آیا دولت می‌تواند با افزایش نرخ ارز برای خود درآمدزایی کند؟

واقعیت‌هایی درباره رابطه دلار و دولت (+جدول)

کاهش نرخ ارز، اثر رشد اونس جهانی را خنثی کرد

هفته کاهشی قیمت سکه و طلا در بازار

طبق تحلیل نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران از وضعیت یک هفته اخیر، علیرغم افزایش حدودا ۱۶ دلاری هر اونس جهانی، به سبب کاهش نرخ ارز در داخل، هفته ای کاهشی برای قیمت سکه و طلا رقم خورد.
کد خبر: ۱۳۰۵۴۵۰

به گزارش جام جم آنلاین، محمد کشتی‌آرای در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: قیمت های طلا در یک هفته اخیر افزایش قیمت داشته است اما از سوی دیگر قیمت ارز در اواخر هفته به نسبت به ابتدای هفته با کاهش روبرو شده است. در هفته‌ای که گذشت، قیمت‌ها و اوضاع اقتصادی بیشتر در وضعیت خوف‌ و رجاء اخبار سیاسی بود؛ این اخبار بیشتر تحت تاثیر زمان محدودیت بازدید آژانس اتمی در کشور (۵ اسفند)، ارز را تحت تاثیر قرار داد و در مجموع نیز نرخ ارز در کشور، کاهشی بود که در نتیجه سیاست مثبت ایران است؛ بنابراین بطور کلی در قیمت‌ها به نسبت ابتدای هفته، کاهش داشته‌ایم.

نایب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: علاوه‌براین، اتفاقی دیگر که طی یک هفته اخیر شاهد بودیم، بازار با رکودی معناداری همراه شده بود. با توجه به کاهش قیمت‌ها و وجود مناسبت‌ مذهبی در این هفته، به نظر می‌رسید که رونق بازار بیشتر باشد، اما بازار در رکود قرار گرفت. قیمت‌ها سیر نزولی داشت اما دادوستدها به شدت کاهش پیدا کرد و کاهش قیمت‌ها در قطعات سکه نیز نشان‌دهنده همین کاهش تقاضا است و این در حالی است که در ایام پایانی سال نیز به‌سر می‌بریم اما به نظر می‌رسد که مردم منتظر کاهش بیشتر نرخ ارز و تاثیر این کاهش بر ارزان‌تر شدن قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی هستند.

بازار نقره داغ و قیمت‌ها افزایشی شده است

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه قیمت طلا طی یکسال اخیر افزایش قابل توجهی داشته و این رشد طلا، بازار نقره را را بسیار گرمتر کرده است، بسیاری از تحلیل‌گران بازار فلزات و فعالان این حوزه پیش‌بینی می‌کنند که در آینده‌ای نزدیک، نقره باتوجه به درخواست‌ها و تقاضای بالایی که وجود دارد، افزایش قیمت شدیدی پیدا کند. طی یک هفته اخیر نیز قیمت نقره افزایش قابل توجهی داشت و در حال حاضر هفت دلار و ۷۹ سنت، قیمت دارد.

کشتی‌آرای در رابطه با تغییرات قیمتی در طول هفته‌ای که گذشت و آخرین قیمت‌های ثبت شده برای قطعات سکه و طلا، گفت: در طول هفته‌ای که گذشت، قیمت سکه تمام طرح قدیم با ۴۰۰ هزار تومان کاهش به ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید با کاهش ۳۵۰ هزار تومانی به ۱۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسیده‌اند. نیم سکه و ربع سکه نیز در پایان هفته به ترتیب شش میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تعیین قیمت شده‌اند که نیم سکه ۱۵۰ هزار تومان و ربع سکه ۲۰۰ هزار تومان نسبت به ابتدای هفته ارزان‌تر شده است. سکه‌های یک گرمی نیز در طول یک هفته اخیر بدون تغییر مانده و دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خود را حفظ کرده است.

این مقام صنفی با بیان اینکه در طول یک هفته اخیر نرخ ارز نیز حدود ۲۳۰ تا ۲۵۰ تومان ارزان‌تر شده و همین کاهش نرخ ارز تاثیرگذار بر قیمت طلا شده است، گفت: هر مثقال طلای ۱۷ عیار که در محدده پنج میلیون تومان قرار گرفته بود، اکنون چهار میلیون و ۷۹۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۱۰۵ هزار تومان قیمت دارند. بدین ترتیب هر گرم طلای ۱۸ عیار بطور متوسط ۲۶ هزار تومان نسبت به ابتدای هفته کاهش قیمت داشته است. این در حالی است که اونس جهانی طلا طی هفته اخیر ۱۶ دلار افزایش قیمت داشته است.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: البته در اواسط هفته به نسبت آخرین قیمت‌هایی که اعلام شد، کاهش بیشتری پیدا کرده بود اما در روزهای پایانی هفته ( چهارشنبه و به‌ویژه پنجشنبه) مجدد قیمت‌ها کمی رشد کرد و به این قیمت‌های اعلامی رسید. در حال حاضر حباب سکه نیز در محدوده ۶۰۰ هزار تومان قرار دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها