رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و کره جنوبی:

بدهی کره‌ جنوبی، طبق فهرست اقلام درخواستی ایران پرداخت می‌شود

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و کره جنوبی گفت: تهران فهرست اقلام مورد نیاز از جمله دارو، مواد اولیه و تجهیزات کارخانجات را به سئول اعلام کرده است، که بر اساس آن، بخشی از بدهی این کشور به ایران پرداخت می‌شود.
کد خبر: ۱۳۰۵۵۹۲

به گزارش جام جم آنلاین، حسین تنهایی روز شنبه در گفتگو با ایرنا درخصوص میزان بدهی کره جنوبی به ایران اظهار داشت: بر اساس اعلام بانک مرکزی کل بدهی این کشور به ایران هفت میلیارد دلار است و اسناد دیگری که نشان دهنده بیشتر بودن این مبلغ باشد، وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه کالاهای مختلفی از جمله مواد اولیه و تجهیزات کارخانجات مورد مذاکره قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: این کشور بدون نیاز به انجام مذاکرات با آمریکا می تواند کالاهای غیرتحریمی را مورد مبادله قرار بدهد که شامل مواد غذایی و اقلام دارویی می شود.

تنهایی خاطر نشان کرد: پیش از این بارها قول‌هایی از سوی کره مبنی بر پرداخت بدهی به ایران به صورت نقدی یا کالایی داده شده اما تاکنون اجرایی نشده است.

رییس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی درخصوص اقلام دارویی مورد مذاکره در قبال بدهی این کشور، تصریح کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور لیست داروهای درخواستی خود که شامل واکسن کرونا نیز می‌شود را اعلام کرده است تا بر اساس آن بدهی کره جنوبی به کشور پرداخت شود.

به گفته وی، کالاهای مورد رایزنی ایران در ازای بدهی کره جنوبی مربوط به اقلامی است که کشور به آن نیاز دارد و کالاهای غیر درخواستی دریافت نمی شود.

به گزارش ایرنا، در روزهای گذشته ادعاهایی منتشر شد مبنی بر اینکه بدهی کره جنوبی با دریافت کالاهایی تسویه می شود که ایران به آن نیازی ندارد یا از درجه های کیفی پایین برخوردار هستند.

همچنین ادعا شده بود که بدهی کره جنوبی برخلاف اعلام بانک مرکزی بیش از هفت میلیارد است.

از سال ۲۰۱۸ هفت میلیارد دلار پول فروش نفت ایران در دو بانک کره جنوبی بلوکه شد و از آن زمان تاکنون مذاکرات بسیاری برای پرداخت این بدهی از سوی سئول به ایران انجام شده است.

در روزهای گذشته نیز «عبدالناصر همتی» رییس کل بانک مرکزی ایران از آغاز پرداخت بدهی کره جنوبی با یک میلیارد دلار خبر داد

رئیس کل بانک مرکزی و سفیر کره جنوبی در ایران هفته گذشته در جلسه‌ای که به درخواست سفارت کره جنوبی برگزار شد، در زمینه نحوه جابجایی و مصرف بخشی از منابع بانکی ایران در کره جنوبی توافق کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها