براساس داده‌های فضاپیمای «کاسینی»

عمق بزرگترین دریاچه قمر زحل بیش از ۳۰۰ متر است

داده‌های یکی از آخرین گذرهای ماموریت فضاپیمای «کاسینی» از نزدیکی قمر «تیتان» نشان می‌دهد عمق بزرگترین دریاچه واقع در این قمر بیش از ۳۰۰ متر و ۱۰ برابر ارزیابی های اولیه است.
کد خبر: ۱۳۰۲۲۴۸

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، «تیتان» بزرگترین قمر سیاره کیوان (زحل) است که در فاصلهٔ ۱٫۲ میلیارد کیلومتری از خورشید واقع شده‌ است. تیتان دارای متراکم ‌ترین اتمسفر در منظومه خورشیدی است که شواهد پایداری از مایعات سطحی نیز در آن یافت شده‌ است.

فضاپیمای «کاسینی» سازمان فضایی آمریکا (ناسا) که اکنون بیش از سه سال از پایان ماموریت آن می گذرد، هنوز در حال تولید داده های علمی ارزشمندی درباره سیاره زحل و قمرهای این سیاره است.

اکنون داده های یکی از آخرین گذرهای این فضاپیما از کنار قمر «تیتان» نشان می‌ دهد. دریاچه بزرگی به نام «کراکن ماری» که در سطح این قمر واقع شده، عمقی بیش از هزار فوت (۳۰۰ متر) دارد. چنین عمقی حدودا معادل ارتفاع ساختمان «کرایسلر» در نیویورک است. در حقیقت این دریاچه چنان عمیق است که رادار کاسینی نتوانسته انتهای عمق آن را بررسی کند.

این در حالی است که داده های اولیه در سال ۲۰۱۴ نشان داده بود که این دریاچه ۱۱۵ فوت ( ۳۵ متر) عمق دارد، اما نتایج تازه آشکار شده نشان می‌دهد عمق آن ۱۰ برابر بیشتر از ارزیابی های اولیه است.

به گفته محققان، درک عمق و ترکیب دریاچه «کراکن ماری» به تدریج اطلاعات بیشتری را در مورد شیمی مرموز تیتان نشان می دهد. اهمیت دریاچه کراکن ماری به دلیل وسعت آن است. اگر این دریاچه روی زمین قرار داشت، تمام ۵ دریاچه بزرگ آمریکای شمالی را در بر می‌گرفت.

والریو پوگیالی محقق ارشد این پژوهش در دانشگاه کرنل می‌گوید: کراکن ماری تنها یک نام نیست و ۸۰ درصد از مایعات سطح تیتان را در خود جای داده است.

فضاپیمای کاسینی از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۷ به دور سیاره زحل چرخید و مقادیر زیادی اطلاعات درمورد این سیاره گازی و قمرهای آن جمع‌آوری کرد. این ماموریت شامل بیش از ۱۰۰ گذر از کنار تیتان بود که به محققان اجازه می‌داد، از اتمسفر غلیظ این قمر به سطح آن نگاه و اراضی آن را با جزییات بی سابقه بررسی کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها