جواد خواجوی از حضورش در نوروز رنگی می‌گوید

این آخرین نقش من با لهجه مشهدی بود!

یوسف تیموری از چهره های محبوب و شناخته شده برای علاقه مندان به فیلم ها و سریال های طنز است که سال ها با بازی هایش لحظات شیرینی را برای همه ما رقم زده و اگرچه با کارگردانان صاحب نام طنز همکاری داشته، اما خودش می گوید دوست دارد که نقش های مختلفی را تجربه کند.
کد خبر: ۱۳۰۵۶۶۴
گفت و گو با او بر خلاف تصور خیلی ها سخت و در عین حال ممتنع است; سخت از این بابت که چندان اهل مصاحبه نیست و به راحتی حرف نمی زند و ممتنع از این جهت که وقتی وارد مصاحبه شد با نکته سنجی، تمام و کمال جواب سوال ها را می دهد. وقتی به سراغ یوسف تیموری رفتیم که دیگر خیال مان راحت شده بود که در شرایط سخت کرونا علی مسعودی، توانسته سریال «نوروز رنگی» را برای پخش از شبکه پنج سیما در شب های نوروزی آماده کند. سریال طنزی که با تکیه بر نوستالژی‌های دهه ۶۰، داستانی را در اسفند سال ۶۶ و فروردین سال ۶۷ در کوچه پس کوچه های مشهد روایت می ‌کند و در این میان یوسف تیموری پس از چند سال دوری از تلویزیون قرار است با ایفای نقش کلیدی «دایی محمود» حسابی مخاطب را غافلگیر کند. تیموری در گفت و گو با جام جم آنلاین از کلیت سریال «نوروز رنگی»، کار کردن در روزگار کرونا و حال و هوای فیلمبرداری در مشهد صحبت کرد که در ادامه می خوانید:   
یوسف تیموری: خدشه ای به حرمت حرم امام رضا(ع) وارد نشد / در «نوروز رنگی» کمدی متفاوتی را باز کردم
آقای تیموری، چرا بازی در سریال «نوروز رنگی» را پذیرفتید و پیش از این سریال چقدر با علی مسعودی آشنا بودید؟
از اوایل دهه هشتاد، علی مسعودی را می شناختم. ایشان همراه با رضا عطاران و بعضی دیگر از دوستان، نویسنده مجموعه کمدی «کوچه اقاقیا» بودند که در سال 82-83 در شبکه تهران تولید شد. همچنین در چند کار دیگر هم بازی داشتم که ایشان نویسنده کار بودند و حتی خودم تله فیلم «کادوی در به در» را به نویسندگی ایشان ساختم. همین آشنایی ها و البته آشنایی که با علی اکبر تحویلیان (تهیه کننده سریال) داشتم باعث شد که به سریال «نوروز رنگی» دعوت شوم. زمانیکه در مورد کلیت کار و نقش ام «دایی محمود» با من صحبت کردند، احساس کردم که خوب است تجربه بازی در کنار بازیگرانی که به قول معروف چهره نیستند را هم در کارنامه کاری ام داشته باشم و نتیجه کار خوشبختانه رضایت بخش شد. چون بازیگرانی که با آنها سکانس های مشترک داشتم، بازیگران تئاتر بودند و به اندازه خودشان توانایی داشتند. «دایی محمود» نقشی ویژه و خاصی بود و می توانم بگویم تیپ بود. از آنجا که من کمدی تیپ خیلی کم کار کرده بودم و علی مسعودی هم پشت این کار بود، بازی در «نوروز رنگی» را پذیرفتم.
 
آیا بازی در نقش «دایی محمود» برای شما تداعی گر نقش های گذشته تان است؟
خیر. چون در «نوروز رنگی» گریم متفاوتی داشتم و تیپی را بازی کردم که در کمدی موقعیت با بقیه کاراکترها قرار می گیرد.
 
خود فیلمنامه «نوروز رنگی» تا چه حد این اختیار عمل را به شما می داد تا المان هایی را به شخصیت «دایی محمود» اضافه کنید؟
به جرات می گویم که دست ام خیلی باز بود. اولا به این خاطر که علی مسعودی بازی من را از قبل می شناخت و نسبت به من اعتماد داشت و دوما کاراکتر «دایی محمود» کارکتری مستقل بود و میشد روی آن اعمال نظر کرد و لحظات شیرینی را درآورد. البته واقعیتش را بخواهید به بداهه گویی و بداهه سازی چندان اعتقاد ندارم. به این خاطر که از نظر من در یک اثر همه چیز را باید از قبل تعیین کرد و در تمرین های قبل از فیلمبرداری است که فی البداهه پیش می آید که آنهم اگر توسط کارگردان تایید شد جلوی دوربین می رود. در این سریال هم علی مسعودی در پرداخت نقش «دایی محمود» نه تنها راهنمایی های لازم را به من ارائه می داد بلکه از نظرات من هم استفاده می کرد.
 
شما قبلا هم در سریال های مناسبتی نوروز بازی کرده اید و نوروز امسال هم قرار است با سریال «نوروز رنگی» از شبکه پنج سیما مهمان خانه های مردم شوید. علت علاقه شما به حضور در کارهای مناسبتی و نقش های طنز چیست؟
ببینید، من در سریال های تلویزیونی بازی می کنم که بعضی از این سریال ها برای مناسب ها و ایام مختلف ساخته می شود. من بازیگری را دوست دارم، چه در تلویزیون، چه سینما و چه تئاتر و دوست دارم همه نوع نقشی را تجربه کنم. بالاخص در تلویزیون دلم می خواد کمدی کار کنم.
 
یعنی نمی‌خواهید تغییری در کارنامه هنری‌تان به وجود بیاورید و نقش‌های جدی هم بازی کنید. به هر حال این مساله گاهی برای کمدین‌ها اتفاق می‌افتد، به ‌عنوان مثال سعید آقاخانی با حضور در فیلمی مثل «خداحافظی طولانی» چارچوب‌های خودش را شکست و به قدری در یک نقش جدی خوب دیده شد که توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد جشنواره آن سال را از آن خود کند...
قطعا دلم می خواهد بازی در نقش های مختلف را تجربه کنم، اما خاصه در این سریال چون بعد از سریال طنز «زوج یا فرد» به کارگردانی علیرضا نجف زاده که نوروز 98 از شبکه سه پخش شد، کار دیگری انجام نداده بودم، دوست داشتم برای نوروز امسال کاری کمدی در تلویزیون داشته باشم و این به آن معنا نیست که اگر نقش جدی مناسبی به من پیشنهاد شد آن را رد می کنم.
 
علی مسعودی در مصاحبه ای گفته بود که سکانس های مهمی از سریال «نوروز رنگی» را در حرم امام رضا (ع) فیلمبرداری کرده. شما هم در این سکانس ها حضور داشتید؟
همانطور که گفتم کاراکتر «دایی محمود» تیپ بود و صلاح بر این بود که حضور این تیپ کمدی را در حرم امام رضا (ع) نداشته باشیم تا خدای ناکرده به حرمت حرم امام رضا (ع) خدشه ای وارد نشود، اما چند سکانس با حضور بازیگرانی که در این سریال رئال بازی می کردند در حرم فیلمبرداری شده است.
 
بنابراین ایجاد فضای معنوی در «نوروز رنگی» سنجیده و اثرگذار اتفاق افتاده. خودتان هم در زمان فیلمبرداری این سریال به زیارت امام رضا (ع) رفتید؟
بله، چند باری که خودم به زیارت رفتم در وهله اول برای سلامتی مردم و نجات جهان از ویروس کرونا دعا کردم. همه ما در این سریال با انرژی مثبت سر صحنه حاضر می شدیم و دعا می کردیم نه تنها سریال ما بلکه تمام سریال هایی که هم اکنون به زحمت ساخته می شوند به دل مردم بنشینند تا شاید سهمی در شاد کردن مردم در این روزگار کرونایی داشته باشیم.
 
با توجه به اینکه رابعه اسکویی از بازیگران این سریال به کرونا مبتلا شد، در مجموعه «نوروز رنگی» تا چه اندازه پروتکل های بهداشتی سر صحنه تصویربرداری رعایت میشد؟ 
در شرایط کرونا نه تنها سریال ما بلکه تمام پروژه های تلویزیونی، سینمایی و تئاتری با رعایت کامل تمام پروتکل های بهداشتی ساخته می شود. در سریال «نوروز رنگی» هم از سمت تهیه کننده و گروه تولید تمهیداتی برای این مسئله اندیشیده شده بود که رعایت آن به نفع همه بود. مثلا تمامی عوامل با ماسک سر صحنه حاضر می شدند و همچنین بازیگران هم موظف بودند تا قبل از اینکه جلوی دوربین بروند ماسک بزنند یا اینکه با یک پزشک از قبل هماهنگ شده بود که هفته ای یک بار سر صحنه می آمد و از تمام عوامل تست کرونا می گرفت. البته من بلافاصله بعد از این سریال، فیلم سینمایی آقای فرحبخش را در تهران داشتم که در آنجا هم پزشک حاضر بود و مرتب برای اطمینان خاطر گروه از تمام عوامل تست می گرفت.  
 
نوروز امسال به دلیل کرونا متفاوت تر از سال های گذشته است. البته عید پارسال هم کرونا بود، اما چون در شروع همه گیری این ویروس بودیم کسی چندان جدی اش نمی گرفت و مردم هم به قدر امسال خسته و خموده نبودند. به نظر شما حال و هوای جامعه در یکسال گذشته نیاز به سریال های طنز مناسبتی را بیشتر نمی کند؟
بله. امسال تلویزیون کارهای بیشتری را برای نوروز آماده پخش دارد و حتما تصمیمات ویژه ای در سریال سازی اتخاذ شده که چنانچه امسال هم محدودیت های نوروزی برقرار بود، تلویزیون بتواند حال بهتری را برای مردمی که در منازل شان به سر می برند رقم بزند. به شخصه امیدوارم روحیه مردم با تماشای این سریال ها بهتر شود. به هر حال روزهای خوبی نیست، در یکسال گذشته انواع و اقسام توصیه های بهداشتی از سمت پزشکان و کادر بهداشت به مردم داده شده و مردم الان خودشان بهتر از همه می دانند که چه کارهایی را باید انجام دهند و چه کارهایی را نباید انجام دهند، اما من به عنوان یک بازیگر از مردم عزیز می خواهم که ورزش را رها نکنند. حتی اگر می توانند در منزل ورزش کنند. چون ورزش کمک بزرگی به تقویت روحیه و دوری از استرس می کند. استرس بدن را ضعیف می کند و بدن ضعیف مستعد پذیرش هر نوع ویروسی است.
 
منبع: ساناز قنبری – روزنامه نگار / جام جم آنلاین 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها