با توجه به شرایط خاص و ویژه‌ای که در آن آقای مصطفی الکاظمی به‌عنوان نخست‌ وزیر عراق انتخاب شد، باید به این نکته توجه داشت که وی به‌عنوان بالانس کننده میان نیروهای مؤثر در کشور عراق مطرح است.
کد خبر: ۱۳۰۵۶۷۴

مهم‌ترین نیروهای مؤثر در این کشور از یک‌ سو گروه‌های محور مقاومت مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران و از سوی دیگر ایالات‌ متحده آمریکاست بنابراین با توجه به نحوه روی کار آمدن آقای الکاظمی نباید انتظار داشته باشیم که نخست‌ وزیر عراق نیم‌نگاهی به حضور آمریکایی‌ها در این کشور نداشته باشد.

براساس این تحلیل،‌ آقای الکاظمی زمان انتخاب به‌عنوان نخست‌ وزیر عراق با شعارهای تکنوکراتانه روی کارآمد و دولتی که انتخاب کرد عمدتا شامل وزیران تکنوکرات بود.

بر همین اساس، توجه به قدرت ایالات‌متحده در عراق قابل‌ تحلیل است. نکته قابل‌ تأمل دیگر این‌که بعد از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس فرماندهان محور مقاومت،‌ پارلمان عراق با تصویب مصوبه‌ای خواستار خروج نیروهای نظامی آمریکایی از عراق شد اما درعین‌حال آقای الکاظمی، نخست‌وزیر عراق تاکنون اقدامی برای اجرایی کردن این مصوبه انجام نداده است.

طبعا در چنین شرایطی این سؤال پیش می‌آید که نخست‌ وزیر عراق چرا به خواست اکثریت مردم این کشور توجه نمی‌کند. در طول یک سال گذشته برخی مقامات عراقی نسبت به بعضی اقدامات نخست‌ وزیر این کشور انتقادات تندی مطرح کردند.

مساله دیگر این‌که به‌ هر حال آقای الکاظمی انتخاب اکثریت پارلمان عراق بود و ایران با دولت عراق به‌عنوان یک دولت مستقل، مطابق معیارهای دیپلماتیک و بر اساس حسن همجواری و همسایگی و تأمین منافع ملی دو کشور رفتار می‌کند؛ ازاین‌رو باید با توجه به مسائلی که اشاره شد، متوجه شرایط فعلی عراق باشیم.

بر همین اساس سفرهای چندباره مقامات عراقی ازجمله آقای فؤاد حسین، وزیر خارجه این کشور به ایران قابل‌ تحلیل است.

از یک منظر هم باید گفت به‌هر‌صورت با همه اتفاقاتی که رخ‌داده همچنان محور مقاومت در عراق دست برتر را در این کشور دارد.

ازاین‌رو طبیعی به نظر می‌رسد که مقامات عراقی به جمهوری اسلامی ایران رفت‌وآمد داشته باشند.

در عین‌ حال نباید ازنظر دور داشت که برخی مسائل اقتصادی دو جانبه در حوزه‌ های مختلف و همچنین خواست عراقی‌ ها برای رسیدن به یک تعادل سیاسی و توازن اقتصادی می‌تواند یکی دیگر از دلایل رفت‌ و آمدهای مقامات عراقی به ایران باشد.

سید رضا صدرالحسینی - تحلیلگر مسائل غرب آسیا / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها