یکی از موضوع‌هایی که پدر و مادرها در نخستین سال‌های کودکی فرزندشان نگران آن هستند، چگونگی زبان بازکردن و زمان صحبت‌کردن کودک است. در سال‌های اخیر تحقیقات زیادی در این حوزه انجام شده که اهمیت ارتباط کلامی والدین با کودک را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۱۳۰۲۳۳۳

در جدیدترین پژوهش، محققان دانشگاه کالیفرنیا با آنالیز صداهای ضبط‌شده از منزل کودکان و تحلیل گفت‌وگوهای انجام شده بین والدین و کودک دریافتند گفت‌وگوهای صورت‌گرفته بر افزایش کلمات استفاده شده در کودک تاثیر دارد و کودک را برای استفاده از کلمات طولانی و پیچیده توانمند می‌کند.

در تحقیقات پیشین مشخص شده بود ارتباط کلامی مستقیم والد با کودک، باعث افزایش انگیزه کودک برای صحبت‌کردن می‌شود.

در ادامه، این تحقیقات آزمایشگاهی پیشنهاد می‌کند تولید هرگونه صدا توسط کودک و واکنش درست والدین می‌تواند تاثیرات متفاوتی بر واژه‌های کودک بگذارد البته تحقیقات کمی وجود دارد که این نتایج را در محیط واقعی و در منزل کودکان آزمایش کرده باشد.

دقیقا به همین منظور تیم تحقیقاتی دانشگاه کالیفرنیا تصمیم گرفتند تحقیقات خود را در محیط واقعی پیش ببرند و صداهای موجود در منزل ۵۳ کودک ۱۳ ماهه را ضبط و بررسی کردند.

همچنین از والدین خواستند تا گزارشی از اندازه کلماتی که کودک به‌کار می‌برد را تهیه و در اختیار محققان قرار دهند.

تحقیقات آماری مشخص کرده است رابطه‌ای بین سایز کلمات به کار برده شده توسط کودک و انواع مختلف رابطه با والدین وجود دارد.

برای مثال وقتی والدین از تعداد کلمات بیشتر در حین صحبت استفاده می‌کردند و همچنین در مقابل صداهای تولید شده از سوی کودک واکنشی همراه با استفاده درست کلمات مشابه صداهای کودک داشتند، کودک تمایل بیشتری برای استفاده از کلمات بزرگ و پیچیده نشان می‌داد.

پژوهشگران حدس می‌زنند برای بزرگسالان بسیار راحت است که در برابر صداهای تولید شده از سوی کودک، واژه‌ها و جمله‌هایی را به کار ببرند که به صدای تولیدشده شباهت دارد و همین امر به کودک کمک می‌کند تا واژه‌های طولانی و پیچیده‌تری را استفاده کند.

بدون شک نتایج این تحقیقات که در دنیای واقعی انجام شده است با تحقیقاتی که در آزمایشگاه انجام شده بود، همسو است و همین امر کمک می‌کند تا مسیرهای جدیدی برای گسترش ذخیره واژگانی کودکان ایجاد شود.

تحقیقات در رابطه با همین موضوع در آینده می‌تواند به‌طریقی طراحی شود که به‌طور مثال با بررسی کودکان در طولانی‌مدت و برای چند سال، اثرات طولانی‌مدت ارتباط کلامی با والدین مشاهده شود.

در پایان پژوهشگران بیان می‌کنند: طی تحقیقات متوجه شدیم وقتی والدین تلاش می‌کنند واژه‌هایی که کودک به کار می‌برد را تصحیح کنند و جملات را برای او تکرار می‌کنند، کودک تشویق می‌شود ذخیره واژگانی خود را گسترش دهد و از واژه‌های بیشتری استفاده کند.

منبع: Neuro Science News

هانیه علیزاده - دانش / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها