مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی خبر داد؛

ورود سامانه بارشی جدید به کشور /کاهش دمای هوا در برخی مناطق

سازمان هواشناسی نسبت به نفوذ سامانه بارشی، وزش باد شدید، کاهش شدید دما در نقاط مختلف کشور و افزایش تلاطم و ارتفاع امواج در نقاط مختلف دریای خزر و خلیج فارس هشدار داد.
کد خبر: ۱۳۰۱۴۳۶

به گزارش جام جم آنلاین، در هشدار زرد رنگ سازمان هواشناسی آمده است که از فردا (۲۸ دی ماه) وزش باد شدید با سرعت متوسط ۶۰ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت در استان‌های اردبیل، گیلان، خراسان رضوی، هرمزگان، فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان رخ می‌دهد.

همچنین دوشنبه (۲۹ دی ماه) این شرایط جوی برای استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، زنجان، سمنان، اردبیل، گیلان، خراسان رضوی، فارس، هرمزگان و سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی همچنین نسبت به آسیب به سازه‌های گلخانه‌ها و احتمال شکستن درختان هشدار داده است. در چنین شرایطی استحکام نهال های تازه کشت شده با نصب قیم جهت مقاومت در برابر باد، خودداری از محلول پاشی و سم پاشی، استحکام و ترمیم سقف و سازه‌های گلخانه‌ها، عایق بندی و محافظت از کندوها و استفاده از بادشکن جهت جلوگیری از شکستگی شاخه و تنه درختان و حتی ریشه کن شدن درخت توصیه می‌شود.

همچنین با توجه به باد و سرما در مناطق سردسیر، لازم است دامداری‌ها نسبت به خشک نگهداشتن سطح زمین و مسدود نگهداشتن درب‌های سالن‌ها و سالن‌های مرغداری نسبت به تهویه و کنترل دما در شرایط باد اقدامات لازم را انجام دهند. عدم انجام آبیاری جهت جلوگیری از سست شدن ریشه گیاهان به دلیل باد وعدم استقرار ماشین آلات کشاورزی و نهاده‌های کشاورزی بر روی زمین نیز در این هشدار هواشناسی توصیه شده است.

نفوذ سامانه بارشی در کشور از فردا

در ادامه این هشدار آمده است که فردا (۲۸ دی) بارش برف و باران و در ارتفاعات کولاک برف در نیمه جنوبی آذربایجان غربی، نیمه غربی کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب فارس، مناطق شمالی و شرقی خوزستان، ارتفاعات البرز و تهران رخ خواهد داد.

فعالیت این سامانه بارشی دوشنبه (۲۹ دی) در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام و شمال خوزستان خواهد بود و روز سه‌شنبه (۳۰ دی) در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و کردستان تداوم خواهد یافت.

چنین شرایط جوی چهارشنبه (۱ بهمن) برای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، غرب گلستان، کردستان، زنجان، قزوین، البرز، ارتفاعات تهران، کرمانشاه، همدان، غرب مرکزی، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری و شمال خوزستان و پنجشنبه (۲ بهمن) در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، کردستان، کرمانشاه، زنجان، قزوین، البرز، تهران، شمال سمنان، همدان، مرکزی، لرستان، چهارمحال و بختیاری، شمال خوزستان، غرب اصفهان و قم پیش‌بینی می‌شود.

فعالیت این سامانه بارشی خطراتی از جمله اختلال در سفرهای برون شهری، کاهش دید در مناطق کوهستانی، لغزندگی و یخ زدگی جاده‌ها، تاخیر و احتمال لغو پروازها را به‌همراه دارد. بنابراین
در چنین شرایطی احتیاط در ترددهای برون شهری، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، احتیاط در صعود به ارتفاعات، آمادگی تجهیزات برف روبی و تجهیز خودروها به امکانات ایمنی و گرمایشی توصیه می‌شود.

کاهش محسوس دما در نقاط مختلف کشور از چهارشنبه (۱ بهمن)

همچنین در هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی آمده است که از چهارشنبه (۱ بهمن) کاهش محسوس دما در شمال غرب، دامنه‌های جنوبی البرز، سواحل دریای خزر، شرق و جنوب شرق کشور بین ۸ تا ۱۵ درجه سلسیوس و در شمال شرق کشور بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سلسیوس دور از انتظار نخواهد بود.

حاکمیت این جریانات سرد در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، گیلان، مازندران، گلستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، همدان، مرکزی، قم، یزد، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان رخ خواهد داد.

در چنین شرایطی افزایش مصرف سوخت، خسارت به محصولات و تاسیسات کشاورزی، یخبندان شبانه یخزدگی و لغزندگی جاده‌ها پیش‌بینی می‌شود. از این رو افزایش مصرف سوخت و حامل‌های انرژی، مدیریت در توزیع و مصرف بهینه انرژی، محافظت از تاسیسات کشاورزی، تامین سوخت کافی برای سالن های پرورشی نظیر دامداری و مرغداری و .....احتیاط در تردد جاده‌ای از مواردی است که سازمان هواشناسی نسبت به آن‌ها توصیه کرده است.

افزایش تلاطم و ارتفاع امواج در خلیج فارس و دریای خزر

سازمان هواشناسی در هشدار زرد رنگ دیگری نسبت به افزایش تلاطم و ارتفاع موج بین ۱ تا ۱.۵ متر در نواحی غربی دریای خزر، گیلان، مازندران و گلستان از دوشنبه (۲۹ دی) و تداوم آن تا سه‌شنبه (۳۰ دی) خبر داده است.

در ادامه این هشدار آمده است که این شرایط جوی در نواحی شرقی و مرکزی خلیج فارس، بوشهر، هرمزگان، تنگه هرمز، دریای عمان و سیستان و بلوچستان نیز در این مدت پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشداری نارنجی رنگ نسبت به افزایش تلاطم و ارتفاع امواج بین ۱.۵ تا ۲.۵ متر و در نواحی فراساحل تا ارتفاع ۳ متر در دریای خزر، گیلان، مازندران و گلستان از چهارشنبه (۱ بهمن) و افزایش تلاطم و ارتفاع امواج بین ۲ تا ۳ متر در خلیج فارس، تنگه هرمز، دریای عمان، خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان از پنجشنبه (۲ بهمن) خبر داد.

در چنین شرایطی غرق شدن شناگران و قایق های کوچک، آسیب دیدن شناورهای سبک، پاره شدن تورهای صیادی، اختلال در فعالیت های دریایی در ساحل و فعالیت های فراساحل احتمال می‌رود. از این رو ممنوعیت شنا و تفریح آبی، محدودیت تردد شناورهای تفریحی، سبک، نیمه سنگین و فعالیت‌های شیلاتی و محدودیت و اتخاذ تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان در پشتیبانی صنایع دریایی به‌ویژه فراساحل توصیه می‌شود.

همچنین در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها