گردهمایی طرفداران جنگ سگ ها در شهرهای مختلف کشور مدافعان حقوق حیوانات را حیرت زده کرده است

جنون سگ کشی (+ فیلم و عکس)

همه اسم‌ها را نمی‌شود حفظ کرد: پامرین، شیتزو، لابرادور، چاو چاو، بای کالر، اسکاتیش، بریتیش، هیمالین، چین چیلا، گلستر، آروانا، دیسکس، باترفلای اما کسانی هستند که این اسم‌ها همه زندگی‌شان است، حتی سر و ته کسب و کارشان و البته دلخوشی‌شان. اینها با جانوران از معمولی‌ترین تا خاص‌ترین‌شان چه ارزان باشند و چه گران، چه ویژه باشند و چه ملوس و دستمالی شده، چنان زندگی می‌کنند که دنیای آدم‌ها را به دو قسمت بدون حیوان و با حیوان تقسیم کرده‌اند.
کد خبر: ۱۳۰۳۰۸۲

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم؛ بازار خرید و فروش حیوانات مدت‌هاست در کشورما داغ است و دیگر بازاری به اسم جمعه‌بازار سگ کمتر کسی را بهت‌زده می‌کند. گفتن از پز و ژست‌هایی که برای عده‌ای فقط با داشتن برخی حیوانات تکمیل می‌شود نیز بدجور بوی کهنگی می‌دهد اما دراین اتمسفر تکراری همچنان اتفاقاتی درحال وقوع است که می‌شود از آنها تعجب کرد، البته اگر بیرون دایره خریداران و فروشندگان جانوران باشیم و نهایت دغدغه‌مان پس‌انداز و خرید یک سکه طلا یا سرهم کردن داشته‌ها و نداشته‌هایمان برای خرید یک پراید باشد.

برای مردمانی که طبقات اولیه هرم نیازهای مازلو را پشت سرگذاشته و دیگر دغدغه آب و نان و سرپناه و بالاپوش ندارند، طبقه‌ای وجود دارد که جانوران زینتش می‌دهند و حال آنها را خوب می‌کنند، جایی که سگ‌ها و گربه‌ها، ماهی‌ها و خزندگان و پرندگان در آن تسلیم و بی‌اراده، زندگی می‌کنند و باعث خوشحالی، سرافرازی، تفریح یا فخرفروشی صاحبان‌شان می‌شوند.
 
در این دنیای خاص، پول‌های زیادی هم رد و بدل می‌شود و درحالی که برخی حیوانات با قیمت‌های ناچیز تقریبا برای همه مردم قابل خریدند، برخی دیگر قیمت‌هایی چنان گران دارند که گاهی باید یک پراید یا پژو یا سمند مدل پایین را فروخت تا یکی از آنها را خرید.
 
قیمت‌ها را چه کسی تعیین می‌کند معلوم نیست ولی لابه‌لای نرخ‌هایی که ارائه می‌شود چشم‌های معصوم جانورانی که اندک هوشی دارند و می‌فهمند دور و برشان چه خبر است، به لنز دوربین‌های عکاسی دوخته شده تا به عنوان پیوست آگهی فروش (حتی پیش‌فروش) طنازی کنند و دل خریداران را ببرند.
 

 گربه‌های گران

عادی‌ترین حیوانی که می‌توان به خانه برد سگ یا گربه است، موجوداتی با ویژگی‌های هزاررنگ، آفرینش‌های متفاوت و قیمت‌های متغیر که در خانه آدم‌های معمولی یا مولتی‌میلیاردها نفوذ کرده‌اند. این دنیا چنان رنگارنگ است که انتخاب را مشکل می‌کند ولی گاه آنچنان هزینه‌بر است که هر خرید باید با طول و عرض و عمق جیب خریدار جور باشد.
 
نفوذ در بازار فروش حیوانات خانگی کار آسانی است، مایه‌اش تنها جست‌وجو در اینترنت یا رهگیری کانال‌های تخصصی است. درِ این دنیا که باز شود بی‌شمار حیوان از آن بیرون می‌ریزد که سرآمدشان سگ‌ها و گربه‌هایند.
گربه بای کالر را می‌شود با چهارمیلیون تومان خرید و اگرحدود پنج‌میلیون تومان توی دست و بالمان باشد می‌شود بچه گربه‌های نژاد اسکاتیش، بریتیش یا هیمالین را به خانه برد.
 
گربه چین‌چیلا هم حدود پنج میلیون تومان است ولی این تضمینی بر این که چین‌چیلاهای گران‌تری موجود نباشد، نیست. ما فروشنده‌ای را یافتیم که توله چین‌چیلا را ۱۰میلیون تومان می‌فروخت آن هم به خاطر طوماری از صفات خوب مثل اصیل بودن، والدین خارجی داشتن، مهیا بودن شجره‌نامه و از همه مهم‌تر تغذیه کاملش با شیر مادر.
 
فروشنده‌ای دیگر هم یک گربه اسکاتیش را  هفت‌میلیون‌تومان می‌فروشد چرا که کاملا اصیل، شناسنامه‌دار، واکسینه شده و انگل‌تراپی شده‌است. در حین جست‌وجوها اما به اسکاتیش دبل فولر گلدی برخوردیم که سه ماهه است و۱۷میلیون تومان قیمت دارد، ولی آنجا که قیح کشیدن غیرممکن بود شنیدن نرخ گربه نژاد کانادایی اسفینکس، یک گربه زشت و بدون مو به قیمت ۳۵میلیون تومان بود.
می‌گویند این گربه مخصوص لاکچری بازهاست.
 

 سگ‌های ذی‌قیمت

در جست‌وجو برای یافتن گران‌ترین سگ‌های موجود در بازار نیز اوضاع مثل دنیای گربه‌هاست یعنی می‌شد با کمتر از ۱۰ یا پنج میلیون تومان صاحب سگی شد یا نه، چند ۱۰میلیون تومان پرداخت و یکی از آنها را به خانه برد.
 
فروشنده یک توله ژرمن که معتقد است سگش رنگی بی‌نظیر، استخوان‌بندی درشت و شیب عالی دارد، هشت میلیون تومان رویش قیمت گذاشته و صاحب یک روتوایلر ۵۵روزه که ظاهرا پدر و مادری وارداتی دارد و با خصوصیاتی همچون بدون خال غلط و بدون عقبگرد، احتمالا سکه‌ای محسوب می‌شود و آن را به همین هشت میلیون تومان می‌فروشد؛ درحالی که سگی از همین نژاد که ماده و هشت‌ماهه است ۱۰میلیون تومان برچسب خورده‌است.
 
اما بیشتر که جست‌وجو کنیم سگ‌های گران‌تری رخ می‌نمایند مثل ماده ژرمن ۱۱ماهه ۱۴میلیون تومانی، یک کنکورسو وارداتی ۲۰میلیون تومانی، مالیترعروسکی وارداتی پاسپورت‌دار ۳۵میلیون تومانی و توله پامرانین خرسی ۵۰میلیون تومانی. پودل‌های عروسکی را هم با قیمت‌هایی از ۳۰ تا ۵۰میلیون تومان و پامرانین‌ها را هم تا ۷۰میلیون تومان می‌توان خرید و تبدیل به همخانه‌اش کرد.
 
اسیران بی‌زبان

 طنازی پرنده‌ها

اگر کسی آروانا سیلور، سیچلایدگرین ترور، فلاورهد، فایتر، دیسکس یا ترکویز و باترفلای نخواهد و به دنیای ماهی‌ها (که چندان گران‌قیمت هم نیستند) بی‌علاقه باشد، بعید نیست سراغ پرنده‌ها برود و مثلا دست روی یک جفت گلستر پلاک ترک دو میلیون تومانی بگذارد.
 
اسیران بی‌زبان
 
ولی کم نیستند کسانی که از گیرین چیک‌های شش، هفت میلیون تومانی نیز گران‌تر می‌خواهند و سراغ کاسکو می‌روند مثل جوجه کاسکو شاه تخم که ما در جست‌وجوهایمان پیدا کردیم و در ۷۰روزی که از عمرش می‌گذشت به ادعای صاحبش با سرلاک خارجی بزرگ شده و ۱۴میلیون تومان قیمت دارد.
 
اسیران بی‌زبان
 
اما کاکادوها ظاهرا فعلا یکی از گران‌ترین پرنده‌های موجود در بازارند که با قیمت‌های گزاف فروخته می‌شوند. یک کاکادو که اتفاقا صاحبش عکسی از آن در سایت بارگذاری نکرده ولی ادعا دارد پرنده‌اش بسیارزیباست ۵۸میلیون تومان قیمت دارد و روی دست آن جفت کاکادو تاج زرد سایز ۳ نیمه رام بلند شده که به خاطر آماده تخم و لانه گرم کردن بودنشان ۸۰میلیون تومان فروخته می‌شوند.
 

 امان از این صفت‌ها

زندگی با جانوران از سگ و گربه تا ماهی و خرگوش و همستر برای قشری خاص چنان عادی شده که مثل نفس کشیدن برای نوع بشر اما وقتی که اینها می‌خواهند حیوانات‌شان را بفروشند که یا از دستش خلاص شوند یا نوع متفاوت‌تر یا گران‌تر یا بی‌زحمت‌تری بخرند، صفاتی به حیواناتشان می‌دهند که جلب توجه می‌کند.
کاری نداریم که نگهداری حلزون به عنوان حیوان خانگی از بیخ و بن عجیب است ولی همین که او را بی‌خطر، بی‌صدا، بدون بو و کثیف‌کاری معرفی کنند (تا موفق شوند بسته به سایزش از ۲۵هزار تا ۴۰۰هزار تومان بفروشندش) جلب نظر می‌کند.
 
اما القابی که برخی فروشنده‌ها به حیوانات‌شان می‌دهند از این نیز چشمگیرتر است؛ مثل گلستری که با عنوان خوش‌ذات معرفی شده یا توله سرابی‌هایی که بچه فخری و ببری نامیده شده‌اند و نیز یک گربه اشرافی که مهربان و بغلی توصیف شده و فقط به خانواده‌ای فهیم، بافرهنگ و باشعور فروخته می‌شود. داشتن رابطه خوب با بچه‌ها برای یک روتوایلر، آتش پاره بودن برای توله هاسکی مالاموت، داشتن مسواک و خمیردندان مارک برای توله سگ سه ماهه مینیاتوری، خیلی لوس و بغلی بودن برای یک توله اسکاتیش موکوتاه و بسیار آرام و باشخصیت بودن برای یک پرشین سوپر فلت نر نیز از همین قبیل است.
 

دنیای اجاره‌بها و پیش‌فروش

دنیای حیوانات خانگی یا حیواناتی که به زور خانگی تلقی می‌شوند، دنیای مسخر شدن حیوانات به دست آدمی است. در این دنیا هر اتفاقی امکان رخ دادن دارد و هر نوع بهره کشی در آن ممکن است. در این دنیا می‌شود یک گربه نر از نژاد اسکاتیش پرشین را مولدی قوی توصیف کرد و در ازای دریافت ۴۵۰هزار تومان با کسی که خواهان باشد قرارداد جفت‌گیری برای حداقل شش توله امضا کرد و اگر بارداری اتفاق نیفتاد امکان جفت‌گیری مجدد را فراهم کرد.
 
در همین دنیا که افسارش را آدم‌ها در دست دارند، می‌شود حیوانات را جلو جلو نیز فروخت مثلا یک خرگوش لوپ را با تضمین کاراملی بودن با رگه‌های بلو ۲۰۰هزار تومان پیش فروش کرد یا همین نقشه را برای توله ژرمن‌های لانگهیر کینگ(موبلند) کشید و ضمن ارائه فیلم جفت‌گیری پدر و مادر و فیلم زایمان سگ ماده، توله را اگر نر بود هفت میلیون تومان و اگر ماده بود شش میلیون تومان قبل از به دنیا آمدنش حراج کرد.
 
دنیای نگهداری از حیوانات و عالم بی‌در و پیکر آن گرچه در نگاه اول دوستانه و پرعاطفه به نظر می‌رسد ولی در دل این دنیا اتفاقاتی روی می‌دهد که پیش‌فرض‌های مهربانانه ذهنی را به هم می‌ریزد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها