پیام دبیر شورای عالی امنیت ملی به آمریکایی‌ها:

تا تحریم‌ها لغو نشود، اتفاقی رخ نمی‌دهد

سیاست راهبردی تغییرناپذیر ایران

اظهار نظر درباره موضوعات مختلف سیاسی از سوی مقامات رسمی و غیررسمی و گروه‌های مختلف سیاسی، امری رایج در هر کشوری است.
کد خبر: ۱۳۰۷۵۲۲

در ایالات متحده آمریکا هم ما شاهد چنین اظهارنظرهایی هستیم. اما به هر صورت وقتی در یک کشور استراتژی واحد اتخاذ می‌شود مقامات سیاسی کشور باید خود را موظف بدانند در چارچوپ همان سیاست‌های اصلی نظام، اقدام و اظهارنظر کنند.

سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران در خصوص موضوعات سیاست خارجی از جمله مساله برجام و توافق هسته‌ای از سوی رهبر معظم انقلاب ارائه شده است.

ما بارها با تجربه بدعهدی غربی‌ها و آمریکایی‌ها در قبال بی‌توجهی به توافقات برجامی مواجه بودیم و به همین علت، کشور به دلیل فشارهای وارده و تحریم‌های اقتصادی در شرایط سختی قرار گرفته است.
الان در فضایی قرار داریم که بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و همچنین اعلام نظر قاطع رهبر معظم انقلاب، بازگشت جمهوری اسلامی ایران به توافق برجام به رفع تحریم‌ها از سوی طرف‌های مقابل و راستی‌آزمایی آن از سوی ایران منوط است بنابراین براساس سیاست قاطعی که از سوی رهبری اتخاذ شد و همچنین قانون مجلس شورای اسلامی در خصوص اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها منتظریم طرف‌های مقابل ایران شامل کشورهای اروپایی و همچنین ایالات متحده آمریکا به تمامی تعهدات برجامی خود برگردند.

همچنین آنها نباید در این موضع باشند که در خصوص بازگشت ایران به برجام برای ما تعیین تکلیف کنند و شرط بگذارند و بخواهند خواسته‌های خود را به جمهوری اسلامی ایران تحمیل کنند.

بحث عمل کردن به صورت مرحله به مرحله و جز به جز می‌تواند به منزله تنفس‌گاهی برای طرف مقابل ایران در برجام به منظور تعابیر و تفاسیر مختلف درباره بازگشت به تعهدات برجامی باشد.

آنها در پی این موضوع هستند که به‌واسطه ایجاد چنین وقفه‌هایی و با برداشتن گام‌های جزئی، اقدامات بزرگی را از سوی ایران مطالبه کنند و ایران را به تعهدات برجامی وادار کنند.

طبعا این رویه چیزی نیست که مورد قبول ما باشد و ما به هیچ‌وجه از سیاست‌های عملگرایانه خود در خصوص تصمیمات راهبردی خود در خصوص برجام بر نخواهیم گشت و این شیوه چیزی نیست که مورد پذیرش جمهوری اسلامی ایران باشد.

از این رو، باید سیاست‌های راهبردی اتخاذ شده از سوی رهبر معظم انقلاب را به عنوان نقطه کانونی مسیر در خصوص موضوعات مرتبط با برجام و عرصه سیاست خارجی بدانیم و در همان راستا عمل کنیم.

سارا فلاحی - رئیس کمیته هسته‌ای مجلس / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها