رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این که سود سهام عدالت بابت عملکرد سال ۹۸ حدود ۲۰۰ هزار تومان است گفت تلاش می شود این مبلغ تا پایان سال جاری به حساب سهامداران عدالت واریز شود.
کد خبر: ۱۳۰۶۲۵۱
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمد علی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس اوراق بهادار در گفتگویی با شبکه خبر ضمن اشاره به طرح های حمایتی و برنامه های مدنظر سازمان بورس برای حمایت از سهامداران خرد گفت: طرح های حمایتی متعددی برای سهامداران از سوی سازمان بورس تدوین شده که در روزهای آتی از آن رونمایی خواهد شد.
 
 دهقان افزود: از همین هفته طرح حمایت از سهامداران خرد اجرایی خواهد شد که می تواند یک نمونه مناسب برای تشویق به سرمایه گذاری غیر مستقیم باشد.
 
وی در ادامه توضیح داد: بر اساس این طرح سهامداران خردی که در تاریخ 12 اسفند (تاریخ مصوبه شورایعالی بورس) دارایی کمتر از 10 میلیون تومان داشته باشند، مشمول این قانون خواهند بود. بر این اساس گروه مزبور چنانچه پرتفوی خود را تا اردیبشهت ماه سال 1401 تغییری ندهند و تا آن زمان بازدهی کمتر از 25درصد از بازار سهام دریافت کرده باشند، ما به التفاوت آن را از صندوق توسعه بازار دریافت می کنند.
 
به گفته سخنگوی شورایعالی بورس، البته سهامداران برای برخورداری از این طرح ضمن حفظ سهام می توانند سهام جدید به پرتفوی خود اضافه کنند.
 
وی در ادامه با اظهار این مطلب که طبق برآوردها تعداد سهامداران خردی که در این طرح قرار خواهند گرفت بالغ بر 4 میلیون نفر است، گفت: واحدهای صندوق های سرمایه گذاری و همچنین اوراق با درآمد ثابت در این طرح قرار نگرفته است.
 
دهقان گفت: دو صندوق تثبیت بازار و توسعه بازار در بازار سرمایه فعالیت دارند. در این میان صندوق توسعه‬ بازار در حال حاضر بیش از 10 هزار میلیارد تومان دارایی دارد. به احتمال زیاد سال آینده نیز  5 هزار میلیارد تومان به این رقم اضافه می شود. به این ترتیب می تواند نقش مناسبی برای حمایت، توسعه و رشد بازار سرمایه ایفا کند.
 
رییس سازمان بورس در ادامه تاکید کرد: جزئیات بیشتر از این طرح حمایتی در هفته جاری از طریق مراجع معتبر سازمان بورس، اطلاع رسانی خواهد شد. بر این اساس هفته آتی، نماد ویژه ای با  قیمت یک ریال بازگشایی می شود و سهامداران با پرتفوی زیر 10 میلیون تومان می توانند با خرید یک سهم و پس از پالایش اطلاعات از طرح حمایتی بهره مند شوند.
 

حضور بلندمدت و وورد غیر مستقیم به بازارسرمایه، کلید سودآوری

 
به گفته دهقان، یکی از اهداف نهاد ناظر بازارسرمایه، حفظ آرامش  بازار است. همچنین هدف دیگر این است که سهامداران خردی که زمان یا دانش کافی برای تحلیل ندارند،  غیرمستقیم در بازار سهام حضور داشته باشند و از کانال صندوق های سرمایه گذاری وارد بازار شوند.
 
وی در ادامه تاکید کرد: بررسی ها نشان از آن دارد که صندوق های سرمایه گذاری در زمان های رشد شاخص، رشدی به مراتب بیشتر از متوسط بازار داشته و در زمان های افت نیز، کاهش کمتری را تجربه کرده اند.
 

آینده مثبت پیش روی بورس

 
دهقان در ادامه به شرایط اقتصادی رو به بهبود کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر شاهد مثبت شدن رشد اقتصادی کشور هستیم. افزون بر این آمارهای 9 ماهه از عملکرد شرکت های فعال در بازار سرمایه نشان می دهد سودی که شرکت ها امسال در این بازار تولید کردند 3 برابر زمان مشابه در سال قبل است.
 
سکاندار بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار سرمایه یک جز مهم از اقتصاد ما است، گفت: اگر انتظار برای رشد اقتصاد داریم و در حال حاضر این رشد صورت گرفته، در آینه اقتصاد که همان بازار سرمایه نیز منعکس خواهد شد و آثار آن را در رشد بورس مشاهده خواهیم کرد.
 
وی در ادامه افزود: بررسی های نشان از کسب سود مناسب از بازار سهام در بازه زمانی بلندمدت دارد. به عبارت دقیق تر بازدهی بورس بر اساس مطالعات تطبیقی صورت گرفته به نسبت بقیه بازارهای موازی بالاست. مطالعات نشان می دهد در هر بازه زمانی 10 ساله، بورس نسبت به بقیه بازارها (طلا، ارز و مسکن)  بازدهی بالاتری داشته است.
 
رییس سازمان بورس ادامه داد: هر چند در ابتدای سال جاری شاهد ورود تعداد بالایی از سرمایه گذاران به بازار سهام و دیگر بازارهای سرمایه گذاری موازی بودیم. تمامی بازارها تا مقطعی با سوددهی بالایی برای سهامداران همراه بودند. این موضوع در ادامه متوقف شد و تمامی بازارهای سرمایه گذاری از جمله بورس با کاهش سود همراه شدند. در این میان برخی از سهامداران نیز ممکن است که از سرمایه گذاری در بورس زیان کرده باشند که امید است با بهبود شرایط و رونق آتی، سود به آنها تعلق گیرد.
 

پرداخت سود «عدالت» تا پایان سال

 
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه اظهاراتش به سهام عدالت و پرداخت سود سال 1398 اشاره کرد و گفت: مشمولان سهام عدالت دو روش را برای آزادسازی سهام خود انتخاب کردند؛ یک گروه روش غیرمستقیم را انتخاب کردند و به این ترتیب مدیریت پرتفوی خود را به شرکت های سرمایه گذاری استانی واگذار کردند. گروهی دیگر مدیریت مستقیم را برگزیده که این سهم در پرتفوی آنها وارد شده است.
 
دهقان دهنوی ادامه داد: سود سهام عدالت سال 1398 که از شرکت های سرمایه پذیر موجود در پرتفوی سهام عدالت تشکیل شده، در حال تجمیع است. این رقم در حدود 200هزار تومان برای آن دسته از سهامدارانی است که تمامی سهم خود را نگهداری کرده و هیچ سهمی نفروخته باشند.
 
وی در ادامه افزود: تصمیم بر آن شده که سود سال 1398 نیز به صورت متمرکز به حساب دو گروه واریز شود و از سال آینده از طریق شرکت های سرمایه گذاری استانی برای سهامداران غیرمستقیم عدالت و از طریق خود شرکتها به حساب سهامداران مستقیم عدالت واریز شود.
 
رییس سازمان بورس در ادامه خاطرنشان کرد: تلاش بر این است تا پایان سال جاری این رقم به حساب سهامداران عدالت واریز شود. چنانچه سود چند شرکت نیز تجمیع نشود، مابقی آن در سال آینده واریز خواهد شد.
 

ارتباط دوطرفه بین بانکها و بازار سرمایه

 
سکاندار بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که برخی بانکها را عامل ریزش بازار سهام می دانند، گفت: در حالی حاضر ارتباط بین بانک ها و بازار سرمایه یک این ارتباط دو طرفه است؛ بانکها به عنوان یک نهاد مالی که هم نماد خودشان در بازار سهام معامله شده و هم شرکت های زیرمجموعه آنها (تامین سرمایه ها، صندوق های سرمایه گذاری و کارگزاری ها) در بازار فعال هستند. به این ترتیب یک ارتباط سیستماتیک، قوی و دوسویه برقرار است.
 
وی ادامه داد: پیشتر بازار سرمایه به بانک ها کمک کرده است. اکنون حمایت بانک ها از بازار احساس می شود. برخی از بانک ها از طریق نهادهای مالی زیر مجموعه این موضوع را اثبات کردند و منابع زیادی را برای حمایت از بازار سرمایه صرف کردند. همچنین اعتبارات لازم را به کارگزاری های اعطا کردند. انتظار می رود برخی دیگر نیز مسولیت پذیری خود را در قبال بازار سرمایه بالا ببرند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها