مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:

پنجره فرصت برای از سرگیری برجام همچنان باز است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که به رغم تدابیر جبرانی ایران در برجام، پنجره فرصت برای بازگشت این توافق به مسیر اصلی همچنان باز است.
کد خبر: ۱۳۰۵۴۶۲

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، «جوسپ بورل» روز جمعه در گفتگو با خبرنگاران بیان داشت: اکنون فرصتی به وجود آمده که نباید آن را از دست داد. من به عنوان هماهنگ کننده برجام اطمینان دارم که پنجره فرصت دیپلماتیک برای از سرگیری برجام وجود دارد؛ باید از این فرصت استفاده کنیم و روی راه‌حل هایی متمرکز شویم تا برجام را به ریل اصلی برگردانیم که تمام طرف‌ها به تعهداتشان عمل کنند.

وی تاکید کرد که این فرصت را نباید از دست داد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حالی این مطلب را بیان کرد که ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از تصمیم تهران برای توقف اجرای پروتکل الحاقی تفاهم کردند تا به‌مدت سه ماه، نظارت و راستی‌ آزمایی‌ های ضروری بازرسان آژانس در ایران به صورت محدود ادامه داشته باشد.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که یکشنبه گذشته در همین زمینه به تهران سفر کرده بود، هفته های آینده برای برجام را ضروری خوانده و گفته که توافق موقت آژانس با ایران یک فرصت گران‌بها به دیپلماسی برای حفظ برجام داده است.

او در گفتگو با یک رسانه خارجی اوضاع فعلی را «شکننده و حساس» توصیف کرد و گفت که تغییر در وضعیت بازرسی آژانس از مراکز هسته‌ای اقدامی در جهت بهتر شدن اوضاع نبوده است.

به ادعای مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، با این توافق موقت اطمینان حاصل می‌شود که نقاط تاریکی برای بازرسان سازمان ملل وجود نخواهد داشت.

ایران دو سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت و همواره اعلام کرد که در صورت لغو تحریم‌ها و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف‌های این توافق، تدابیر جبرانی به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها