بررسی یک اتفاق نادر بین تاریخ دو باشگاه ؛

جنجال بزرگ؛ یک استقلالی پرسپولیسی می شود

چند نکته طلایی درباره فرصت سوزی سرمربیان سرخابی

چرا دربی برنده نداشت؟

به فاصله دو روز از برگزاری دربی پایتخت تحلیلی در رابطه با این مسابقه در روزنامه جام جم منتشر شده است که به بررسی عملکرد هر دو تیم و تفکرات دو مربی یعنی محمود فکری و یحیی گل محمدی می پردازد.
کد خبر: ۱۳۰۱۱۱۳

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ؛ خلاقیت مهدی قائدی و خارج کردن سیامک نعمتی و کنعانی‌زادگان از بازی و زدن گل مساوی در دربی.صحنه را یک بار دیگر مرور کنید.اگر بازیکن دیگری غیر از مهدی بود و خلاقیت او را نداشت چه اتفاقی می‌افتاد؟یا اگر چنین موقعیتی نصیب نوراللهی می‌شد چطور؟احتمالا از دست می‌رفت.اما یک خلاقیت فردی باعث شد تا یک ۲-۲ دیگر در دربی‌های پایتخت ثبت شود. مسابقه‌ای که می‌توانست هم به نفع استقلال و هم به نفع پرسپولیس به پایان برسد اگر سرمربیان دو تیم چند نکته طلایی و ستاره‌دار را رعایت می‌کردند.

 

یحیی گل محمدی

 از دقیقه ۸۰ به بعد پرسپولیس و یحیی بازی را تمام شده می‌دانستند؛چه اگر این طور نبود یحیی پنج تعویض داشت و فقط یک تعویض را انجام داد.آرمان رمضانی جانشین عبدی در زمین شد.آن هم شاید اگر عبدی مصدوم نمی‌شد یحیی تمایلی به تعویض‌کردن نداشت.این در حالی است که فکری با انجام ۴ تعویض تقریبا ۴۰ درصد از ترکیب اصلی تیمش را تغییر داد.

تیم یحیی گل محمدی دفاع کردن بلد نیست و این را نه یک بار که در بازی‌های مختلف نشان داده‌اند. نمونه‌اش بازی با اولسان و همین بازی با استقلال. آنها نشان داده‌اند در حالی که می‌توانستند با پیروزی از میدان خارج شوند توانایی انجام این کار را ندارند! باز هم باید اشاره دیگری به تعویض نکردن‌های گل‌محمدی کرد. استقلالی‌ها در دقیقه ۹۳ به گل رسیدند و ثانیه‌هایی پس از این گل کرمانشاهی سوت پایان بازی را زد. اگر یحیی ۴ تعویض انجام می‌داد خودش زمانی بین ۲ تا ۲ دقیقه و ۳۰ ثانیه از بازی را می‌گرفت و شاید اتفاقات دیگری می‌افتاد.

 خیلی‌ها بر این عقیده هستند که گل‌محمدی مربی لجبازی است و برای آن مثال هم می‌آورند؛ مثلا فینال جام حذفی مقابل سپاهان در تهران.آن زمان که یحیی برای نخستین بار هدایت پرسپولیس را برعهده گرفت و اصرارش برای بازی‌ندادن به مهدوی‌کیا باعث اعتراض هواداران شد. یحیی می‌توانست در دربی ۹۴ هم آنجا که تیمش از حریف پیش بود احمد نوراللهی که موقعیت‌های زیادی هم از دست داده بود را بیرون بکشد و یک جوان را از روی نیمکت به بازی بفرستد. جوانی که هم انگیزه بیشتری دارد و هم می‌توانست با دوندگی‌هایش نقش پررنگ‌تری را بازی کند.

 

محمود فکری

 تعویض‌های اشتباه حتی صدای هواداران استقلال را هم درآورد. ستاره‌های روی نیمکت تیم را ببینید؛ سیاوش یزدانی، شیخ‌دیاباته، فرشید اسماعیلی، داریوش شجاعیان، فرشید باقری، بابک مرادی، هرویه میلیچ و محمد دانشگر. یک تیم کامل که بدون شک هر مربی‌ای آرزوی داشتن آنها را دارد. فکری بر خلاف یحیی تعویض کرد اما

به زعم خیلی از کارشناسان تعویض‌های اشتباه و بی‌اثر. تعویض‌هایی که هر کدام فشار بیشتری را روی تیم وارد می‌کرد.

تزریق استرس و اعتراض‌های بی‌مورد. تیم محمود فکری در همان ثانیه‌های نخست بازی به گل رسید. شاید اگر هر مربی دیگری بود به دنبال برنامه دوم خودش می‌رفت برای این‌که ابتدا از گلی که زده محافظت کند و سپس در اندیشه این باشد که با استفاده از پیش‌کشیدن حریف برای جبران گل،گل‌های بعدی را بزند. اما فکری نه تنها این کار را نکرد بلکه با استرس‌هایی که به تیمش وارد کرد باعث شد  شاگردانش آن طور که باید عملکرد مناسبی نداشته باشند.

بازی ندادن به میلیچ و استفاده‌نکردن همزمان از قائدی و شیخ دیاباته را شاید بتوان یکی دیگر از اشتباهات فکری قلمداد کرد. میلیچ یکی از بازیکنانی بود که استقلالی‌ها با چنگ و دندان پول او را جور کردند و باعث شدند تا در تیم باقی بماند.بازیکنی که هر بار برای تیمش به میدان رفته عملکرد مناسبی از خودش برجا گذاشته است.میلیچ ظاهرا روز گذشته هم ایران را ترک کرده و گفته که وقتی در تاکتیک‌های فکری جایی ندارد بهتر است از این تیم برود.نکته بعدی استفاده از دیاباته و قائدی است.آندره‌آ استراماچونی به ترکیب فوق العاده‌ای در استفاده از این دو بازیکن رسیده بود.زوج خطرناکی که هر دفاعی را آزار می‌دادند اما چه شده که فکری نمی‌تواند یا نمی‌خواهد از این دو بازیکن که مکمل یکدیگر هستند استفاده کند. دوشنبه زمانی هم که شیخ به بازی آمد نتوانست همان شیخ همیشگی باشد که هواداران انتظارش را داشتند.

انتقاد همیشگی از داوران عادت بدی است که محمود فکری دارد.او این عادت را در دربی هم ترک نکرد و حتی نزدیک بود رضا کرمانشاهی فکری را از کنار زمین اخراج کند.یک سرمربی ابتدا باید هر آنچه در چنته دارد را رو کند و سپس به دنبال بهانه‌های غیرفوتبالی برای عدم نتیجه‌گیری باشد. تیم فکری در ثانیه ۶۷ به گل رسیده و به جای این‌که از نقاط ضعف حریف برای رسیدن به پیروزی پرگل استفاده کند تمام تمرکزش را گذاشته روی انتقاد از عملکرد داوران. اتفاقی که بدون شک در بلندمدت به او و تیمش ضربه‌های بزرگی را خواهد زد.

مازیار فیروزی - گروه ورزش / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها