انقلاب در جام‌جم
تلویزیون ملی ایران چطور در خدمت انقلاب اسلامی قرار گرفت؟

انقلاب در جام‌جم

ارتباط سینما و تلویزیون با وجود فراز و نشیب ها ادامه دارد

از آنتن تا اکران

سینما و تلویزیون جزو رسانه‌های پرمخاطبی هستند که سبک فعالیت هنری‌شان نیز دور از هم نبوده و نیست برای همین هم این دو رسانه از گذشته تا امروز ارتباط نزدیکی باهم داشته‌اند.
سینما و تلویزیون جزو رسانه‌های پرمخاطبی هستند که سبک فعالیت هنری‌شان نیز دور از هم نبوده و نیست برای همین هم این دو رسانه از گذشته تا امروز ارتباط نزدیکی باهم داشته‌اند.
کد خبر: ۱۳۰۴۱۲۶

هرچند در برخی زمان‌ها این ارتباط کمرنگ شده باوجوداین، هرگز قطع نشده و حتی در برخی دوران این ارتباط پررنگ‌تر و قوی‌تر از گذشته نیز پیش رفته‌است حتی بحث‌وجدل‌ها و حاشیه‌هایی هم که در این میان به وجود آمده و گلایه‌هایی که شکل‌گرفته هم باز جزئی از این ارتباط بوده و برای همین هیچ وقت این حاشیه‌ها از بین نرفته‌است.

موارد بسیاری هست که باعث شده ارتباط بین تلویزیون و سینما هیچ وقت قطع نشود از مدیران صداوسیما و مسؤولان سینمایی گرفته تا فیلم‌های سینمایی که به سفارش صداوسیما ساخته‌شده و کارگردان‌ها و بازیگرانی که در مسیر بین سینما و تلویزیون بوده‌اند و یکی از این دو باعث شناخته‌تر شدن‌شان شده‌است.

مدیرانی که از دل ارشاد آمدند

انتخاب مدیران صداوسیما از اهالی سینما یا وزارت ارشاد ازجمله نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد سینما و تلویزیون معمولا ارتباط خوبی با یکدیگر داشته‌اند.

عزت‌الله ضرغامی و علی لاریجانی نیز ازجمله نمونه‌هایی هستند که از وزارت ارشاد به صداوسیما رفته و برای سال‌ها مدیریت این رسانه را به‌عهده داشته‌اند.

علی لاریجانی کسی بود که سال۱۳۷۰ به‌عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شد و تا سال۱۳۷۲ در این وزارتخانه ماند.

بعدازآن از سال ۷۳تا۸۳ نیز ریاست سازمان صداوسیما را به‌عهده داشت و اتفاقا از او به‌عنوان یکی از مدیران موفق تاریخ صداوسیما بعد از انقلاب اسلامی یاد می‌شود.

عزت‌الله ضرغامی نیز که از سال ۱۳۸۳تا ۱۳۹۳ ریاست این سازمان را به‌عهده داشت در زمان وزارت علی لاریجانی و مصطفی میرسلیم بر وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدتی معاونت امور سینمایی را به‌عهده داشت.

عبدالعلی علی‌ عسکری، رئیس فعلی سازمان صداوسیما نیز ازجمله مدیرانی است که در سوابق شغلی خود معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در سال۱۳۷۰ نیز دارد.

برنامه‌های تلویزیونی برای سینما

یک بخش دیگر ارتباط صدا و سیما و سینما؛ برنامه‌های سینمایی تلویزیون است که طناب این ارتباط را ضخیم‌تر کرده‌است.

برنامه «هنر هفتم» ازجمله برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون بود که اوایل دهه ۷۰ با اجرای مرحوم اکبر عالمی توانست بسیاری از جوانان آن دوره را با سینما بهتر از قبل آشنا کند و تاثیرات مثبت بسیاری در آن دوران از خود به‌جا گذاشت.

به‌طوری که به عقیده بسیاری، اثرگذارترین برنامه تلویزیون در ارتباط با سینما بوده‌است. در حال حاضر نیز برنامه «هفت» شبکه سه سیما و برنامه «نقد سینما» شبکه پنج سیما نیز ازجمله برنامه‌هایی هستند که به‌صورت تخصصی به فیلم‌های سینمایی می‌پردازند و همچنان توانسته‌ا‌ند مخاطبان سینمایی را
به سمت خود جلب کند.

بازیگران تلویزیونی، بازیگران سینمایی

ورود بازیگران صدا و سیما به سینما و برعکس این اتفاق نیز دیگر ارتباطی است که تلویزیون و سینما را به یکدیگر پیوند می‌دهد.

همچنین کارگردان‌ها، تهیه‌کننده‌ها و فیلمنامه‌نویس‌هایی که از سریال به فیلم سینمایی و برعکس آن را تجربه کرده‌اند نیز کم نبوده و بسیاری تجربه چنین فعالیت‌هایی را داشته‌اند.

شخصیت‌های معروف شناخته‌شده‌ای هستند که در هر دو فضا حضور داشته‌اند و حتی برخی هم تلویزیون را پلی برای موفقیت خود در سینما دانسته و از آن برای آن‌که بتوانند مدارج موفقیت در سینما را به‌دست آورند استفاده کردند.

برخی دیگر هم از تلویزیون برای آن‌که توانایی و استعداد خود را نشان دهند بهره گرفتند تا ثابت کنند توانایی لازم را برای حضور در فیلم‌های سینمایی دارند البته کارگردان‌ها و بازیگران و فیلمنامه‌نویس‌های زیادی هم بوده‌ا‌ند که برای اثبات توانایی خود که می‌توانند در کارهای بلند و سریالی هم موفق عمل کنند خود را وارد این گردونه کردند که البته برخی هم نتوانستند این موفقیت را در عرصه دیگری که ورود کردند
به دست آورند.

آزاده باقری - روزنامه نگار / ضمیمه قاب کوچک روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها