان نام آشنایی است که بیشتر مردم کشور او را با برنامه‌های تلویزیونی‌اش و قشر کتابخوان وی را با سفرنامه‌های جذابش می‌شناسند اما او در عرصه برنامه‌سازی پادکست هم یکی از آن بی‌نظیرهاست.

پادکست جعبه، پادکست اختصاصی و شخصی ضابطیان است که در هر قسمت آن راجع به موضوعی صحبت می‌کند و مصاحبه می‌گیرد و از دیگر اشخاص صاحب‌نظر به‌عنوان صدای مهمان دعوت و موسیقی خوب و آرشیوی خوب پخش می‌کند و... خلاصه در هر قسمت روی هر موضوع که دست می‌گذارد، شیره جان آن موضوع را می‌چلاند. پادکست دیگری که در پادگیرها قابل‌دسترسی است همان برنامه رادیو هفت تلویزیون با اجرای منصور ضابطیان است که می‌تواند نسخه صوتی آن را به‌طور مستمر بشنوید.

چکش

صنم حقیقی یک حقوقد‌ان است که باهنر بیگانه نیست و اتفاقا به دلیل نسبت‌های خانوادگی خود و همچنین مطالعاتش درزمینه هنر به این زمینه اشراف کامل دارد. آششنایی کامل با حقوق و هنر باعث شده حقیقی دست به خلق یک پادکست جذاب درزمینه بررسی اتفاقات هنری از منظر قانون بزند یا به عبارتی، بررسی اتفاقات حقوقی در عرصه هنر.

در این پادکست شما با زاویه‌ای از دنیای هنر آشنا می‌شوید که احتمالا قبلا از آن بی‌اطلاع بوده‌اید.

احسانو

اهالی جنوب کشور همین‌طور که صحبت می‌کنند، نمک حرف زدن‌شان پابندت می‌کند و مجبور می‌شوی بیشتر به حرف‌ها و لحن شیرین‌شان گوش کنی. حالا شما یک قلم و توان نویسندگی فوق‌العاده را هم به این لحن و گرمی جنوبی اضافه کنید.

احسان عبدی پور، نویسنده و فیلمساز خوب کشورمان است که مدت زیادی است در حوزه تولید محتوای پادکست هم فعالیت می‌کند. پادکست احسانو اثر احسان عبدی پور را می‌توانید در پادگیرها بشنوید.

احسانو از آن پادکست‌هایی است که باوجوداین‌که چارچوب و استاندارد یک پادکست را ندارد و هر قسمتش به‌طور مجزا به یک قطعه صوتی شبیه است اما آن‌قدر جذاب است که شمارا وادار می‌کند از این چیزها چشم‌پوشی کرده و فقط قلم و لحن عبدی پور را تحسین کنید.

رادیو مرز

این پادکست همان‌طور که از اسمش پیداست درباره مرز است. یکی از روزنامه‌نگاران قدیمی ایرانی در هر قسمت این پادکست سراغ موضوعاتی می‌رود که بین آدم‌ها مرز ایجاد می‌کند.

موضوعاتی مثل چاقی، حاشیه‌نشینی و هر موضوعی که باعث شود مرزی بین مردم ایجاد شود. فرم جذاب پادکست به این شکل است که روزنامه‌نگار برای هر موضوع از تعداد زیادی مردم عادی مبتلابه موضوع پادکست مصاحبه گرفته و صحبت‌های مردم را لابه‌لای هم تدوین می‌کند.

روزنامه‌ چی

ازآنجاکه پادکست روزنامه‌چی توسط نویسنده این مطلب ساخته می‌شود فقط موضوع آن را با شما به اشتراک می‌گذاریم و دعوت می‌کنیم بشنویدش! روزنامه‌چی پادکستی است که در هر قسمت به بررسی گوشه‌ای از مطبوعات قدیمی و قصه‌های پشت آن می‌پردازد.

علیرضا رافتی - روزنامه نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها